Annons

Damm på sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Kameran är helt ny och knappt använd....och jag hade redan fått massvis med damm på sensorn.....eller ja.....om jag tar vanliga bilder med bländare 2.8, 5.6, 8 och något högre så ser jag inte ens något nu när jag har ränder över hela sensorn....men om jag går högre upp för att t.e.x fota makro eller landskap så syns det väldigt tydligt med en gång.

Nu har jag använt alla 12 "svabbar".....och det är lite bättre.....men fortfarande mycket kvar i kanterna. Detta rengöringspaketet för 620:- hade jag tänkt att ha ett par år iallafall.....men det visade sig att jag fick betala 620:- för att få en skitigare sensor....

Helt otroligt att det inte finns ett enda ställe i hela Göteborg som rengör sensorer.....utan att man skall behöva betala 1000:- och vara av med kameran i flera veckor..... :-/
Skrev tidigare i tråden om att tex gel stick funkar superbra min är från pentax finns många andra märken också. Det är typ det enda säkra sättet att plocka bort damm utan risk att skada sensorn jag vet jag har kört med eclipse med bomulls paddel o det enda dom är bra till är om man lyckats få någon olja eller annat på sensorn då måste man använda våtrengöring för att vara säker på att få bort det då funkar inte gelstick däremot är det vanligt damm då är gelstick överlägsen.
När jag hade en kamera på nikon för service pratade jag med en tekniker hur dom gör rent dom använder tryckluft o sedan ett rispapper o plockar upp korn efter korn men även om dom är försiktiga kan det hända att det kan bli en repa.

Jag själv har lyckats repa min sensor på en d700 förut o jag använde då eclipse vätska o dedikerad bomulls padde (swab)l o gjorde exakt enligt anvisning o hade tex gjort det på canon kameror i flera år utan problem men vad som hände tror jag är följande.
När du blåser med blåsbälgen o håller kameran upp o ner för att det ska ramla ner ut ut kameran så måste någon grövre dammkorn inte ramlat ut hela vägen utan fastnat på schakt väggen sedan när jag vände kameran på rätt kör för att köra våtrengöringen måste den hamnat på sensorn därav repan.
Och för att döda det felaktiga rycktet att man kan byta glasskivan framför sensorn så är det felaktigt det görs inte pga att den nya måste trimmas in för att stämma med sensorn o det är många timmars jobb så nikon byter alltid sensorn vid skada o jag kan upplysa alla att repan på en sensor syns på bild det är inte som en repa på ett objektiv glas som sällan syns på bild.

Det enda säkra sättet enligt mig är att göra följande
1.
inskaffa en sensor loupe ett förstoringsglas med belysning för sensor då ser du allt på sensorn annars har du ingen aning om något ligger kvar efter du blåst på sensorn o ligger det kvar ett enda grövre korn då sitter repan som ett frimärke från posten på sensorn.

2.
Är det typ kladd olje hinna etc då krävs det våtrengöring jag använder eclplips med bomullspaddel (swab) visserligen luddar dom men allt sådant plockar gelstick bort efter våtrengöringen.

3.
Är det bara dammkorn så funkar alltid gelstick använd sensor loupe lampan för dels så vet du exakt var dammet sitter samt o du slipper ta en bild med liten bländare mot vit yta för att se om allt är borta samt den bilden är även spegelvänd. Med sensorloupe ser du exakt var dammet sitter ner med gelstickan stämpla den över hela sensor ytan o allt är borta varje gång funkar klockrent.

Jag tar ungefär typ 175000 tusen bilder per år en av mina d800 har gått över 400000 exponeringar. Jag jobbar även utomlands mycket på stränder etc o har idag inga problem med rengöring det du behöver är


http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1561880/hama/blasbaelg-dust-ex

http://www.bhphotovideo.com/c/product/870213-REG/Visible_Dust_9183082_Quasar_7x_Sensor_Loupe.html

om du har olja hinna fläckar etc behöver du även detta

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004871978/phs/eclipse-59-ml

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004873471/phs/sensor-swab-type-3-fullframe-12-pack



Jag skulle aldrig sätta en swab på en sensor utan att kolla med en sensor lupp att inget ligger där för då riskerar du en repa o den får du lätt på glasytan o då kostade ett sensor byte på d700 drygt 8000 kr.

idag när jag kör med gelstick så är sensorn ren från damm på typ en minut helt ren ingenting kvar alls superenkelt.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag förstår precis hur du känner och det är riktigt surt att det inte blev bra när du städade. Jag provade liksom du att rengöra själv men det är inte alltid så enkelt som man tror.

