Annons

Hur låg ISO kan man få?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det kan jag kanske men du påstod något om ISO baserat på något som heter "q" så jag frågade helt enkelt dig som tycks ha koll på definitionen. Det vore väl inte så svårt att ge ett ordentligt svar istället för att skriva kortfattade kryptiska svar som inte leder någonstans?
Att det inte leder någonstans håller jag med om men att googla på det angivna standardnamnet eller klicka på wikilänken som dykt upp flera gånger är knappast för mycket begärt.

Under rubriken "The ISO 12232:2006 standard" hittar du sätt snabbt två formler. q är bara ett mellanresultat, en konstant som kan vara noll i två fall om jag förstått saken rätt. Dels om objektivet inte släpper igenom något ljus, dels om vinkeln är 90 grader vilket bägge är teoretiskt möjliga när man ska sätta upp skalan. Fyll objektivet med bly eller montera objektivet på tvären så kommer vi nog nära noll för att man ska få problem att mäta något alls, teoretiskt blir det i alla fall noll och det kan vara bra att ha en skala som går till noll när man tex vill kunna räkna eller helt enkelt mäta riktigt dåliga iso-värden. Det skulle se lite lustigt ut på skalan om alla värden ner till nästan noll fanns med men inte just noll. Som en voltmeter eller linjal utan nolla. Noll är väl bra ställe att vila nålen på när man inte får någon signal :)

Det blir problem med beteckningen av mätvärdet men om man känner sig besvärad av problemet och absolut måste skriva ner något på ett papper kan man skriva ISO 0 / 8° (vrid åttan 90 grader) för att beskriva noll känslighet men jag har inte sett någon enda kamera visa något annat än den linjära skalan så ISO 0 duger bra och folk här verkar förstå vad som menas även om de inge gillar idén.

Översättningstabellen för film har inte med definitionen av nya ISO att göra. Gamla ISO 5800, ASA och DIN ingår inte som parametrar i någon enda ekvation. Man har förstås valt konstanten så att man kommer nära de välbekanta filmhastigheterna.

Den andra formeln

ISO speed ratings of a digital camera are based on the properties of the sensor and the image processing done in the camera, and are expressed in terms of the luminous exposure H (in lux seconds) arriving at the sensor. For a typical camera lens with an effective focal length f that is much smaller than the distance between the camera and the photographed scene, H is given by

H = qLt / (N * N )

ger också teoretisk möjlighet till noll. q har vi pratat om (det är svårt att skriva som text så ni får ursäkta om jag inte återger den), om luminansen L eller tiden t är noll. tidskalan (alltså vad vi mäter slutartid med) innehåller en nolla så då ärver vår nya ISO-skala också en nolla. Dito med Luminansen.

Köper man inte sista delen räcker det med att vrida objektivet 90 grader eller är det någon som säger att man inte får göra det heller under definieringen av skalans lägre ände, inte praktiskt förstås?

Skilj på skalan och vad som kan finnas praktiskt. Låt nålen vila på noll i vårt tankeexperiments mätinstrument beredd att mäta riktigt låga iso om det skulle behövas.
 

iSolen.se

Guest
Är det den här ni pratar om? Varning, det kan vara en olaglig kopia :)
http://manualzz.com/doc/38059379/iso-12232
Tack. Det står ingenting om DIN eller ASA eller gamla ISO.

Det är samma ekvationer som definierar skalan.

De beskriver också hur man ska rapportera ISO (alltså visa på tex display, alltså inte vad man kan beskriva med ekvationerna) och de tar inte upp någon logaritmversion så vi kan släppa den biten som ju har skapat problem för vissa.

"The ISO speed of a DSC shall be denoted “ISO xxx D” (or alternatively “ISO xxx”) "
 

afe

Aktiv medlem
Eftersom det råkade dyka upp en länk till det faktiska ISO 12232:2006-dokumentet är det lätt att konstatera att den standarden enbart handlar om att mäta hur ljuskänslig en kamera faktiskt är (oavsett vad tillverkaren säger). Det rör sig alltså om mätbara värden där kameran faktiskt dels släpper in ljus genom objektivet, dels har en ljusupptagande sensor och exponerar den senare för ljus. Slutartider på 0 sekunder är alltså bara nonsens i sammanhanget, liksom material som inte är ljuskänsligt över huvud taget.

