Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Det ska finnas ett patch-program som rättat till exif-felet på dpreview under en tråd om firmware för 40D. Har för mej att killen som knåpade till det heter Gabrolik men jag kan minnas fel.
 

lcnilsson

Aktiv medlem
Saturday, November 10, 2007
Canon telling EOS 40D owners to expect Camera Raw fix soon Customers calling in to Canon USA's customer support centre this week are being advised that an upcoming firmware update for the EOS 40D will fix an incompatibility between that camera's RAW CR2 files and Adobe's Camera Raw plug-in, Photoshop Lightroom and DNG Converter software.

The incompatibility - which prevents the CR2 files from being processed - apparently affects only EOS 40D bodies with firmware v1.0.4 inside, and v1.0.4 only recently supplanted v1.0.3 as the firmware being installed at the factory. Version 1.0.4 has not been made available for download from a Canon website, so only newer cameras, and those who may have had the firmware installed during a service visit, are impacted by this.
The new firmware, presumably to be called v1.0.5 or higher, is expected to be released for download by the end of November 2007. More information on the problem, and a link to a utility that purportedly corrects the incompatibility by altering the metadata in v1.0.4 CR2 files, is in this forum thread.


/Christer
 

elbe

Avslutat medlemskap
Photocon skrev:
Tack Leif!

Snackade med Adobe om detta och du har alldeles rätt. Enl supporten där och Canon har aviserat en ny firmware i slutet av november.

Där ser man. All firmwareuppgradering är inte av godo.

Då är det väl bara att ge sig till tåls.

Man kan ju knappast nedgradera till 1.0.3 i firmware. Har aldrig testat iofs o vet inte om den finns ute för nedladdning. Men jag känner inte för att göra det.

DPP är säkert ett utmärkt program i många avseenden, men ACR sitter i ryggmärgen på en så det är synd.

Mvh/Lennart
Här hittar du de lilla programmet som fixar till problemet... Tror att det bara är för windows men han Gabor... har pratat om någon mac-version oxå.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=25487481

/Leif
 

Photocon

Aktiv medlem
Tack alla...

...som engagerat sig. Jag fick en annan patch som heter C2CORR1.EXE. Den funkade inte! Jag ska testa den fixen som Leif tipsat om.

Mitt slöa mobila bredband har laddat ner en Capture One, version 4 Beta som jag även ska installera för att testa. Tack Kalle!

Tack till alla andra oxå. Och en spark i akterkastellet på Kanons Stjälpdesk.

Jag rapporterar senare hur fixen funkat!

Hälsningar/Lennart
 

LinaRonnquist

Aktiv medlem
Hej,
Jag vet att många har haft problem med fokuseringen på 40Dn, så jag undrar nu om det finns något speciellt "test" man kan göra för att se hur det är med min kamera? Ska man typ fota en streckkod?

Så hur kan man lättast se om den fokuserar fel? (ja det syns väl på bilderna men)

Och sen, kan man inte använda andra blixtar än Canons egna nu? Min Sunpak har kontakt, men den blixtrar inte, vad är det för fel? Den fungerar utan problem på min 350D

MVH
Lina Rönnquist
 

dagr

Aktiv medlem
Lina, jag vet inte om jag håller med om rapporterna om autofokusproblematik. Tvärtom tycker jag att det har varit väldigt lite klagomål på 40Ds AF jämfört med vad det brukar vara på nya kamerahus.

(Med det menar jag inte att det inte skulle kunna finnas problem med enstaka exemplar eller i vissa specifika sammanhang.)
 

falke

Aktiv medlem
Jag har både ett 40D och ett 400D och jag tycker det är mycket stor skillnad på autofokusens precision.

Jag fotograferar huvudsakligen fåglar och tidigare var mer än 50% oskarpa oc nu är det kanske 5% max 10 % som är det.

Senast jag fotograferade kunsfiskare valde jag den översta perifera punkten, för att kunna lägga fokus på ögat och nästa alla bilderna blev superskarpa. Detta var närmast omöjligt med 400D.

