Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga streck på filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Sitter och scannar en film som jag framkallade häromdagen och finner ett konstigt streckat mönster över hela filmen. Se bifogade utsnitt.

Nu Undrar jag om det är någon här på fotosidan som vet vad dessa streck kan bero på. Filmen är 120 Fortepan asa 100, framkallad i R09 1:50.

Filmen går ut 2010, enligt förpackning.

Min första tanke var att det kan bero på att jag använde ett färgat filter, men efter att ha scannat bildrutor där jag inte använt filter och samma streck återfinns föll min tanke på en för kort fixeringstid. Kanske är det helt enkelt ett karaktärsdrag av gammal öststatsfilm?

Mvh Niklas
 

Bilagor

Senast ändrad:

millhouse

Aktiv medlem
Hej.

Sitter och scannar en film som jag framkallade häromdagen och finner ett konstigt streckat mönster över hela filmen. Se bifogade utsnitt.

Nu Undrar jag om det är någon här på fotosidan som vet vad dessa streck kan bero på. Filmen är 120 Fortepan asa 100, framkallad i R09 1:50.

Filmen går ut 2010, enligt förpackning.

Min första tanke var att det kan bero på att jag använde ett färgat filter, men efter att ha scannat bildrutor där jag inte använt filter och samma streck återfinns föll min tanke på en för kort fixeringstid. Kanske är det helt enkelt ett karaktärsdrag av gammal öststatsfilm?

Mvh Niklas
Hej !
Kort fråga: Förstår jag dig rätt så finns detta på filmen ?
Beskriv hur du framkallade filmen . Nu vet jag inte om R09 med 1:50 är för mycket eller ej men man rekomenderar för din film 1:40. Och var och varför använde du "ett färgat filter ".
mvh
Rolf
 
Senast ändrad:

Tjoffen

Aktiv medlem
Rolf kan ju mycket mer än mig om sånt här, men jag tror att det kan bero på att du har haft olika temperaturer på vätskorna när du framkallade filmen.
 

Liax

Aktiv medlem
Krackelering

Det du råkat ut för kallas krackelering. Det är när emulsionen spricker. Det beror på att du inte har haft en jämn temperatur genom hela framkallningsprocessen.

Oftast uppstår det om man sköljer filmen i för varmt eller kallt vatten. Se alltid till att hålla dig så nära 20 grader som möjligt.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej !
Kort fråga: Förstår jag dig rätt så finns detta på filmen ?
Beskriv hur du framkallade filmen . Nu vet jag inte om R09 med 1:50 är för mycket eller ej men man rekomenderar för din film 1:40. Och var och varför använde du "ett färgat filter ".
mvh
Rolf
Hej.
Jag framkallade filmen enligt de instruktioner jag fann på http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Fortepan&Developer=Rodinal&mdc=Search. Här använder de rodinal 1:50 i 9 minuter. Även på förpackningen som filmen kom i så rekomenderar de Rodinal 1:25 eller 1:50.

Innan framkallning så försköljde jag i 20 gradigt vatten ca. 3min. Agitering kontinuerligt de första 30 sekunderna sedan en försiktig dubbelvändning varje hel minut. Inget stoppbad. Som fix använde jag Kodak F-24 (relativt nyblandat) i strax över 10 minuter (enligt instruktioner på förpackningen).

Filtret jag använde var ett orangefilter för att försöka framhäva molnen.

Om dessa streck är en egenskap av filmen eller ej vet jag inte.

