Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stadigt budgetstativ med kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag är nybörjare och ska till att köpa mitt första ordentliga stativ till min D80, men är helt vilse i stativdjungeln...
Min budget ligger på 2000 kronor. Kan man få ett hyfsat och stadigt stativ för den penningen?

Jättetacksam för tips!
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Ja det kan man.. bara att åka te nåt ställe å kika.. mediamarkt har en del nu faktiskt.. Inga skitgrejer heller.
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Någon som vet någon bra modell/märke?
Kanske är det bättre att handla i butik än på internet, för då kan man känna på det. Men priset på nätet är ju mycket bättre, och då kan man få lite bättre kvalité...
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Ja man går å klämmer på d i butiken sen skriver man ner nuffrorna sen beställer man på nätet om det är billigare :) Manfrotto har väl ganska rätt igenom prisvärda stativ.

Tänk bara på frakten på nätet ett stativ kan ju vara rätt skrymmande.
 

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Jaadu räknar mig oxå som nybörjare & är oxå ute e ett stativ...

Har inga som helst lässvårigheter, utan ser att du skriver "stadigt BUDGETSTATIV" & det är väl klart att man vill komma undan så billigt som möjligt, gäller även mig, men jag tycker ändå att du ska ta & kolla in denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101843 (Jaja, jag vet - den är startad av undertecknad;) men jag tycker liksom att den har utvecklat sig på ett rätt intressant sätt...). Bara så du får dig en liten funderare. Typ. Om du orkar läsa hela:) så kanske du i slutet av tråden tänker "Vilken lättpåverkad tjej!" så därför vill jag bara poängtera att jag faktiskt redan fr början hade på känn att jag inte skulle komma att välja det billigaste. (& inte alls är lättpåverkad;) Bara lite...)

Men även om du inte själv börjar intressera dig för ex velbon:) så finns det ju andra alternativ. (Se trådens namn.) Mitt tips till dig om du inte vill lägga typ 4 tusen är väl kanske ett manfrotto 055. Men det är rätt tungt så om du ändå tänker dig att du typ bara ska använda kameran + ett kitobjektiv & inga värstingtelen så kanske 190:an funkar. (Lättare, alltså.)

Visst. Man ska inte som nybörjare köpa det värsta som finns att få tag på. Men. (Det har man ändå inte råd m:) Betänk samtidigt att du kanske en gång i framtiden vill ha nåt lite bättre. (Nåt i kolfiber kanske...) Då kan det (kanske) vara värt att köpa lite dyrare redan fr början. Kanske.

En sak till bara. Du kan nog få ett 055 m trevägshuvud till för under 2000, men m kulled... Jag vet faktiskt inte ...

Gjorde jag dig förvirrad? Lycka till iaf!
/MB
 
Senast ändrad:

eighteenlives

Aktiv medlem
Jo jag har läst hela tråden redan. =D
Och jag gillar inte att köpa ett budgetstativ, men för tillfället är jag arbetslös (iaf snart) och vet ingen annan råd.

Jag vill verklige, verkligen satsa på att min fotografering, men min budget är väldigt väldigt begränsad.
Ska dock kolla upp det du köpte nu. =)
 

Leonard91

Aktiv medlem
Är budgeten det viktigaste nu och om du inte kommer använda några värsting objektiv som väger massor, så är mitt tips Manfrotto 190X PROB, som är lätt och hyffsat billigt. En kulled till också, tex. 484RC2 eller 486RC2.
www.cyberphoto.se finns ett set med detta, kostar 1985kr + lite frakt.
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag funderade på den också, men 190 är dock väldigt lågt... Jag är 173 cm lång och det känns som att det skulle ta död på min rygg efter ett tag.

Får höja min budget, helt enkelt.

Flyttar fr.o.m. nu mig till Malin Bessons tråd, så vi slipper ha två likadana trådar som går parallellt. =)
 

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Jag funderade på den också, men 190 är dock väldigt lågt... Jag är 173 cm lång och det känns som att det skulle ta död på min rygg efter ett tag.

Får höja min budget, helt enkelt.

Flyttar fr.o.m. nu mig till Malin Bessons tråd, så vi slipper ha två likadana trådar som går parallellt. =)
Förlåt mig Marie, men jag måste bara säga att jag tycker att det var en väldigt fin tråd du startade:) Bara det att vi verkade tänka likadant;)
/MB
 
ANNONS