Därefter kom jag i kontakt med kamerateknik som fixade till allting för en riktigt rimlig peng.
Nu är det slutstädat för min del då det är värt varande krona att antingen skicka ner den eller åka ner och få den rengjord medans man väntar.

Planera in en fotorunda till Malmötrakten och beställ tid för rengöring. Därefter fotar du brofästet, torson och lite annat innan du åker hem igen :)
Köp en gelstick o en sensorloupe så kan du lägga hela tiden på att fota istället.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag införskaffade min ett makroobjektiv, och med höga bländartal så var det nu hundratals små fläckar i bilden......så idag åkte jag och köpte sensor swabs och eclipse vätska och gjorde ett försök med att göra rent min sensor.

Nu har jag ränder över hela sensorn.....är som om jag hade lagt på ett lager av olja. Jag har nu försökt med 5 olika swabbar, och det blir likadant varje gång :-(

Jag är helt förstörd....och jag fattar inte vad som gick fel....

Jag tog ett par droppar på swabben.....la den försiktigt ner vid ena kanten av sensorn.....tryckte lite lätt och drog över till andra sidan, och med andra sidan av swabben tillbaka igen...

Det är ju ingen raketforskning direkt.....vad har hänt egentligen???
Jag "tvättar" sensor med isopropanol. Sätter fast papper för linsrengöring på en avklipt glasspinne, doppar försiktig i isopropanol och drar över sensor - OBS!!! drar bara en gång och sedan biter ut papper för att undvika "ränder" och kladd. Drar man flera gånger över sensor med samma (smutsiga) papper så finns det risk att man smetar ut kladd och får ränder.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Skrev tidigare i tråden om att tex gel stick funkar superbra min är från pentax finns många andra märken också. Det är typ det enda säkra sättet att plocka bort damm utan risk att skada sensorn jag vet jag har kört med eclipse med bomulls paddel o det enda dom är bra till är om man lyckats få någon olja eller annat på sensorn då måste man använda våtrengöring för att vara säker på att få bort det då funkar inte gelstick däremot är det vanligt damm då är gelstick överlägsen.
När jag hade en kamera på nikon för service pratade jag med en tekniker hur dom gör rent dom använder tryckluft o sedan ett rispapper o plockar upp korn efter korn men även om dom är försiktiga kan det hända att det kan bli en repa.

Jag själv har lyckats repa min sensor på en d700 förut o jag använde då eclipse vätska o dedikerad bomulls padde (swab)l o gjorde exakt enligt anvisning o hade tex gjort det på canon kameror i flera år utan problem men vad som hände tror jag är följande.
När du blåser med blåsbälgen o håller kameran upp o ner för att det ska ramla ner ut ut kameran så måste någon grövre dammkorn inte ramlat ut hela vägen utan fastnat på schakt väggen sedan när jag vände kameran på rätt kör för att köra våtrengöringen måste den hamnat på sensorn därav repan.
Och för att döda det felaktiga rycktet att man kan byta glasskivan framför sensorn så är det felaktigt det görs inte pga att den nya måste trimmas in för att stämma med sensorn o det är många timmars jobb så nikon byter alltid sensorn vid skada o jag kan upplysa alla att repan på en sensor syns på bild det är inte som en repa på ett objektiv glas som sällan syns på bild.

Det enda säkra sättet enligt mig är att göra följande
1.
inskaffa en sensor loupe ett förstoringsglas med belysning för sensor då ser du allt på sensorn annars har du ingen aning om något ligger kvar efter du blåst på sensorn o ligger det kvar ett enda grövre korn då sitter repan som ett frimärke från posten på sensorn.

2.
Är det typ kladd olje hinna etc då krävs det våtrengöring jag använder eclplips med bomullspaddel (swab) visserligen luddar dom men allt sådant plockar gelstick bort efter våtrengöringen.

3.
Är det bara dammkorn så funkar alltid gelstick använd sensor loupe lampan för dels så vet du exakt var dammet sitter samt o du slipper ta en bild med liten bländare mot vit yta för att se om allt är borta samt den bilden är även spegelvänd. Med sensorloupe ser du exakt var dammet sitter ner med gelstickan stämpla den över hela sensor ytan o allt är borta varje gång funkar klockrent.

