Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Bananafroggyboy skrev:
Bryter mig in i tråden här och ställer en fråga till er andra som köpt 40D: Hur är era batteri? Mitt räcker inte lägre än en dag och då tar jag väl knappt 200 bilder och pillar lite allmänt med kameran - inte i View-läget särskilt mycket... Något verkar vara skumt, jag skall kanske få bytt batteriet?
Låter misstänkt dåligt. Visserligen behöver förmodligen batteriet ca 10-15 uppladdningar innan full kapacitet uppnås. Men 200 bilder är alldeles för dåligt även om batteriet är helt nytt.
 

falke

Aktiv medlem
Det verkar vara något fel! Jag har på min 40D hela dagarna (med energisparläget) och fyller utan vidare 2 st 4GB-kort utan att någon prick på batterisymbolen försvinner.
 

AFJ

Aktiv medlem
Min första uppladdning höll nog inte mer än 300 bilder men sedan var det inga problem. Efter återuppladdning räckte det så länge att jag tappade kollen.

Nu har jag batterigrepp och ett Lenmar kompletterar originalbatteriet och oroar mig inte det minsta.

200 bilder per laddning är inte normalt.

Mvh
Anders
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Lite pillrande och Live-wiev inte säskillt mycket

Ja, det var Svensk record i spesifikasion.

..Fattar inte varför jag ble på örat i går....drack ju inte hela flaskan......
 

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Tror nog att du förstår vad jag menar...


Men tack alla för hjälpen, det blir att traska till Expert på Götaplatsen i morgon och prata med dem. I sådana här fall är det verkligen en fördel att man köpte kameran i en liten fotobutik och inte över nätet!
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Bananafroggyboy skrev:
Tror nog att du förstår vad jag menar...
Nej det gör jag inte!
Lite pillrande och inte särskilt mycket kann faktisk vara skillnaden på 800 och 200 exponeringar.

Jag fick bara 50 exponeringar ut av mitt batteri etter lite krumelurer i menyer och lite testande av Livewiev.
Nåja: Ganska mycket faktisk; men endå lite för lite :)

Ladda du bara. /Erik J
 

apersson850

Aktiv medlem
Spelar nog en del roll hur ilsken displaybelysning man har på också. Går klart åt en del ström för att lysa upp storteven på baksidan, om den ska stå på helljus.
 

t_mauritsen

Aktiv medlem
Jag fick i sin tid ett kasst batteri till min gamla 300D. Det gjorde sisådär 1-200 bilder innan laddning. Sedan när vi köpte ett piratbatteri fick vi ut mycket mer, så det var Canon-batteriet som vart dåligt. Reklamera gärna du om du orkar strula. Jag gjorde inte det, utan la 150 kr på ett nytt. T.
 

f16

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Mer exponering

dano skrev:
Canon har sedan länge haft exponeringsprioritet vid den aktiva fokuspunkten, för vissa motiv fungerar det utmärkt andra inte alls.

Om man upplever det som ett problem är ett tips att separera ljusmätning och autofokus med C.Fn 04, har du ingen aktiv fokuspunkt vid exponeringen ger den evaluerande mätningen oftast ett helt annat resultat än när en fokuspunkt är aktiv.

Med 40D har du sedan fördelen att fortfarande ha tillgång till exponeringslås även när autofokus skiljs från avtryckaren, tack vare den dedicerade AF knappen.

/Daniel
Jag har testat lite i helgen och tyvärr frikopplar inte C.FN IV-2 (eller var det 1?) val av fokuspunkt vid exponeringsmäting när man använder AF-ON på baksidan.

Kort sagt kan man säga att den AF-punkt man valt som aktiv alltid kommer prioriteras vid ljusmätnigen (vid matrismätning).

Problemet uppstår iofs bara när man arbetar med enbart mittpunkten och komponerar om bilden. Man kan ju ofta fixa till detta genom att även låsa exponering med halvtryck på avtryckaren.

Annars kan man fokusera med AF-ON, kompnera om motivet, byt fokuspunkt så denna landar på huvudmotivet, lås exponering, tryck av...lite omständigt tycker jag.

Jag jämförde även med min gamla 20D och det känns som 40D prioriterar vald fokuspunkt betydligt mer än 20D (???) först nu har jag insett varför vissa exponeringar blivit så konstoga när jag gick över till 40D.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Enicar skrev:
Först vill jag säga att jag uppskattar ditt testande.
Innebär det( se citatet) att du har interpolerat upp filen från 30D till samma antal pixlar som 40D? Ger inte det en något mindre skarp bild?
Jag frågar eftersom jag funderar på hur jag skalljämföra min 20D med min 40D.
Jag har förstått att du tar rawbilder och behandlar dom på ett och samma sätt
Skulle det vara möjligt att jämföra jpeg från kameran eftersom det inte finns likadana inställningar?
Hej
Nej det finns ingen mölighet att jämföra jpg från de två kamerorna som skall ge ett "resultat" som kan återupprepas lätt, det finns så många inställnngsmöjligheter. Färger,nyanser, kontrastkurvor,skärpning,mm mm mm

Därför kommenterar jag inte ens längre en kameras bildkvalitet utifrån jpg, just pga alla inställningsmöjligheter och resultat.