/Niklas
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej.
Jag framkallade filmen enligt de instruktioner jag fann på http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Fortepan&Developer=Rodinal&mdc=Search. Här använder de rodinal 1:50 i 9 minuter. Även på förpackningen som filmen kom i så rekomenderar de Rodinal 1:25 eller 1:50.
Innan framkallning så försköljde jag i 20 gradigt vatten ca. 3min. Agitering kontinuerligt de första 30 sekunderna sedan en försiktig dubbelvändning varje hel minut. Inget stoppbad. Som fix använde jag Kodak F-24 (relativt nyblandat) i strax över 10 minuter (enligt instruktioner på förpackningen).
Filtret jag använde var ett orangefilter för att försöka framhäva molnen.
Om dessa streck är en egenskap av filmen eller ej vet jag inte.
/Niklas
Hej, alla.
Mats nu är du allt för snäll, inte kan jag allt. Hela livet med fotografering så lär man sig något nytt.
Niklas, din beskrivning av framkallningen ser jag inte som något fel. Jag kanske må ha fel med jag försköljer inte filmer som jag har haft i rumstemperatur innan framkallning. Jag tycker att Fortepan är genomgående "tunnare" och därmed lite mer problem att framkalla. Och som Joakim är inne på det kan vara att du trots din nograhet fått krackelering i emulsionen.Jag har dock en invändning ! Varför använder du inte stoppbad? Detta stoppar ju framkallningsprocessen. Jag håller på stoppbadet skall vara allt utan vatten.Det finns dom som hävdar motsatsen-att rent vatten går bra som stopp.
Hur ser det ut när du håller bildsidan upp mot ljus, lått ljuset "falla" in mott bilden i "vinkel", om du förstår vad jag menar. Hur ser emulsionen ut då. Finns det "sprickor" ?
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Det du råkat ut för kallas krackelering. Det är när emulsionen spricker. Det beror på att du inte har haft en jämn temperatur genom hela framkallningsprocessen.

Oftast uppstår det om man sköljer filmen i för varmt eller kallt vatten. Se alltid till att hålla dig så nära 20 grader som möjligt.
Ok... Det låter som att det skulle kunna vara detta som spökar. Jag hade inte riktig bra koll på sköljtemperaturen, den varierade ganska kraftigt ett tag då sambon tog en dusch medan sköljningen skedde....

/Niklas
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej, alla.
Mats nu är du allt för snäll, inte kan jag allt. Hela livet med fotografering så lär man sig något nytt.
Niklas, din beskrivning av framkallningen ser jag inte som något fel. Jag kanske må ha fel med jag försköljer inte filmer som jag har haft i rumstemperatur innan framkallning. Jag tycker att Fortepan är genomgående "tunnare" och därmed lite mer problem att framkalla. Och som Joakim är inne på det kan vara att du trots din nograhet fått krackelering i emulsionen.Jag har dock en invändning ! Varför använder du inte stoppbad? Detta stoppar ju framkallningsprocessen. Jag håller på stoppbadet skall vara allt utan vatten.Det finns dom som hävdar motsatsen-att rent vatten går bra som stopp.
Hur ser det ut när du håller bildsidan upp mot ljus, lått ljuset "falla" in mott bilden i "vinkel", om du förstår vad jag menar. Hur ser emulsionen ut då. Finns det "sprickor" ?
Anledningen till att jag dels försköljde och sedan inte använde ett stoppbad var att dessa råd har jag läst angående andra sk "öststatsfilmer" som orwo och efke på bla flickr. I annat fall använder jag alltid ett stoppbad.

"Sprickor" vet jag inte om det är, snarare ser emolusionen vågig ut.

Så här ser fotot ut i sin helhet.

Konstigt bara att allt jag laddat upp här är betydligt mörkare än orginalfilerna på datorn...
 

Bilagor

Graal

Avslutat medlemskap
Det är typiskt krackeleringsmönster, oftas uppkommet genom att sköljtemperaturen varierar mycket och för snabbt. Vet man att man inte har bra anordningar för att kunna hålla rinnande vatten vid jämn temperatur, så är Ilfordmetoden för sköljning rekommendabel. Den sparar desutom vatten. Man tappar då upp sköljvatten i förväg med rätt temperatur, och häller i dosan i omgångar med agitering i ökande antal vändningar för varje vattenbyte. Sök i forumen, det finns en tråd för det någonstans, där det beskrivs mera i detalj tror jag.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Tack så mycket allihopa, nu har man återigen lärt sig något nytt!!!

Efter idag kommer jag att hålla bättre koll på temperaturer under sköljningen. Lät verkligen intressant med den sk Ilfordmetoden, framförallt om man, som beskrevs i länken, häller upp nytt sköljvatten i förväg och låter det bli tempererat.

Mvh Niklas (som nu ska hälla upp vatten i en femlitersdunk....)
 

anonymous

Avslutat medlemskap
ja , det är definitivt ett termofysisk skada och inget annat.