Jag tar ungefär typ 175000 tusen bilder per år en av mina d800 har gått över 400000 exponeringar. Jag jobbar även utomlands mycket på stränder etc o har idag inga problem med rengöring det du behöver är


http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1561880/hama/blasbaelg-dust-ex

http://www.bhphotovideo.com/c/product/870213-REG/Visible_Dust_9183082_Quasar_7x_Sensor_Loupe.html

om du har olja hinna fläckar etc behöver du även detta

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004871978/phs/eclipse-59-ml

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004873471/phs/sensor-swab-type-3-fullframe-12-pack



Jag skulle aldrig sätta en swab på en sensor utan att kolla med en sensor lupp att inget ligger där för då riskerar du en repa o den får du lätt på glasytan o då kostade ett sensor byte på d700 drygt 8000 kr.

idag när jag kör med gelstick så är sensorn ren från damm på typ en minut helt ren ingenting kvar alls superenkelt.
Jag funderade mellan dessa två produkter, och jag köpte svabbarna och vätskan. Mest p.g.a att jag hade läst flera som menade på att det blev mycket värre med gel sticken, och dom som till och med hade varit med om att ytan på filtret framför sensorn hade spruckit och börjat flagna av :-/

Samtidigt är det ju många som pratar gott om den produkten.....men då jag inte fick bort ett skit genom att blåsa med bälgen så tänkte jag att jag behövde våtrengöring......och ja, det tog bort dammet, men lämnade som sagt ränder över hela sensorn.

Jag gjorde precis som alla säger att man skall göra.....bara 2-3 droppar och svepte från vänster till höger, och tillbaka en gång. Det var precis som om jag hade lagt på ett lager med matolja :-/

Nu har jag använt alla 12 svabbarna, och det är något bättre.....men det är fortfarande kvar lite efter kanterna. Känns som att svabben inte alls tar längs med kanterna på sensorn.

Jag är väldigt händig och har inte tummen mitt i handen....så jag tänkte att det här fixar jag lätt! Men med denna produkten så var det allt annat än lätt. Det känns som att jag har spolat ner 630:- i toaletten och fått stopp i rören på köpet. :-/

Det finns tydligen ett ställe i Göteborg som heter Grafi Foto där dom utför sensorrengöring för 800:-......alternativt skicka den till Nikon för 1000:- och vara utan den i 2-3 veckor. Men vad jag har kunnat läsa mig till så är det flera som har fått tillbaka sina kameror ifrån Nikon SKITIGARE än innan dom skickade in dom......så jag vet inte vad jag skall göra.

Hörde även att Scandinavian Photo skulle ha Expo i Maj, där dom erbjuder gratis sensorrengöring......kanske skall vänta och testa det. Men jag skulle inte bli förvånad om dom bara gör det ännu värre än vad det är nu.

Funderar på att köpa sådana här pec-pads.....som företaget själva inte rekommenderar, men som många använder ändå till att rengöra sina sensorer med, och ett gammalt kamerahus att öva på...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag gillar inte de där svabbarna (PHS), bland annat för att åtminstone de exemplar jag hade luddade av sig. Och det tycker inte jag bara är ett problem för att de hamnar på sensorn och måste tas bort, utan för att de också gärna fastnar i det svarta "luddet" som sitter inne i kameran. För mig fungerade Visible dust (green har jag för mig) mycket bättre och dessa sålde Scandinavian förut, men det verkar de ha slutat med. Dock ihop med Eclipse, så hur deras egna rengöringsvätskor är vet jag inte.

Fast helt lätt att få det bra tycker jag inte att det är, för det är trångt i kameran och det kräver en viss snits. Du är i vart fall inte ensam om att inte lyckas med bara en svabb, fast så dåligt som det verkar ha blivit i ditt fall har jag aldrig varit med om.
 

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag gillar inte de där svabbarna (PHS), bland annat för att åtminstone de exemplar jag hade luddade av sig. Och det tycker inte jag bara är ett problem för att de hamnar på sensorn och måste tas bort, utan för att de också gärna fastnar i det svarta "luddet" som sitter inne i kameran. För mig fungerade Visible dust (green har jag för mig) mycket bättre och dessa sålde Scandinavian förut, men det verkar de ha slutat med. Dock ihop med Eclipse, så hur deras egna rengöringsvätskor är vet jag inte.

Fast helt lätt att få det bra tycker jag inte att det är, för det är trångt i kameran och det kräver en viss snits. Du är i vart fall inte ensam om att inte lyckas med bara en svabb, fast så dåligt som det verkar ha blivit i ditt fall har jag aldrig varit med om.
Luddar av märkte jag ingenting av.

