Annons

Hjälp; Inköp av nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Dukamuka10

Medlem
Hjälp; Inköp av nytt objektiv
För ca. 1år sedan köpte jag min första systemkamera, Nikon d3000, och har verkligen tröttnat på mitt 18-55mm - objektiv. Nu vill jag köpa ett nytt objektiv, men jag är fortfarande ganska amatör och söker efter någon som har koll!

Jag är trött på den dåliga skärpan och att det inte blir någon bra kontrast i fotona. Det känns som att man måste redigera väldigt många utav bilderna. Sedan vet jag inte om det beror på objektivets brännvidd eller ej, men man får inte den här naturliga känslan i bilderna och att de upplevs som att man nästan ser det ur ens egna ögon.

Har fått tips på att ett 50mm skulle kunna vara det rätta för mig, men jag måste verkligen dubbelkolla med fler som kan det här. Ge mig alternativ och en kort beskrivning på utbudet är ni snälla.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det är troligtvis inte objektivets fel att kontrasten och skärpan blir dålig. Har du ett UV-filter på, kan du prova att ta av det. Annars kan du alltid ställa upp kontrast och skärpa i kameran och se om det hjälper dig. Givetvis kan ju objektivet vara trasigt, om det gått i golvet, eller så.

En annan brännvidd kan förstås pigga upp. Vill du ha längre eller kortare brännvidd? En ljusstark 50:a kan givetvis också vara rolig.

Här har du det kompletta utbudet som ger autofokus på din kamera:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?ArticleIDGroup=&MF=7&objtype=999&motor=yes&subMF=999&sortera=tillverkare&prislistan=0&showmoms=0

Per.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Det beror ju också lite på vad du brukar fotograferar, fotar du mycket djur tex bör du ha så lång brännvidd som möjligt i princip, porträtt passar 50-100 mm bra på din kamera. Landskap och mingel/party foton vill du ha mycket vidvinkel (mindre brännvidd) osv.

Så vad brukar du fota?
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Ett Nikon 35 mm 1,8 AF-S är trevligt.
Ljusstarkt och en ganska trevlig brännvidd till "normalt fotande" (motsvarar 50 mm på en FX kamera).

Vad har du för budget? Fotar du djur? Fotar du landskap? Porträtt?
Svårt att svara på din fråga utan att veta... men jag kan rekommendera 35:an.
 

keroan

Aktiv medlem
Hjälp; Inköp av nytt objektiv

Jag är trött på den dåliga skärpan och att det inte blir någon bra kontrast i fotona.
Hej,

Ditt Nikon 18-55 är ett väldigt bra objektiv. Kanske inte byggkvaliteten är den bästa, men optiskt sett så presterar det väldigt bra.

Du borde helt klart få bra skärpa och kontrast med det objektivet.

Har det varit problem hela tiden sen kameran var ny? Det finns måndagsexemplar av allting, kanske läge att skicka in kameran + objektiv för kontroll?

Har problemet uppstått efter en tid så kanske kameran fått sig en smäll som nämts tidigare? Eller så kanske det är så enkelt att kontakterna måste rengöras? Eller inställningar i kameran som är fel?

Sen kan det ju finnas andra anledningar till att köpa nåt roligare, men som sagt skärpa och kontrast borde inte vara nåt problem med ditt 18-55.

// Kent
 

chrgul

Ny medlem
Ett Nikon 35 mm 1,8 AF-S är trevligt.
Ljusstarkt och en ganska trevlig brännvidd till "normalt fotande" (motsvarar 50 mm på en FX kamera).

Vad har du för budget? Fotar du djur? Fotar du landskap? Porträtt?
Svårt att svara på din fråga utan att veta... men jag kan rekommendera 35:an.
Jag håller med till 100%, den optiken är grym. Perfekt inomhus pga ljusstyrkan och du får ett fint skärpedjup. En bra normalglugg helt enkelt.
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag har ett 18-55 VR som jag har som ett lite lättare "slit-och-släng"-alternativ till mitt 17-55/2.8 och jag kan inte säga att jag tycker att skärpa eller kontrast på något sätt är dålig med 18-55:an. Visst kan man se vissa skillnader, men skillnaden i skärpa och kontrast är inte stor. Största skillnaden, IMO, är bokeh:n som inte är så kul på 18-55:an. Den är inte så kul på 17-55:an heller, men ändå avsevärt bättre.

