Annons

Piratstativfästen?

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
hmm..så länge dom funka så är det väl inget fel på dom. Jag behöver stativfästen så det är kanske lösning på min problem. Jag tycker att det är väl dyrt att lägga 2500 för liten plast ring. dom är inte lika canons men kul att höra om någon har sån...
//joanna
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har ett piratfäste till 70-200 f/4 och det fungerar utmärkt. Gjort i gjuten alu och möjligen är sprinten vekare än canon orginal, men känns robust nog och fungerar utmärkt iaf på det lite lättare objektivet.
 

joanna81

Aktiv medlem
Jag har ett piratfäste till 70-200 f/4 och det fungerar utmärkt. Gjort i gjuten alu och möjligen är sprinten vekare än canon orginal, men känns robust nog och fungerar utmärkt iaf på det lite lättare objektivet.
men då kanske den inte funka på min canon 70-200...den är ju tung som satan. Om jag ska riskera objektiv så vet jag ju inte....
det är verkligen surt att betal så mycket för stativfästan...varför sänker dom inte pris på canons....dom kännar ju inget på att sälja dom...man har ju inte råd med ny objektiv ;)
 

joanna81

Aktiv medlem
men då kanske den inte funka på min canon 70-200...den är ju tung som satan. Om jag ska riskera objektiv så vet jag ju inte....
det är verkligen surt att betal så mycket för stativfästan...varför sänker dom inte pris på canons....dom kännar ju inget på att sälja dom...man har ju inte råd med ny objektiv ;)
förlåt jag missat helt att du skrev 70-200...så den funka bra på den. tack! ;) sorry....läste fel
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag köpte ett Hongkong-fäste till mitt 100/2,8 macro. Spännringen låste inte objektivet ordentligt, men efter lätt modifiering med eltejp funkar det. Vill man ha kvalitet får man nog köpa ett Canon original även om det kostar.
 

Curt L

Aktiv medlem
hmm..så länge dom funka så är det väl inget fel på dom. Jag behöver stativfästen så det är kanske lösning på min problem. Jag tycker att det är väl dyrt att lägga 2500 för liten plast ring. dom är inte lika canons men kul att höra om någon har sån...
//joanna
Det kostar 1.600:- och är inte gjort av plast!
 

Curt L

Aktiv medlem
det va väl lite på skoj!

den kostar 2500;- Här
Nej jag skojar inte, jag kollade inte din länk eftersom Robin frågade om stativfäste B till 100/2,8 . Det fästet du länkar till är för 70-200/2,8 och 100-400/4,5-5,6 och är dyrare. Detta fäste ingår för övrigt i priset när du köper något av dessa objektiv, vilket inte är fallet när det gäller 100/2,8.
 

joanna81

Aktiv medlem
Nej jag skojar inte, jag kollade inte din länk eftersom Robin frågade om stativfäste B till 100/2,8 . Det fästet du länkar till är för 70-200/2,8 och 100-400/4,5-5,6 och är dyrare. Detta fäste ingår för övrigt i priset när du köper något av dessa objektiv, vilket inte är fallet när det gäller 100/2,8.
men jag har ju 70-200/ 2,8 och jag vet att den ingår men jag köpte objektiv beg. å för att objektiv va billig så tänkte jag att det kan man köpa sen....den kan inte kosta så mycket och fy fick jag.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Inte alls samma kvalitet som canons egna tyvärr. Har ett som passar 70-200/4 och 300/4. Känns som att det klämmer åt på vissa punkter, och inte jämnt runt om. Man vill inte vrida åt så hårt då.
Till det lätta 70-200/4 går det ju bra, men till 300at skulle jag inte använda det.
Själva foten är större och bättre än på orginalet, men den är tunnare så jag tror inte att den dämpar vibrationer lika bra.
Värt pengarna är det iaf.
 

Curt L

Aktiv medlem
men jag har ju 70-200/ 2,8 och jag vet att den ingår men jag köpte objektiv beg. å för att objektiv va billig så tänkte jag att det kan man köpa sen....den kan inte kosta så mycket och fy fick jag.
På Ebay finns hur mycket piratfästen som helst, mycket billigare. Ett exempel:http://cgi.ebay.com/Tripod-Mount-Ring-for-Canon-EF-70-200mm-F2-8-L-IS-USM_W0QQitemZ370143467003QQcmdZViewItemQQptZTripods_Monopods?hash=item370143467003&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72:1234|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:0|293:1|294:50
 

jac38

Aktiv medlem
Jag har beställt hem ett av dom alla billiga piratfästena genom just eBay och även om det tycks fungera bra är det gjort i plast och inte metall. Gånggärnet känns lite glappt redan som oanvänt och även om jag inte hunnit testa det ännu är jag ju lite rädd att objektivet och kameran ska gå i backen bara för jag varit lite snål och inte köpt kvalité från början...

MVH
Jacob
 
ANNONS