Det framgår också att standarden bygger på tidigare ISO-standard för film, och det går helt enkelt inte att komma till noll om övriga förutsättningar för standarden uppfylls.

Standarden är alltså bara en standard för att definiera vilket ISO-värde en kamera faktiskt använder, och inte en skala.

Nu vet jag förstås att Ola kommer tolka det annorlunda, eftersom han aldrig har fel, men det kan jag leva med.
 

iSolen.se

Guest
...
Nu vet jag förstås att Ola kommer tolka det annorlunda, eftersom han aldrig har fel, men det kan jag leva med.
Nejdå jag har fel ibland och till skillnad från andra erkänner jag det (ibland), tex genom att säga "du har rätt" eller komma med en korrigering, t ex råkade jag skriva fel om DIN.
 

afe

Aktiv medlem
Punkt 3.2 i standarden (krav) är intressant i sammanhanget:

exposure index EI
numerical value that is inversely proportional to the exposure provided to an image sensor to obtain an image
Det går naturligtvis inte att få fram ett sådant värde utan slutartid, ett objektiv som släpper genom ljus eller en ljusupptagande sensor.
 

iSolen.se

Guest
...
Det framgår också att standarden bygger på tidigare ISO-standard för film,...
"Bygger" på ett sådant sätt att värdena blir jämförbara ja men själva ekvationerna eller texten vad jag kunde se innehåller inget om DIN, ASA eller gamla ISO, så nej standarden bygger inte matematiskt på de nämnda standarderna så att det blir ett matematiskt arv.

Det är dessutom väldigt skilda parametrar för film och sensor.
 

iSolen.se

Guest
Punkt 3.2 i standarden (krav) är intressant i sammanhanget:



Det går naturligtvis inte att få fram ett sådant värde utan slutartid, ett objektiv som släpper genom ljus eller en ljusupptagande sensor.
Nej men en sensor på tvären gör samma sak, vinkeln var en av ingående parametrar, det är t o m möjligt fysiskt i verkligheten, inte bara när man drar upp skalan.
 

afe

Aktiv medlem
Nej men en sensor på tvären gör samma sak, vinkeln var en av ingående parametrar, det är t o m möjligt fysiskt i verkligheten, inte bara när man drar upp skalan.
Umm... va? En sensor på tvären? Standarden handlar om att beskriva en kameras faktiska ljuskänslighet och inget annat. Eftersom standarden handlar om kameror kan det aldrig bli noll ljuskänslighet oavsett hur du försöker vrida och vända på resonemanget (eller sensorn), eftersom det då inte är en kamera.

Det finns inget alls i dokumentet som ger möjlighet till värdet noll vad gäller ISO, slutartid, storlek på bländare etc.

Du har tidigare skrivit att vi ska skilja mellan mätvärden och teoretiska värden, och den ISO-standard du hänvisar till handlar enbart om mätbara värden ...
 

iSolen.se

Guest
Umm... va? En sensor på tvären? Standarden handlar om att beskriva en kameras faktiska ljuskänslighet och inget annat. Eftersom standarden handlar om kameror kan det aldrig bli noll ljuskänslighet oavsett hur du försöker vrida och vända på resonemanget (eller sensorn), eftersom det då inte är en kamera.

Det finns inget alls i dokumentet som ger möjlighet till värdet noll vad gäller ISO, slutartid, storlek på bländare etc.

Du har tidigare skrivit att vi ska skilja mellan mätvärden och teoretiska värden, och den ISO-standard du hänvisar till handlar enbart om mätbara värden ...
...och vad ska man mäta värdet med utan skala? Skalan börjar på noll men det finns inga sensorer med ISO noll. Tänk på en voltmeter. Vad står det längs till vänster på skalan?

Vinkeln ingår som en parameter, se B.1
 

afe

Aktiv medlem
...och vad ska man mäta värdet med utan skala? Skalan börjar på noll men det finns inga sensorer med ISO noll. Tänk på en voltmeter. Vad står det längs till vänster på skalan?