Så jag är mycket nöjd med den förbättrade autofokusen i 40D!
 

elbe

Avslutat medlemskap
LinaRonnquist skrev:
Hej,
Jag vet att många har haft problem med fokuseringen på 40Dn, så jag undrar nu om det finns något speciellt "test" man kan göra för att se hur det är med min kamera? Ska man typ fota en streckkod?

Så hur kan man lättast se om den fokuserar fel? (ja det syns väl på bilderna men)

Och sen, kan man inte använda andra blixtar än Canons egna nu? Min Sunpak har kontakt, men den blixtrar inte, vad är det för fel? Den fungerar utan problem på min 350D

MVH
Lina Rönnquist
Hej Lina!

Här hittar du ett sätt att testa dina objektiv och kamera...
http://www.focustestchart.com/focus21.pdf


Om blixtar vet jag inget...

/Leif
 

apersson850

Aktiv medlem
Mellan 100 och 1600 kan du välja om du vill kunna ställa in 1/3 steg eller hela steg. Man kan också välja om det ska gå att ställa in "H", som alltså motsvarar 3200, överhuvudtaget. Om man väljer det, blir det alltid ett helt steg mellan 1600 och H, oavsett den första inställningen.
 

Laesk

Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Mellan 100 och 1600 kan du välja om du vill kunna ställa in 1/3 steg eller hela steg. Man kan också välja om det ska gå att ställa in "H", som alltså motsvarar 3200, överhuvudtaget. Om man väljer det, blir det alltid ett helt steg mellan 1600 och H, oavsett den första inställningen.
Ok tack!

Så grymt nöjd med min mark III va den presterar på ISO2000 å 2500 nämligen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Läste "testen" men jag tycker det var väldigt "magert". I princip en uppräkning av publicerade fakta. Inte mycket till egna reflektioner.

Mvh
Anders
 

elbe

Avslutat medlemskap
Håller med! Såg mest ut som en summering utan egna slutsatser även om rubriken lovade mycket. Mest gammal skåpmat för de flesta som hängt med i trådarna...

/Leif
 

Yupiteru

Aktiv medlem
och nu vet vi....

40D är markant billigare än Sony A700 och Nikon D300 - men samtidigt betydligt dyrare än Pentax K10D

Vidare är inte 40D vädertätad (hallå Canon... har hela er utvecklingsavdelning sovit de senaste åren?) mer än delvis (lite som att sälja "nästan benfri" fiskfilé)

En annan sak som uppmärksammas är skärmen på 40D - den är absolut sämre än Nikon/Sony
 

elbe

Avslutat medlemskap
Nåt ska väl skilja för pengarna när inte IQ gör det... Kul oxå om K10D kunde kravla sej upp i samma division ;-)

/Leif
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är märkligt att det är så många som inte fattar att dessa vädertätningar kostar pengar, i varje kamera. Ska varenda knapp tätas går det åt en hel drös med packningar. Det finns ju snart fler knappar på en kamera än på en miniräknare.

Att då ge sig på att sätta några packningar på de största "hålen" i kamerahuset, alltså batteri- och kortluckorna, är naturligtvis det mest kostnadseffektiva man kan göra i den vägen. Dessutom det som är till störst nytta för användaren, då det naturligtvis är större risk att det kommer in skräp i en lucka stor som en mindre garageport (batteriluckan på BG-E2N) jämfört med i en liten pluttig knapp.

Vill man ha en 40D med full vädertätning finns det också. Den heter 1D Mark III.
 

AFJ

Aktiv medlem
Verkar väl hel tokigt.

Skulle det skilja nästan ett helt steg mellan olika tillverkares sätt att ange ISO? Verkar orimligt tycker jag.

Vad jag kan se ger i alla fall att min 400D och 40D ger i princip identisk exponering vid identiska inställningar.

Mvh
Anders
 
ANNONS