Annons

Blixt till Sony A7ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag vill försöka lära mej att använda blixt vid fotografering, och har därför tänkt skaffa en blixt till min a7ii. Jag är nästan helt nybörjare när det gäller fotografering med blixt, jag har tittat på Godox TT350s och X1T-S pga att det skulle vara en liten och behändig kombination att börja med. På en annan forumsida fick jag förslag på TT600 istället, det är ju en större blixt men också ljusstarkare.
Har ni synpunkter på ett bra startset för en nybörjare? Bör vara möjligt att bygga ut med flera blixtar sedan om intresse finns.

Jag har en canon speedlite 550ex, kan jag på något sätt använda den med a7ii, eller ska jag sälja den?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag vill försöka lära mej att använda blixt vid fotografering, och har därför tänkt skaffa en blixt till min a7ii. Jag är nästan helt nybörjare när det gäller fotografering med blixt, jag har tittat på Godox TT350s och X1T-S pga att det skulle vara en liten och behändig kombination att börja med. På en annan forumsida fick jag förslag på TT600 istället, det är ju en större blixt men också ljusstarkare.
Har ni synpunkter på ett bra startset för en nybörjare? Bör vara möjligt att bygga ut med flera blixtar sedan om intresse finns.

Jag har en canon speedlite 550ex, kan jag på något sätt använda den med a7ii, eller ska jag sälja den?
Blixtar har sina egna protokoll och kontakter som är märkesspecifika , så du kommer inte att kunna använda din Canon-blixt på en Sony-kamera. Mitt förslag är att sälja blixten.

Blixt är roligt och det finns massor av kreativa saker man kan göra, främst genom att placera dem rätt. Det finns ett ställe som i de flesta fall är totalt uselt att placera blixten på och det är på på kameran :).

Så, du vill med säkerhet ha en blixt du kan köra off-camera och då behövs någon form av styrning.
Tidigare hade Sony ett bra fungerande optiskt system med blixtstyrning, men det har fallerat på senare tid och de har ett nytt radiobaserat system som inte är så utvecklat än och dessutom väldigt kostsamt.

Nu börjar emellertid tredjepartstillverkarna göra sina med fungerande TTL för Sonys kameror.

Jag har inte provat den själv, men har tittat lite på Nissin Di700A med deras radiosändare Commander Air som verkar väldigt bra. Blixten säljs i kit med denna sändare till ett bra pris.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008317619/nissin/blixt-di700a-commander-air-1-till-sony


/Mats
 

r2d2

Aktiv medlem
Jag vill försöka lära mej att använda blixt vid fotografering, och har därför tänkt skaffa en blixt till min a7ii. Jag är nästan helt nybörjare när det gäller fotografering med blixt, jag har tittat på Godox TT350s och X1T-S pga att det skulle vara en liten och behändig kombination att börja med. På en annan forumsida fick jag förslag på TT600 istället, det är ju en större blixt men också ljusstarkare.
Har ni synpunkter på ett bra startset för en nybörjare? Bör vara möjligt att bygga ut med flera blixtar sedan om intresse finns.

Jag har en canon speedlite 550ex, kan jag på något sätt använda den med a7ii, eller ska jag sälja den?
godox är det nya svarta! :) ad200 är riktigt fin. jag har även en helt oanvänd sändare till sony x1t(s) släpper den för 300kr (500kr nypris)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har sålt av mina Canon speedlights och köpt v860ii, sändaren x1t samt en ad200. Jag kan varmt rekommendera dessa blixtar. X1t sändaren tycker jag är smidig att arbeta med och räcker långt, men nya sändaren är bra om du vill få ett bra utgångsläge från ttl och sedan gå över till manuellt och finjustera.
 

PMD

Aktiv medlem
Blixtar har sina egna protokoll och kontakter som är märkesspecifika , så du kommer inte att kunna använda din Canon-blixt på en Sony-kamera. Mitt förslag är att sälja blixten.
Det går kanske att använda Canonblixten på en Sonykamera om man står ut med att ställa in allting manuellt. Ingen blixtexponeringsautomatik, alltså. Men hur kul är det?
 

Rosino

Aktiv medlem
Tack för era kommentarer!
Det blir nog en Godox TT685S och X1T-s som startset. Sen får jag bygga ut om det visar sig att jag tycker det är intressant.

Gott Nytt Fotoår till er alla!
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag köpte ett paket med Nissin-blixtar och fick då med en Di700A. Den gillar jag inte därför att den är stor (lika som godox), den har en spärr på huvudet, displayen syns dåligt i solljus och foten spärras med en knapp istället för en gängad ring. Det sista gör att man helst använder två händer för att få loss den.
En sista grej är att radioprotokollet är lite segt, det tar 2/10 sekund innan blixten slår, lite irriterande.

