Annons

Pentax 100 år

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag köpte en KP i väntan på en ny K3a, eller om den inte skulle komma ut.
KP funkar ganska bra, men jag kan nog säga direkt att det blir byte till den nya.
Men vi får se om DFA 70-200/4 kommer före, då kanske jag ersätter min F 70-210/4-5,6.
Richo /Pentax har dragit ner på utvecklingstakten ordentligt, "guldruschen" för 10 år sen är borta.
Hoppas kameran kommer till sommaren.
 

PMD

Aktiv medlem
Ricoh kunde väl göra en jubileumsmodell av världens vackraste spegelreflexkamera: Spotmatic? Jag har en massa M42-objektiv som mest står i en hylla. :)

Vad är det egentligen som fyller 100 år? Knappast bolaget Pentax eftersom det inte finns som självständigt bolag längre. Varumärket Pentax? Det kom i slutet av 1950-talet.

Givetvis finns det en tradition av att tillverka Pentaxkameror (och deras föregångare) som fyller 100 år, men är det korrekt att säga att "Pentax fyller 100 år"?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det går inflation i jubileum. Pentax som tidigare hette Asahi bildades 1919 och tillverkade glasögon. Senare började dom tillverka bla objektiv. 1952 kom Asahiflex, alltså en spegelreflex kamera.
Kollade på Wikipedia.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det går inflation i jubileum. Pentax som tidigare hette Asahi bildades 1919 och tillverkade glasögon. Senare började dom tillverka bla objektiv. 1952 kom Asahiflex, alltså en spegelreflex kamera.
Kollade på Wikipedia.
Då borde ju hundraårsjubileet firas med ett par fräsiga glasögon för fotografer! I mässing som lyser igenom när den svarta lacken blir avskavd på kanterna
 
ANNONS