Annons

Teknik inför bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Davz00r

Aktiv medlem
Tjenare, nu är det såhär att jag blivit förfrågad att ta bröllopsbilder för några jag känner. Som betalning får jag ett objektiv och en blixt (det jag behöver för att kunna ta bilder). Tänkte därför höra med er vilken sorts objektiv som skulle passa för ändmålet. I nulaget har jag förljande:

Canon eos 400D
Canon 18-52mm kit objektivet (urk, usch och fy)
Canon 50mm objektivet
2 GB minneskort
Stativ

Tänkte också fråga om ni tycker man ska fota med RAW format eller i JPEG? Tror ni att 400D räcker för ändamålet? Kanske borde införskafaf en 40D/D300 istället, ska beställa från staterna.

(kommer fota under högsommaren så det kmr vara ljust)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Davz00r skrev:
Tjenare, nu är det såhär att jag blivit förfrågad att ta bröllopsbilder för några jag känner. Som betalning får jag ett objektiv och en blixt (det jag behöver för att kunna ta bilder). Tänkte därför höra med er vilken sorts objektiv som skulle passa för ändmålet. I nulaget har jag förljande:

Canon eos 400D
Canon 18-52mm kit objektivet (urk, usch och fy)
Canon 50mm objektivet
2 GB minneskort
Stativ

Tänkte också fråga om ni tycker man ska fota med RAW format eller i JPEG? Tror ni att 400D räcker för ändamålet? Kanske borde införskafaf en 40D/D300 istället, ska beställa från staterna.

(kommer fota under högsommaren så det kmr vara ljust)
Kameran klarar det. Så här ser ett dop ut med Tamrons 28-75/2,8 http://stilbild.nu/dop.jpg
Är ditt 50 mm ett med bländare 1,8 kommer den klara det bättre.

Raw föredrar jag. Du kan helt strunta i vitbalansen och fixa det senare istället.
 
Senast ändrad:

Davz00r

Aktiv medlem
Re: Re: Teknik inför bröllop?

PeterWem skrev:
Kameran klarar det. Så här ser ett dop ut med Tamrons 28-75/2,8 http://stilbild.nu/dop.jpg
Är ditt 50 mm ett med bländare 1,8 kommer den klara det bättre.

Raw föredrar jag. Du kan helt strunta i vitbalansen och fixa det senare istället.
Okej, okej! :)
Visst är din bild tagen med en 400D eller? det är något med det svarta i bilder från 400D som jag verkligen inte klarar av! :mad: :/ har tröttnat helt på min kamera!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Teknik inför bröllop?

Davz00r skrev:
Okej, okej! :)
Visst är din bild tagen med en 400D eller? det är något med det svarta i bilder från 400D som jag verkligen inte klarar av! :mad: :/ har tröttnat helt på min kamera!
Den är tagen med en 400D. Och det svarta, tja, blir det bättre med en 40D?
 

simonbertilsson

Aktiv medlem
Tamron 28-75 är en kanonglugg, och passar ypperligt för bröllop. Men 50 1.8 (antar att det är den) lär komma till pass, då ljusnivån kan sjunka rätt lågt i en kyrka.
Bra att de bjuder på blixt, för det kommer du helt klart behöva.
 
ANNONS