Bara en fråga vad fick ni den här för-sköljnings grejen ifrån? Om detta är verkligen vore bra då hade varit synbart i alla framkallnings instruktioner. varken Forte. Ilford eller Kodak rekommenderar sådant. Jag har aldrig har sysslat med sådant och har framkallat några tusen rullar.
 
Senast ändrad:

Niklas Groop

Aktiv medlem
Bara en fråga vad fick ni den här för-sköljnings grejen ifrån? Om detta är verkligen vore bra då hade varit synbart i alla framkallnings instruktioner. varken Forte. Ilford eller Kodak rekommenderar sådant. Jag har aldrig har sysslat med sådant och har framkallat några tusen rullar.
Hej.

Angående för-sköljningen så använder jag det på grund av att jag läst flera inlägg på flickr.com under gruppen "rodinal" (http://www.flickr.com/groups/rodinal/discuss/). Ett flertal användare där ger som ett sorts universalhjälpmedel, om man får vissa problem med framkallningen i Rodinal 1:50 eller svagare, just svaret att för-skölja i rumstempererat vatten i några minuter.

Jag är varken kemist eller knappast har någon lång erfarenhet av framkallning (endast 6 rullar 120 och 5 rullar 135), så söker jag information på nätet i olika diskussions forum och säger någon att det är bra att göra något så gör jag det och blir resultatet bra.... Varför sluta?

Men jag kanske ska ta och pröva en rulle UTAN att skölja och jämföra resultatet.... Det minskar ju antalet steg som det kan bli fel på.

Mvh Niklas
 

Graal

Avslutat medlemskap
Försköljning är ibland nödvändigt, med t.ex IR-film som har ett mycket kraftigt färgat anti-halo-skikt, som annars blir svår att få bort. När jag fotat med IR820 har jag fått skölja i tre omgångar med agitering före framkallningen, för att få bort all färg. Detta rekommenderas också av tillverkaren. Men med vanlig film finns det mig veterligen inga såna rekommendationer, mer än för specialfilmer som Technical Pan m.fl.
 

anonymous

Avslutat medlemskap
Försköljning är ibland nödvändigt, med t.ex IR-film som har ett mycket kraftigt färgat anti-halo-skikt, som annars blir svår att få bort. När jag fotat med IR820 har jag fått skölja i tre omgångar med agitering före framkallningen, för att få bort all färg. Detta rekommenderas också av tillverkaren. Men med vanlig film finns det mig veterligen inga såna rekommendationer, mer än för specialfilmer som Technical Pan m.fl.

Jag läser genom alla mina papper från universitetet och Kodaks, Agfas, Ilfods fomula lab books och hittills har jag inte har hittat hänvisningar till något förskojning.

Rent kemisk en sådant kan orsaka flammiga negativ eftersom vattnet kan blockera framkallarens väg till filmens yta.

Jag åtkommer senare men så hittade jag inte nåt formula till Rodinal- jag tänkte kolla om det ät nåt speciellt med sammansättningen. har ni ett formula så var god och publicera den åt mig!
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag läser genom alla mina papper från universitetet och Kodaks, Agfas, Ilfods fomula lab books och hittills har jag inte har hittat hänvisningar till något förskojning.

Rent kemisk en sådant kan orsaka flammiga negativ eftersom vattnet kan blockera framkallarens väg till filmens yta.

Jag åtkommer senare men så hittade jag inte nåt formula till Rodinal- jag tänkte kolla om det ät nåt speciellt med sammansättningen. har ni ett formula så var god och publicera den åt mig!
Googlade "pre soak in film development" och fann ca 70 000 träffar. Jag tittade på några av länkarna och fann att det är många som gör en för sköljning av all film, framförallt 120. Men samtidigt är det många som inte gör det....

Ett litet utdrag:

http://chromogenic.net/develop
Phase IV: Development
Here’s an overview of the process:

Pre-soak (1 minute for 35mm, 5 minutes for 120)
Developer (time varies, usually 7-12 minutes)
Stop bath (1 minute)
Fixer (5-10 minutes)
Wash (20-30 minutes)
Wetting agent (1 minute)
Dry (4-8 hours)
--------------------------------------

http://www.flickr.com/groups/592939@N25/discuss/72157604068086208/
I've developed a short variety of 120 films in my career. I've found that a large number of this kind of films must be presoaked before developing.
There's a bluish an aliation layer on mostly 120 films and you've to remove it with water before developing it.

