Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Du verkar ha vaknat på fel sida idag. Men om jag uttrycker mig såhär då: fototillfällen som aldrig någonsin kommer hända igen, man får inte en andra chans. Jag har fotat jättemycket (på amatörnivå) bröllop, konserter, dop mm men skulle aldrig tacka ja till att vara ”riktig” bröllopsfotograf. Om nåt skulle faila så vill jag inte ta på mig det ansvaret. Oavsett handhavandefel eller kamera som går sönder.
(Kan dock tillägga att jag räddat en bröllopsfotograf en gång som under pågående vigsel fick problem med minneskortet och jag kunde snabbt låna ut mitt till honom)
Vad är det för märklig inställning; varenda proffs eller entusiast har uppdrag som inte går att ta om eller kostar stora pengar att göra om. Med dagen teknik som är så driftsäker och när inte filmerna behöver postas för framkallning, är ju bröllopsfotografering enkelt och borde inte framkalla någon större ängslan.

Klart du ska tacka ja! Du kanske blir på fyllan, tappar kameran i backen, eller limmar på bruden (brudgummen). Det är bara att åka och ta bilderna. Du har ju redan gjort det...
 

iSolen.se

Guest
Vad är det för märklig inställning; varenda proffs eller entusiast har uppdrag som inte går att ta om eller kostar stora pengar att göra om. Med dagen teknik som är så driftsäker och när inte filmerna behöver postas för framkallning, är ju bröllopsfotografering enkelt och borde inte framkalla någon större ängslan.

Klart du ska tacka ja! Du kanske blir på fyllan, tappar kameran i backen, eller limmar på bruden (brudgummen). Det är bara att åka och ta bilderna. Du har ju redan gjort det...
Nåja, jag har sett gråtande inhyrd fotograf eftersom kameran gick sönder. (Ironiskt nog på samma bröllop som jag hade tackat nej till att fota eftersom jag inte ville ha ansvaret utan ville bara vara gäst).

Om det nu är så lätt, kan du väl ge dig ut i jungeln, det finns ett stort behov att bröllopsfotografer. Eller är det så lätt? Vissa har noll bilder i sin portfolio och då är det nog inte så mycket fotat nånstans.

(glöm inte morgonkaffet :) )
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Nåja, jag har sett gråtande inhyrd fotograf eftersom kameran gick sönder. (Ironiskt nog på samma bröllop som jag hade tackat nej till att fota eftersom jag inte ville ha ansvaret utan ville bara vara gäst).

Om det nu är så lätt, kan du väl ge dig ut i jungeln, det finns ett stort behov att bröllopsfotografer.

(glöm inte morgonkaffet :) )
Menar du att en vuxen människa gråter när utrustningen fallerar? Det är ju pinsamt och oproffsigt. Lös situationen istället.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Vad är det för märklig inställning; varenda proffs eller entusiast har uppdrag som inte går att ta om eller kostar stora pengar att göra om. Med dagen teknik som är så driftsäker och när inte filmerna behöver postas för framkallning, är ju bröllopsfotografering enkelt och borde inte framkalla någon större ängslan.

Klart du ska tacka ja! Du kanske blir på fyllan, tappar kameran i backen, eller limmar på bruden (brudgummen). Det är bara att åka och ta bilderna. Du har ju redan gjort det...
:)

Tips. Ge dig in i den branschen, ta lite uppdrag och återkom sedan.
 

iSolen.se

Guest
Menar du att en vuxen människa gråter när utrustningen fallerar? Det är ju pinsamt och oproffsigt. Lös situationen istället.
Hur?

När hon inte hade någon backuppkamera med och man är ute i obygden kanske det inte är så konstigt. Det är givetvis oproffsigt men du sa att det var så lätt och inget problem med ansvaret. Men visst, om man inte bryr sig blir man inte heller upprörd. Det är ju inte "mitt" bröllop och att det inte blir några bilder betyder bara lite mindre pengar.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jo, det lär bli svårt att locka över bröllopsfotografer med denna funktion.

Vet någon hur många megapixel jpg-bilden får som förs över på detta sätt? Min erfarenhet är att de duger till webb men inte så mycket mer,
Du kan välja storlek på jpegen och det går fint med fullstora JPEGAR. Som Ola redan påpekade så räcker det utmärkt som backup. En stor JPEG från en bra modern sensor håller för ganska mycket om man inte klantat sig rejält med exponeringen. Och det sker förhoppningsvis bara i undantagsfall. Särskilt om man är anlitad professionell fotograf.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
När hon inte hade någon backuppkamera med och man är ute i obygden kanske det inte är så konstigt. Det är givetvis oproffsigt men du sa att det var så lätt och inget problem med ansvaret. Men visst, om man inte bryr sig blir man inte heller upprörd. Det är ju inte "mitt" bröllop och att det inte blir några bilder betyder bara lite mindre pengar.
Men herregud, varenda människa har en telefon i fickan, en del med ganska bra kameror. Då får man gilla läget och använda en sådan...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Du verkar ha vaknat på fel sida idag.
Jag beundrar tålamodet i ditt svar, men tyvärr har du gett dig på ett "mission impossible".

