Annons

SystemKameror - Vilket objektiv? Vad står alla siffror och bokstäver för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Extr3me

Aktiv medlem
Ska snart köpa en systemkamera och då behöver man ett objektiv... Men då undrar jag, hur ska man veta vilket som går ihop med kameran? finns så jävla många bokstäver och siffror så man fattar knappt hälften om vad det står.
Blir tokig..

kameran är alltså en Canon 40D Och då står det "Compatible with all EF/EF-S lenses and EX Speedlites"

Vad betyder det? EF/EF-S?

Vad jag har fattat det så kan jag alltså inte köpa denna? tillexempel bara.

http://www.dustinhome.se/pd_5010075668.aspx . Haha, blir fan tokig på detta XD
 

sagan

Avslutat medlemskap
Vad betyder det? EF/EF-S?
EF betyder att objektivet passar på alla Canonhus med EF-fattning, d.v.s. samtliga EOS-kameror. Medan EF-S bara passar på kameramodeller som har EF-S fattning.
EF-S fattning har de kameror som har 1.6x sensor, frånsett äldre modeller som D30, D60 och 10D.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Kim sammanfattade det bra.

På 40D kan du alltså använda BÅDE EF-S och EF.

På kameror med fullstor sensor, tex 5D och 1Ds, kan du BARA använda EF.
 

Anders Östberg

Guest
Sigmaobjektivet du länkar till passar också. Det är lite djungel av beteckningar som betyder objektiv för fullstor sensor (t.ex. Canon 5D och EF i objektivnamnet) och mindre sensor (t.ex 40D och EF-S i objektivnamnet). Andra tillverkare som Sigma och Tamron har andra beteckningar för samma sak bara för att förvirra mer :), Sigma har beteckningen "DC" för mindre sensor, Tamron har "Di".

Men, som redan sagts, det är dom med kameror med fullstor sensor som behöver oroa sig om detta, på din kamera passar alla nya objektiv gjorda för Canon.
 

Allemyr

Aktiv medlem
15 mm fisheye är vanligtvis inte helt ultimat på en 40D, rekomenderar å kika på Sigma 10mm/8mm om du vill ha ett diagonal fisheye eller en vanlig vidvinkel med 2.8 finns Tokina 11-16...
 

Extr3me

Aktiv medlem
Alla objektiv som säljs nya och det står canon på passar din 40d.
Så det kvittar vad det står bara det är till Canon och är nytt ?

Om det står AF till Canon så går det?

är helt ny på detta med kameror, tycker bara att det är kul därför ska jag köpa en system ^^ :)
därför får ni ursäkta frågorna :)
 

RG

Avslutat medlemskap
Så det kvittar vad det står bara det är till Canon och är nytt ?

Om det står AF till Canon så går det?

är helt ny på detta med kameror, tycker bara att det är kul därför ska jag köpa en system ^^ :)
därför får ni ursäkta frågorna :)
Alla objektiv som det står canon ef och ef-s passar. Med andra ord allt som säls nytt passar.
 
ANNONS