Vinkeln ingår som en parameter, se B.1
Du kan aldrig komma till B1 utan att uppfylla förutsättningarna i 3.2. Det vi diskuterar är fortfarande en standard och inte en skala. En standard som inte kan ha nollvärde i flera av parametrarna.

Vad som står på en voltmätare har absolut inget med saken att göra. Om det inte går att få fram ett mätvärde är denna standard inte aktuell över huvud taget, och de skalor som är inblandade relaterar väl till "gamla" ISO vilket också framgår av texten. ISO 100 på en digitalkamera ska motsvara ISO 100 på film, även om man valt att inte skriva hela ISO 100/21°.

Men åter igen: ISO 12232:2006( har förutsättningar som skrivs i de första styckena, och där framgår tydligt att nollvärden inte fungerar.
 

iSolen.se

Guest
Du kan aldrig komma till B1 utan att uppfylla förutsättningarna i 3.2. Det vi diskuterar är fortfarande en standard och inte en skala. En standard som inte kan ha nollvärde i flera av parametrarna.

Vad som står på en voltmätare har absolut inget med saken att göra. Om det inte går att få fram ett mätvärde är denna standard inte aktuell över huvud taget, och de skalor som är inblandade relaterar väl till "gamla" ISO vilket också framgår av texten. ISO 100 på en digitalkamera ska motsvara ISO 100 på film, även om man valt att inte skriva hela ISO 100/21°.

Men åter igen: ISO 12232:2006( har förutsättningar som skrivs i de första styckena, och där framgår tydligt att nollvärden inte fungerar.
Du menar att det är bara värdena under reporting som är det man får ut från en mätning och tolkning av standarden?

( /21° gäller väl film som det verkar, inte sensorer)
 

TBone

Aktiv medlem
Det skulle vara intressant att få en förklaring av vad tabell 1 beskriver, framförallt det där med ”reported value”. Vad kan det vara?
 

afe

Aktiv medlem
Du menar att det är bara värdena under reporting som är det man får ut från en mätning och tolkning av standarden?

( /21° gäller väl film som det verkar, inte sensorer)
Ja! Standarden handlar om de faktiska värden en kamera presterar under mätning av ISO (på flera sätt). Om värdet skulle bli noll är det inte en kamera, och standarden är inte aktuell.
 

iSolen.se

Guest
Ja! Standarden handlar om de faktiska värden en kamera presterar under mätning av ISO (på flera sätt). Om värdet skulle bli noll är det inte en kamera, och standarden är inte aktuell.
Ok.

Så då rapporterar DXO m fl falskt när de rapporterar actual ISO, värden som inte finns i tabellen, eftersom tabellen och inte ekvationerna definierar ISO-skalan.

Det skulle vara intressant att få en förklaring av vad tabell 1 beskriver, framförallt det där med ”reported value”. Vad kan det vara?
Jag tolkar reporting som vad man tex använder på kamerans ISO-ratt eller vad man skriver i specen när man säljer en kamera.
 

afe

Aktiv medlem
Ok.

Så då rapporterar DXO m fl falskt när de rapporterar actual ISO, värden som inte finns i tabellen, eftersom tabellen och inte ekvationerna definierar ISO-skalan.



Jag tolkar reporting som vad man tex använder på kamerans ISO-ratt eller vad man skriver i specen när man säljer en kamera.
Är du dum på riktigt, eller låtsas du bara? De rapporterar naturligtvis de mätvärden de kommit fram till (förmodligen använder de också denna standard). Hela standarden går ju ut på att visa vad en kamera kan prestera vad ISO, och inte det som står i tillverkarens presentation.

Standarden går ut på att visa faktisk ISO (fullt jämförbart med film).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ok.

[...]

Jag tolkar reporting som vad man tex använder på kamerans ISO-ratt eller vad man skriver i specen när man säljer en kamera.
”The valur calculated using Equation (14) shall be rounded off using Table 1, and reported as the “recommended exposure index” (IREI). "

Tabellen visar alltså hur man efter en mätning och beräkning ska runda av till närmaste värde ur tabellen.

Tabellen i sig anges vara ett exempel på ”acceptable reporting”
 
ANNONS