Får du inte bra skärpa eller kontrast med din 18-55 så är kamera eller objektiv trasigt eller så gör du själv något galet.

Visa gärna bilexempel på vad du tycker är fel/dåligt.

Sen kan, såklart, nya prylar göra det roligare att fota och visst ÄR andra objektiv kanske bättre i vissa avseenden, men det vore ju dumt att köpa nytt objektiv av fel anledning.
 

Dukamuka10

Medlem
Det är troligtvis inte objektivets fel att kontrasten och skärpan blir dålig. Har du ett UV-filter på, kan du prova att ta av det. Annars kan du alltid ställa upp kontrast och skärpa i kameran och se om det hjälper dig. Givetvis kan ju objektivet vara trasigt, om det gått i golvet, eller så.

En annan brännvidd kan förstås pigga upp. Vill du ha längre eller kortare brännvidd? En ljusstark 50:a kan givetvis också vara rolig.

Här har du det kompletta utbudet som ger autofokus på din kamera:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?ArticleIDGroup=&MF=7&objtype=999&motor=yes&subMF=999&sortera=tillverkare&prislistan=0&showmoms=0

Per.
Bilderna blir väl inte superdåliga, men det är nog som någon nämnde att det är brännvidden som jag kanske inte riktigt gillar rent estetiskt i bilderna, vid ex. festbilder, porträtt osv. Vad är en ljusstark 50:a?
 

Dukamuka10

Medlem
Det beror ju också lite på vad du brukar fotograferar, fotar du mycket djur tex bör du ha så lång brännvidd som möjligt i princip, porträtt passar 50-100 mm bra på din kamera. Landskap och mingel/party foton vill du ha mycket vidvinkel (mindre brännvidd) osv.

Så vad brukar du fota?
Jag fotar nog mer mingel/partyfoton eller rent naturliga foton på människor. Skulle vilja få en annan effekt i bilderna. Sedan tycker jag även om att fota detaljer, men då är det väl makroobjekt som man ska satsa på?
 

Dukamuka10

Medlem
Ett Nikon 35 mm 1,8 AF-S är trevligt.
Ljusstarkt och en ganska trevlig brännvidd till "normalt fotande" (motsvarar 50 mm på en FX kamera).

Vad har du för budget? Fotar du djur? Fotar du landskap? Porträtt?
Svårt att svara på din fråga utan att veta... men jag kan rekommendera 35:an.
Ljusstarkt låter bra, men vad innebär det? Ljuset är väl ganska svårt att få till överlag men det du nämner kanske är något för mig. Jag tycker om mer naturliga foton, men jag vill få en annan effekt i dem än det vanliga, naturliga. Detaljbilder tycker jag också om, men då är det väl makroobjektiv man ska satsa på?
 

Dukamuka10

Medlem
Hej,

Ditt Nikon 18-55 är ett väldigt bra objektiv. Kanske inte byggkvaliteten är den bästa, men optiskt sett så presterar det väldigt bra.

Du borde helt klart få bra skärpa och kontrast med det objektivet.

Har det varit problem hela tiden sen kameran var ny? Det finns måndagsexemplar av allting, kanske läge att skicka in kameran + objektiv för kontroll?

Har problemet uppstått efter en tid så kanske kameran fått sig en smäll som nämts tidigare? Eller så kanske det är så enkelt att kontakterna måste rengöras? Eller inställningar i kameran som är fel?

Sen kan det ju finnas andra anledningar till att köpa nåt roligare, men som sagt skärpa och kontrast borde inte vara nåt problem med ditt 18-55.

// Kent
Nej det är inte dåligt. Jag uttryckte mig nog lite konstigt angående det, men jag skulle vilja ha mer klarare bilder som släpper in mycket ljus utan att det blir sådär utfrätt, eller vad man kallar det. Och en annan effekt i bilderna än det där vanliga, naturliga.
 

Dukamuka10

Medlem
Jag håller med till 100%, den optiken är grym. Perfekt inomhus pga ljusstyrkan och du får ett fint skärpedjup. En bra normalglugg helt enkelt.
Tycker du? Jag tycker att det är ganska svårt att få till bra bilder inomhus med det objektivet. Funkar bra utomhus, men det kanske beror lite på hur ljuset faller in i ditt hem. Några tips på vad man bör tänka på vid fotografering inomhus?
 