Mikael
 

Arlemo

Aktiv medlem
t_mauritsen skrev:
Jag fick i sin tid ett kasst batteri till min gamla 300D. Det gjorde sisådär 1-200 bilder innan laddning. Sedan när vi köpte ett piratbatteri fick vi ut mycket mer, så det var Canon-batteriet som vart dåligt. Reklamera gärna du om du orkar strula. Jag gjorde inte det, utan la 150 kr på ett nytt. T.
Var hittar man piratbatterier till bra pris till 40D?

Är det någon skillnad på dem och original?

Har haft ett par pirat till 350D och de ska ha högre mAh, enl märkningen i a f, men har upplevt två nackdelar:

-det verkar som om piraterna lagt av nu (räcker till få bilder numer) och originalet håller fortfarande. Det kan vara en slump (har inte gjort nån utförlig test) eller så är det så att originalet håller längre. Någon som vet nåt om det?

-det där lilla plastskyddet fanns inte på piraterna så polerna ligger oskyddade. En petitess kanske, men det är praktiskt. Hur lagrar ni extrabatterier, löst i fickan/väskan, i nåt fodral el..?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag köpte detta batteri på Dustin. Lustigt nog är Dustin ganska mycket billigare på detta än vad CP och SP är på sina piratvarianter.

Det funkar bra hittills på min 40D.

Jag har bara 2 batterier och båda sitter i batterigreppet. Jag vet inte hu känsliga kontakterna är men jag brukar nog inte vara speciellt försiktig och har klarat mig hittills.

Mvh
Anders
 

f16

Aktiv medlem
Jag köper mina extrabatterier på Kjell o Company. Har fungerat hur bra som helst.
Kanske lite kortare livslängd (antalet laddningar) än originalbatteriet??? Men håller för fler bilder nya så det går väl på ett ut.

Jag har dem liggande löst i en ficka i kameraväskan. Så länge man inte lägger dem tillsammans med nycklar eller liknande....
 

martinwiberg

Aktiv medlem
Arlemo skrev:
Var hittar man piratbatterier till bra pris till 40D?

Jag köpte mina på zebramedia.com. Funkar hittills utan problem (ja det är ju lite tidigt att säga efter bara några veckor, men jag har goda erfarenheter därifrån sedan tidigare). De har samma märkning i V och mAh, och man får med plastskyddet. Billiga var de också.
 

Bananafroggyboy

Aktiv medlem
Köpte ett pirat till min 350D som jag hade tilsammans med orginalbatteriet från Canon i batterigreppet BG-E3, helt utan några problem, har funkat fint nu i 2,5 år och märker ingen skillnad på batterierna alls när jag kör utan batterigreppet heller. Så det blir pirat till min 40D också.
 

toys

Medlem
Har köpt mina "pirat" batterier på ebay. dom ligger på ca 60 kronor med frakt från Hongkong o dom funkar perfekt. På dessa sitter även pol skydd och är även märkta som canon orginal batterier.
 

Björn-v

Aktiv medlem
Jag hör antagligen inte hemma här, för jag är än Nikon fotograf. Men jag har ställs för ett Mycket svårt problem. Jag beställde än D300 några dagar efter att presenterades, och går nu och väntar lite grann på att den ska komma. 15665 kr mycket pengar. Sedan kan jag köpa än Canon 40D för ca 8660 kr, köper via ett företag momsfritt blir det för mig. Jag skulle spara 7000 kr. Jag var då tvungen att byta än del gluggar. Jag kunde fortsätta att använda D1:an som komplement. Men jag har varit nu på Media Mark och känt på 40D med än 85/1,2 och den är väl inte så dum. Men när jag sedan tar upp D200, tycker jag att den känns betydligt bättre i handen och har än Mycket bättre sökare (Canon kan nog inte göra bra sökare), och jag har även kännt på D300 hos Scandinavianphoto för några dagar sedan, och den kameran är betydligt bättre än D200. Förstår ni mig, vilket dilemma jag har. Det handlar dock om hela 7000 kr
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Svårt att råda du redan har Nikon D300 i kameraväskan på Fotosidan??:) :)

Om du nu har alla dessa Nikon gluggar??? så hade jag nog väntat på D300.

Lite beroende på hur snabbt du behöver kameran förstås, D300 kanske tar lång tid att få?

Lycka till, svåra val.

Mvh

Omar
 
ANNONS