Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns en lång rad av principer eller regler för komposition. De första man vet tillämpade några av dessa var Egypterna för 3-4 tusen år sedan.

Komposition handlar om balans och hur ögat leds genom bilden, men kan också hjälpa till att skapa en viss känsla eller stämning.

Jag tycker att det är nyttigt att lära sig om komposition och hur bildberättandet påverkas av olika val. Regler är ett sätt att formulera detta och få har dömts för brott mot "The Rule of Thirds"

Beslutet är till sist ditt eget!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skiter fullkomligt i alla (andras) regler. Jag komponerar så som jag vill att mina bilder ska se ut (dvs. jag har mina egna kompositionsprinciper).
Men trots det är det inte speciellt svårt att hitta tredjedelskomposition i nästan alla de bilder du har på din profilsida!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kruxet är att känna sig trygg med det som ytligt är "fel" men som i ett längre perspektiv visar sig vara "rätt". Det finns många exempel på det inom bildkonsten där verk har uppfattas som direkt "fula", som sedan visat sig vara fantastiska.

Tror att svaret har vi i oss, det gäller bara att få fram det. Tycker "felaktigheter" är spännande. Vad skulle man säga till den japanske Hasselbladsvinnaren,,, - räta upp horisonten?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Tycker det är en bra riktlinje framförallt vid landskapsfotografi, jag brukar knäppa av en par tre bilder med något ändrad komposition och påfallande ofta är det en av dessa bilder som 'står ut' även om det rör sig om minimala skillnader, de harmonierar helt enkelt bättre. Sedan håller jag med någon som postade en bild ovan, strukturer och mönster passar ofta bra med en mer central komposition.
 

thommya

Aktiv medlem
Tumregler (som jag tycker att de bör kallas i stället för bara regler) är väldigt praktiska i många sammanhang när man håller på och lär sig något. Man är ofta hjälpt av tumregler när man är novis och har en massa olika saker att hålla reda på. När man senare behärskar tekniken så den inte i vägen lika mycket och man kan börja upptäcka vad som händer om man struntar i en och annan tumregel.

Den som vill lära sig spela piano är hjälpt av tumregeln att spela med vänster hand till vänster på klaviaturen och med höger hand till höger, men när man har bättre kläm på speltekniken så kan man bryta mot den tumregeln för att uppnå något nytt.

Det här är väl inte så kontroversiellt, egentligen?
Ja, det brukar ju sägas att man skall se den som en "rule of thumbs". Håller med om att det låter bättre.
Tycker bara att just tredjedelsregeln har fått för stor betydelse och där andra betydelsefulla kompositionsideér borde bli tumregler och lika ofta nämnas.
Många nybörjare blir slavar under tredjedelsregeln, jag själv innefattad, och man fastnar i tankar som - men oj, nu ligger ju horisonten mitt bilden, det kan ju inte bli något bra av det!
Men det är just det kan och jag vill hävda att det kan det minst lika ofta.

Och även om du inte tycker det är kontroversiellt tycker jag nog det kan vara värt att diskutera det?

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Det är tvärtom, de bilder som anses och känns bra komponerade följer oftast tredjedelsregeln
Har du belägg för det?
Det är nog en allmän uppfattning och du är inte ensam, men är det verkligen sant?

Som ett exempel har jag gått in på 500px och tittat på de bilder som är populära just nu.
Väldigt liten del av dessa bilder följer tredjdelsregeln och ändå är de populära.
https://500px.com/popular

Detsamma på photo.net och editors pick
https://www.photo.net/editors-pick/#//Sort-Newest/All-Categories/This-Year/Page-1

Eller varför inte kolla igenom bilderna som under åren vunnit "Picture of the Year"?
https://poy.org/69/archive.php

Och till sist, lite närmare och fototävlingen Årets bild i Sverige
https://www.kamerabild.se/nyheter/foto/fotografer/rets-bild-2018-h-r-r-alla-vinnarbilderna

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Tycker det är en bra riktlinje framförallt vid landskapsfotografi, jag brukar knäppa av en par tre bilder med något ändrad komposition och påfallande ofta är det en av dessa bilder som 'står ut' även om det rör sig om minimala skillnader, de harmonierar helt enkelt bättre. Sedan håller jag med någon som postade en bild ovan, strukturer och mönster passar ofta bra med en mer central komposition.
Om du menar Jonas inlägg, så var det symmetri som han nämnde som passar bra att placera i mitten. Strukturer och mönster passar egentligen inte bättre med en central komposition än med något annat.