Däremot så gillar jag deras mindre blixtar, i40 och i60. Väldigt små, bra kontroller och utan spärrknapp. Dock fortfarande 2/10 sekund fördröjning med radiolänk.

Jag gillar verkligen hur små Nissin i40/i60 är, men efter att ha sett videon på Youtube så verkar Godox bättre på de andra punkterna. Om deras radiogränssnitt är snabbare återstår dock att prova.
 

martinot

Aktiv medlem
Som enskild blixt är Nissin i40 (är det enda jag använt min i40 till) så är det en helt grymt trevlig produkt tycker jag.

Men om jag i framtiden satsar på ett radiostyrt avancerat blixtsystem som går över flera märken, så kommer det med stor sannolikhet bli Godox för min del (har i dagsläget bara ett vettigt blixtssystem för mina Nikonhus, med två SB700 och en SB910, men de fungerar ju inte på mina spegellösa kameror i annat än i M-läge).

Gillar verkligen det jag läst om och även sett på Youtube om Godox, och är grymt sugen på att själv testa när jag får möjlighet.

Men älskar ändå min lilla Nissin i40 som "lös" blixt till mina små Fujihus (exakt samma storlek som för Sony och de andra kamerasystemen). Så kan förstå dig där. :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har en hel drös Godox-blixtar och jag älskar interfacet och protokollet. Har 2x AD600 och 3x tt685 (2x canon, 1x Sony)
Har sändare och mottagare till båda systemen och upptäkte i veckan att min Canon-sändare styr min Godox-sonyblixt med full TTL, jag bara ställde kanalen och kunde köra sony-blixten tillsammans med alla blixtar jag använde i Canonsetupen. Det borde också gå tvärtom...att med en Godox-Canonmottagare i foten på din Canonblixt använda den tillsammans med Sonysetupen? Ska testa i morgon:)

tt685 och uppåt om du köper Godox, har lite Yongnuoblixtar också men måste säga att Godox knöt ihop hela säcken flr mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Fjärrstyrning med full TTL skall vad jag hört fungera mellan alla versioner, även avsedda för olika kamerasystem. Det är det som är så grymt för oss som använder flera system, och orsaken till varför jag själv är inne på just Godox.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har en hel drös Godox-blixtar och jag älskar interfacet och protokollet. Har 2x AD600 och 3x tt685 (2x canon, 1x Sony)
Har sändare och mottagare till båda systemen och upptäkte i veckan att min Canon-sändare styr min Godox-sonyblixt med full TTL, jag bara ställde kanalen och kunde köra sony-blixten tillsammans med alla blixtar jag använde i Canonsetupen. Det borde också gå tvärtom...att med en Godox-Canonmottagare i foten på din Canonblixt använda den tillsammans med Sonysetupen? Ska testa i morgon:)

tt685 och uppåt om du köper Godox, har lite Yongnuoblixtar också men måste säga att Godox knöt ihop hela säcken flr mig.
Kollade upp detta med Photax eftersom jag enbart kör Canon men har planer på att lägga till ett spegellöst alternativ av annat märke. Det fungerar att blanda Godoxblixtar oavsett om det står C, N, S, F på dem bara sändaren är för kameramärket du använder. Enda nackdelen är att du inte kan använda tex en Godox för Canon rent i blixtskon på en Sony osv.
Detta frågade jag inte om men min Godoxblixt för Canon bör då också kunna tjäna som master i blixtskon och styra Godoxblixtar avsedda för andra kameramärken.
 

martinot

Aktiv medlem
Enda nackdelen är att du inte kan använda tex en Godox för Canon rent i blixtskon på en Sony osv.
Japp, men det är ju förståligt.

Kontakter mellan remote eller remoteblixt måste ju fysiskt och elektriskt alltid passa den kontakt de sitter i (finns ju ingen standard för det, och olika hos alla tillverkare).

Detta frågade jag inte om men min Godoxblixt för Canon bör då också kunna tjäna som master i blixtskon och styra Godoxblixtar avsedda för andra kameramärken.
Så har jag sett det demonstrerats på YouTube (var exempel på en med Fujiversion av Godox på X-T2 som styrde en annan Godoxblixt i Canonversion trådlöst).

Detta som är så grymt och som jag gillar med Godox!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Japp, men det är ju förståligt.

Kontakter mellan remote eller remoteblixt måste ju fysiskt och elektriskt alltid passa den kontakt de sitter i (finns ju ingen standard för det, och olika hos alla tillverkare).



Så har jag sett det demonstrerats på YouTube (var exempel på en med Fujiversion av Godox på X-T2 som styrde en annan Godoxblixt i Canonversion trådlöst).

Detta som är så grymt och som jag gillar med Godox!
Ja verkligen :).
 
ANNONS