So I want create, with your contribute and your experience a chart on this forum with the list of all 120 films that need presoaking
-------------------------------------

http://silvergrain.com/labs/Presoak
Presoaking is a step to wet the film in plain water prior to development. There are some reasonings for and against presoaking:

Pros:
It stabilizes temperature of the film and the processing tank.
If performed properly, it wets film surface evenly and completely, so promoting even development in the developer.
It removes debris that may be adsorbed on the film.
It removes some sensitizing dye in the film.

Cons:
Films contain wetting agent to promote even wetting in the developer, but this wetting agent is removed.
Presoaking is usually unnecessary and requires extra step.
Presoaked films require up to 1 full minute of extra development time to reach equal contrast, and manufacturer's published development time are usually for dry films.
I have tried both ways from time to time, and I used to recommend against presoaking for the reasons above.
--------------------
(jag markerade med fet stil)

Så, vad ska en nybörjare tro?? Bra i alla fall att det finns duktiga personer som vill hjälpa till...

Mvh Niklas
 

anonymous

Avslutat medlemskap
Det bryr jag inte om internet är fullt med lunitics. Vad jag bryr om är det vetenskapliga bevisningen eller tillverkarens rekommendationer om det finns något grund till detta eller om det är nåt idiotisk påhitt av nån där ute. Det är som är farligt information sprids liksom elden likaså desinformationen

Don't panic Niclas! Jag återkommer till dig senare bara låta mig titta genom mina grejer ordentligt..

Under tiden om du ska framkalla gör så här och ofta alla gör fel. man häller inte framkallare i dosan med film i, man häller framkallaren in i dosan i förväg och sänker spiralen i. Lägger locket på och agiterar samt rullar dosan runt kring dennes axel också så att framkallaren går in vid spiralen.

Ja. och det gör man för att eliminera luftbulor och stänk på filmen när man heller in soppan då där framkallningen börjar genast. Många fläckar prickar härstammar därifrån.
 
Senast ändrad:

anonymous

Avslutat medlemskap
Niclas jag gjorde ett fel och skickade in mitt svar till dig som en ny tråd adresserad till dig. Kolla upp det.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Niclas jag gjorde ett fel och skickade in mitt svar till dig som en ny tråd adresserad till dig. Kolla upp det.
Måste bara säga att jag väljer att svara i denna tråd då jag finner det ganska "jobbigt" att se sitt namn som en forumtråd.....

Efter all denna argumentation kommer jag aldrig att för skölja något, vad jag än läser... Har faktiskt för mig att även min morbror såg förvånad ut när jag berättade hur jag gjorde. Nåja, ingen större skada skedd förutom att jag kanske förstörde en 120 film genom mitt förfarande med potentiellt tre olika temperaturer under framkallning istället för bara en.

Väldigt informativt med denna diskussion. Jag måste ha lärt mig bättre sätt att ladda dosan, att få tempererat sköljvatten, en ny sköljteknik samt slutligen skippandet av försköljningen. När jag senare i höst kommer färdigställa mitt mörkrum så kommer jag absolut återkomma med frågor...

Tack så otroligt mycket allihopa!

Mvh Niklas
 

millhouse

Aktiv medlem
Kodak F-24

Hej Niklas!
Du skriver att du fixerade med Kodak F-24 . Det var ett tag sedan jag såg detta fix som är ett icke härdande, surt. När det såldes så tog man påsens 740 ml och lösten den i +50 graders vatten. Mängd vatten 2 liter. Ville man ha lite mer "klös" så lösten man det i 1 liter vatten. Fixertid var för film som papper 10-15 minuter. Hållbarheten var flaska var 6 månader. Den fanns även för 10 lier lösning
Men som sagt detta är en icke härdande fix. Meningen med fixering är ju,rätt mig om jag har fel, att "härda" filmen så att den "motstår" skador på emulsionen. Jag tror att du i stället skall använda dig av en härdande fix.
Vad är du fått tag på F-24- eller har du blandat själv vilke går.
 
ANNONS