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Har du belägg för det?
Det är nog en allmän uppfattning och du är inte ensam, men är det verkligen sant?

Som ett exempel har jag gått in på 500px och tittat på de bilder som är populära just nu.
Väldigt liten del av dessa bilder följer tredjdelsregeln och ändå är de populära.
https://500px.com/popular

Detsamma på photo.net och editors pick
https://www.photo.net/editors-pick/#//Sort-Newest/All-Categories/This-Year/Page-1

Eller varför inte kolla igenom bilderna som under åren vunnit "Picture of the Year"?
https://poy.org/69/archive.php

Och till sist, lite närmare och fototävlingen Årets bild i Sverige
https://www.kamerabild.se/nyheter/foto/fotografer/rets-bild-2018-h-r-r-alla-vinnarbilderna

Thommy
Jag har en kompis som gjorde ett experiment i skolan, de gjorde ett stort antal bilder, beskar dem olika, och lät klasskompisarna värdera dem utan att berätta syftet. Bilderna som följde tredjedelsregeln vann överlägset.

Jag noterar också att de bilder av mina egna, som jag har statistik på, säljer bättre om de följer regeln.

Enstaka bilder låter man förstås bryta mot regeln men det är en bra komposition att utgå från eller falla tillbaka på om man inte har någon bättre idé.

Många bider där som följer regeln, eller hade blivit bättre om den följts.
 

iSolen.se

Guest
Om du menar Jonas inlägg, så var det symmetri som han nämnde som passar bra att placera i mitten. Strukturer och mönster passar egentligen inte bättre med en central komposition än med något annat.

Thommy
Krafledningsbilden följer en annan regel, att låta fallande linjer gå ut ur bildens hörn. Det finns varianter där linjer går ut på andra ställen. Man provar vilken beskärning som är snyggast och sen upptäcker man att det blev en tredjedel ändå.

Kraftledningsbilden hade nog tjänat på en aning mer mark i nedkant.
 

Lahn

Aktiv medlem
Vad är det här för en bildkomposition?

Tredjedelsregeln?
Centrerad eller inte centrerad?
Centrerad men nära kanten?
Hur är det med färgen och deras "vikt"?

Vi kalla det ju för bild "KOMPOSITION"
och en komposition består inte heller av bara en not (tredjedelsregeln)
Men till alla som tror att dem kan fota utan grundläggande kunskap
om alla dessa så kallade "reglar" - försök att komponera ett mästerverk utan
att känna till noter och vad de betyder.

Samtidig måste man vara fritt i sitt skapande. Det heter ju bildkomposition och inte bildberäknande. Så det är kanske inte så bra att fota med tumstock och linjal ;-)
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Vad är det här för en bildkomposition?

Tredjedelsregeln?
Centrerad eller inte centrerad?
Centrerad men nära kanten?
Hur är det med färgen och deras "vikt"?

Vi kalla det ju för bild "KOMPOSITION"
och en komposition består inte heller av bara en not (tredjedelsregeln)
Men till alla som tror att dem kan fota utan grundläggande kunskap
om alla dessa så kallade "reglar" - försök att komponera ett mästerverk utan
att känna till noter och vad de betyder.

Samtidig måste man vara fritt i sitt skapande. Det heter ju bildkomposition och inte bildberäknande. Så det är kanske inte så bra att fota med tumstock och linjal ;-)
Jag ser i alla fall två tredjedelar. Skulle nog säga den är typisk.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
"Varför anses tredjedelsregeln som god komposition?
Tredjedelsregeln har väl uppkommit när man för nån hundra år sedan analyserat bilder och försökt förstå varför just dessa tilltalar en. Man råkar då har sett många mönster i bilden och ett av dessa mönster kallar vi tredjedelsregeln.
Människan eftersträvar alltid att beskriva saker man inte fattar med saker man lättare kan förstå.

/Stefan
 

markh

Aktiv medlem
Håller delvis med, men hur får man bättre känsla för vad som är en bra komposition?

Thommy
Vissa födds med en konstnärlig öga, och skapar välkomponerade bilder utan att tänka på det. Kompositionsreglar, som beskrevs av konstnärer långt innan fotografi föddes, är ett hjälpmedel för de andra.
 
ANNONS