Dukamuka10

Medlem
Jag har ett 18-55 VR som jag har som ett lite lättare "slit-och-släng"-alternativ till mitt 17-55/2.8 och jag kan inte säga att jag tycker att skärpa eller kontrast på något sätt är dålig med 18-55:an. Visst kan man se vissa skillnader, men skillnaden i skärpa och kontrast är inte stor. Största skillnaden, IMO, är bokeh:n som inte är så kul på 18-55:an. Den är inte så kul på 17-55:an heller, men ändå avsevärt bättre.

Får du inte bra skärpa eller kontrast med din 18-55 så är kamera eller objektiv trasigt eller så gör du själv något galet.

Visa gärna bilexempel på vad du tycker är fel/dåligt.

Sen kan, såklart, nya prylar göra det roligare att fota och visst ÄR andra objektiv kanske bättre i vissa avseenden, men det vore ju dumt att köpa nytt objektiv av fel anledning.
Jag håller med om att det vore onödigt att köpa ett nytt objektiv av fel anledning och det är just därför jag frågar. Det blir bra i vissa fall, men oftast känns det som att man måste justera bilderna lite i photoshop för att få lite bättre kontrast/skärpa. Sedan kanske det bara är jag som föredrar sådana bilder framför de här mer naturliga. Jag vet inte riktigt om det är jag som gör lite underliga inställningar när det kommer till ljuset, men jag är ganska säker på att objektivet inte är trasigt.
 

Tokoza

Aktiv medlem
18-55 VR är allmänt känt som oskarpt runt 50mm.
....
Var har du läst detta? Stämmer i alla fall inte enligt de testar jag läst. Kan hända att du upplever den som oskarp eftersom det är svårt att få tillräckligt korta slutartider vid sämre ljusförhållanden. Detta eftersom 18-55 inte är speciellt ljusstark vid 50mm (detta objektiv har liten bländare vid 50mm, dvs. bländarstorleken är omkring (50/5.6)mm=9mm). Hos en ljusstark objektiv som t ex Nikon 50/1.8 kan man istället få en maximal bländarstorlek på (50/1.8)mm=28mm. Ganska stor skillnad på bländardiametern 9mm och 28mm… Detta innebär ju att det ljusstarka objektivet har förmåga att ta in mer ljus under samma tid vilket gör det möjligt att få till kortare slutartider…:)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag håller med om att det vore onödigt att köpa ett nytt objektiv av fel anledning och det är just därför jag frågar. Det blir bra i vissa fall, men oftast känns det som att man måste justera bilderna lite i photoshop för att få lite bättre kontrast/skärpa. Sedan kanske det bara är jag som föredrar sådana bilder framför de här mer naturliga.
Jag tror att du måste ge oss några exempel på vad du gillar och inte gillar med dina bilder för att kunna hjälpa dig! Lägg upp några exempelbilder och berätta!

Per.
 

Dukamuka10

Medlem
Var har du läst detta? Stämmer i alla fall inte enligt de testar jag läst. Kan hända att du upplever den som oskarp eftersom det är svårt att få tillräckligt korta slutartider vid sämre ljusförhållanden. Detta eftersom 18-55 inte är speciellt ljusstark vid 50mm (detta objektiv har liten bländare vid 50mm, dvs. bländarstorleken är omkring (50/5.6)mm=9mm). Hos en ljusstark objektiv som t ex Nikon 50/1.8 kan man istället få en maximal bländarstorlek på (50/1.8)mm=28mm. Ganska stor skillnad på bländardiametern 9mm och 28mm… Detta innebär ju att det ljusstarka objektivet har förmåga att ta in mer ljus under samma tid vilket gör det möjligt att få till kortare slutartider…:)
Ja, du formulerade mitt problem perfekt där. Alltså ska jag satsa på ett ljusstarkt objektiv. Tack. ;)
 

Jostein

Aktiv medlem
Tamron 28-75/2.8 Macro är ett prisvärt och fantastiskt objektiv.
Kan intyga att detta är ett mycket bra val. Annars är ett fast 50mm svårslaget - om man inte saknar möjligheten att zooma.

Sen antar jag att du är medveten om möjligheterna att ändra kontrast och färgmättnad i kamerans inställningar. Kolla det annars. Och även aktiv D-lighting om det finns i din kamera.
 
ANNONS