Jag tog en av dom nu och skrapade över ytan med en vass kniv och kunde inte få loss några fiber alls. Känns nästan som att det är något tyg av något slag....silke eller nåt.

Det som irriterar mig mest är att i alla klipp på Youtube som jag sett så säger alla att det är så lätt att rengöra sin sensor....och att man inte behöver låta någon annan göra det. Bara ett par tre droppar....dra fram och tillbaka och så är det klart! :-/

Ingen nämner någonting om att man kan få ränder över sensorn. Jag gissar på att alla får betalt för att prata gott om produkten. För jag kan aldrig tänka mig att jag är den enda det inte fungerar för.

Nu är det dock "okej" Jag kan fota upp till f8 utan att jag ser någonting alls.....och på högre bländartal så har jag 2 mindre prickar och lite ränder efter ett par kanter...
 

snap01

Aktiv medlem
Jag funderade mellan dessa två produkter, och jag köpte svabbarna och vätskan. Mest p.g.a att jag hade läst flera som menade på att det blev mycket värre med gel sticken, och dom som till och med hade varit med om att ytan på filtret framför sensorn hade spruckit och börjat flagna av :-/

Samtidigt är det ju många som pratar gott om den produkten.....men då jag inte fick bort ett skit genom att blåsa med bälgen så tänkte jag att jag behövde våtrengöring......och ja, det tog bort dammet, men lämnade som sagt ränder över hela sensorn.

Jag gjorde precis som alla säger att man skall göra.....bara 2-3 droppar och svepte från vänster till höger, och tillbaka en gång. Det var precis som om jag hade lagt på ett lager med matolja :-/

Nu har jag använt alla 12 svabbarna, och det är något bättre.....men det är fortfarande kvar lite efter kanterna. Känns som att svabben inte alls tar längs med kanterna på sensorn.

Jag är väldigt händig och har inte tummen mitt i handen....så jag tänkte att det här fixar jag lätt! Men med denna produkten så var det allt annat än lätt. Det känns som att jag har spolat ner 630:- i toaletten och fått stopp i rören på köpet. :-/

Det finns tydligen ett ställe i Göteborg som heter Grafi Foto där dom utför sensorrengöring för 800:-......alternativt skicka den till Nikon för 1000:- och vara utan den i 2-3 veckor. Men vad jag har kunnat läsa mig till så är det flera som har fått tillbaka sina kameror ifrån Nikon SKITIGARE än innan dom skickade in dom......så jag vet inte vad jag skall göra.

Hörde även att Scandinavian Photo skulle ha Expo i Maj, där dom erbjuder gratis sensorrengöring......kanske skall vänta och testa det. Men jag skulle inte bli förvånad om dom bara gör det ännu värre än vad det är nu.

Funderar på att köpa sådana här pec-pads.....som företaget själva inte rekommenderar, men som många använder ändå till att rengöra sina sensorer med, och ett gammalt kamerahus att öva på...


med svabbarna så är det lätt att komma på schaktet sedan får du olja på sensorn o då är inte alltid eclipse vätskan bäst att få bort det med.
Finns specialvätska som man tar bort oljan med. Sedan antar jag att du dragit svabbarna utan att veta om det ligger damm/sandkorn på sensorn eftersom du antagligen inte har en sensor loupe. Ligger det ett enda korn så kan du repat sönder glaset o då kostar det ca 8000 kr att byta sensorn.

Jag har använt min pentax gel stick i typ två år med inga problem alls funkar klockrent. Så om folk inte använder swabb som släpper bomull som gärna fastnar i ljusschaktet o smetar runt olja så räcker en sensor loupe en bläsbälg o gelstick till att ta bort damm etc.
Har du fått olja på den köp special vätska o ta bort den sedan använd inte våtrengöirng o swabb behövs inte för att ta bort damm ställer bara till trassel istället.
 

Cope1

Aktiv medlem
Köp en gelstick o en sensorloupe så kan du lägga hela tiden på att fota istället.
Det var faktiskt en gelstick och lupp jag använde. Sticken satte märken som var omöjliga att få bort. Jag uppfattade det som typ klister och det var omöjligt att få bort.