Han har inte vaknat på fel sida, det han skriver är nog mest ett utslag av hans behov av att provocera och få alla forumtrådar han deltar i att istället handla om det ämne som intresserar honom - nämligen honom själv och hans lindrigt sagt uppblåsta självbild som fotografisk expert.

Det är inte värt mödan att försöka resonera med honom.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag beundrar tålamodet i ditt svar, men tyvärr har du gett dig på ett "mission impossible".

Han har inte vaknat på fel sida, det han skriver är nog mest ett utslag av hans behov av att provocera och få alla forumtrådar han deltar i att istället handla om det ämne som intresserar honom - nämligen honom själv och hans lindrigt sagt uppblåsta självbild som fotografisk expert.

Det är inte värt mödan att försöka resonera med honom.
Det där är lågt av en forumadministratör. Tål du inte mina åsikter?
 

iSolen.se

Guest
Men herregud, varenda människa har en telefon i fickan, en del med ganska bra kameror. Då får man gilla läget och använda en sådan...
Jag tror inte jag skulle vilja anlita dig som bröllopsfotograf om backuppen är en mobiltelefon och det inte är så noga med ...nånting som det verkar.

Fotar du alls? Nej just det, du använder ju alias så du kan inte ladda upp några bilder. Den enda bild du laddat upp är en upphovsrättskyddad testbild från Kodak.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag tror inte jag skulle vilja anlita dig som bröllopsfotograf om backuppen är en mobiltelefon och det inte är så noga med ...nånting som det verkar.

Fotar du alls? Nej just det, du använder ju alias så du kan inte ladda upp några bilder. Den enda bild du laddat upp är en upphovsrättskyddad testbild från Kodak.
Ett "proffs" som härjar på en amatörsida. Herregud jobbar du aldrig och har du f-skatt?
 

TBone

Aktiv medlem
Jag beundrar tålamodet i ditt svar, men tyvärr har du gett dig på ett "mission impossible".

Han har inte vaknat på fel sida, det han skriver är nog mest ett utslag av hans behov av att provocera och få alla forumtrådar han deltar i att istället handla om det ämne som intresserar honom - nämligen honom själv och hans lindrigt sagt uppblåsta självbild som fotografisk expert.

Det är inte värt mödan att försöka resonera med honom.
Det är just därför moderatorer borde börja agera. Problemet är inte ett enskilt inlägg i sig som är över gränsen utan just mängden och systematiken. Det är lite som att regel likt lagen om ”grov kvinnofridskränkning” behövs, där varje liten handling i sig kan passera utan påföljd men när de sätts samman till en helhet så är mönster och syfte tydligt. Det är ju liksom larvigt att anmäla varje inlägg då varje enskilt inlägg i sig kan vara acceptabelt men beteendet som helhet förstör tråd efter tråd.
 

torbeno

Aktiv medlem
Du kan välja storlek på jpegen och det går fint med fullstora JPEGAR. Som Ola redan påpekade så räcker det utmärkt som backup. En stor JPEG från en bra modern sensor håller för ganska mycket om man inte klantat sig rejält med exponeringen. Och det sker förhoppningsvis bara i undantagsfall. Särskilt om man är anlitad professionell fotograf.
Så bra, då vill jag revidera mitt påstående. (Min gamla kamera från 2013 har denna funktion men ger bara små bilder på några mpixel)
 

afe

Aktiv medlem
Martin är inte forumadministratör, men han har de rättigheterna. Det är David Elmfeldt som är forumadministratör.

Men det ser ut som det behöver rensas eftersom diskussionen är långt utanför ämnet.
Jag skulle dock säga att Martins inlägg är mycket träffsäkert (om än off topic). Det var många år sedan jag såg så många provocerande inlägg från en och samma medlem ...
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Va å klämde på Canon EOS R idag å måste säga att den låg fint i handen å reglagen satt bra till dessutom är den lätt :). Ska prova den om en månad när mörkret blivit mer påtagligt...........................
 

Malm

Aktiv medlem
ANNONS