Kamerateknik fixade dock problemet men även han sa att det satt som berget. Därmed stoppar jag aldrig en gelstick på någon sensor igen :)

(Förresten...det var nog jag som köpte din 70-200. Den funkar perfekt :D )
 

mikael_a

Ny medlem
Jag försöker vara extremt noggrann vid objektivbyte och har fortfarande inte behövt rengöra efter två år. (Jag har testat).
Min metod för objektivbyte är följande:
1. Leta rätt på ett plant underlag, t.ex. marken.
2a. Ställ kameran på marken med obj. nedåt.
2b. Lossa kameran men ta inte bort den
3a. Ställe obj. på marken (intill kameran) med framlins nedåt.
3b. Rotera obj så att det står i rätt läge (För Canon den röda punkten ifrån dig).
3c). Lossa skyddslocket utan att ta bort det.
4. Fatta kameran med ena handen och skyddslocket med andra handen. Swoppa över på ett ögonblick. (Obs se till att kameran under hela tiden har öppningen nedåtriktad.
5. Sätta fast kamera resp. skyddslock.
Kommentar 1:
Det ser komplicerat ut men när man fått in stilen så gör man detta utan att tänka. Det går med automatik och det går snabbt. Kameran är öppen för damm under minimal tid samt dessutom nedåtriktad.
Under min tid jag ägt kameran har jag i princip aldrig hållit kameran med "öppet hål" uppåt.
Kommentar 2:
Om man rengör kameran själv så måste man vara i ett rent rum annars kan det flyga in mer damm i kamerahuset sidan om spegeln än vad man själv torkar bort och förr eller senare så kommer en del detta damm att skaka loss från väggarna i kamerahuset och trilla över till spegeln. Har man en ny kamera så kan därför en rengöring göra mer skada än nytta. Det är dessutom minst lika viktigt att alltid ha skyddslocken på objektiven eftersom damm i kameraändan på ett objektiv kan trilla över i själva kamerahuset.
Kommentar 3:
Om man som jag kör med bakochfram-vänt objektiv vid makro så är det en stor fördel om man kan hitta en adapter på ebay att sätta på så att man kan skruva på t.ex. ett uv-filter som skyddar den ändan som normalt skall vara bak mot kameran. Annars måste man rengöra linsen och kanterna noggrant innan man sätter på skyddslocket så att det är redo att montera på kameran.
 

nikshot

Ny medlem
D750 damm på sensorn och pris

Hej!

Jag köpte mig en Nikon D750 för ett par månader sedan. Jag har bara varit ute och fotat med den vid 4-5 tillfällen än så länge, och jag har bytt objektiv lika få gånger, och redan är det damm på sensorn.

Dom få gånger jag har bytt objektiv så har jag varit hemma....hållit kameran neråt.....blåst med blåsbälg och försökt att göra snabba byten, men har ändå massvis med prickar på sensorn. Dom flesta prickarna är väldigt svaga dock, och jag vet att det är lätt att ta bort i datorn i efterhand.

Men hur vanligt är det här egentligen? är det helt oundvikligt att få in skit som sätter sig på sensorn? när skall man börja fundera på en eventuell rengöring?, och skall man försöka sig på det själv eller lämna in kameran?

Detta var något jag trodde att man skulle behöva göra efter ett år kanske.....och inte efter några få byten av objektiv bara.

Jag läste något om Nikons check & clean, men det verkar inte gälla D750 av någon anledning :-/

Hur mycket kostar det att lämna in för en sensorrengöring?

/Niklas
Ja, alltså fick exakt samma problem med min D750. Köpte i februari 2017 och fick redan damm. Jag försökte blåsa bort försiktigt men det sitter kvar..
Tänker lämna in på Nikon i Solna. Han från Nikon sagt att om garanti finns kvar kommer det inte kosta nått... Annars "Check and Clean" kostar 500 + hemleverans ifrån dem ligger på 250 SEK inkl. moms sa han. Men sen så måste man skicka ditt också så do the math.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
En fundering - är det verkligen lämpligt att blåsa varje gång man byter objektiv? Känns som att man skulle förvärra det hela genom att blåsa in luft (mer skit) i kameran?

Jag blåser väldigt sällan. I princip bara om jag upptäcker dammkorn på bilderna (eller något störigt i sökaren).

Skulle man inte få bort skräpet genom att blåsa (med spegeln uppfälld) så finns ändamålsenliga rengöringskit, typ en spatel man drar försiktigt över sensorn med.
Går bra att göra själv om man är lite försiktig. Annars så kostar det inte många hundralappar att få den rengjord i en kameraaffär .
 
ANNONS