Annons

Bilkyrkogården

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
trams

Gud så barnsligt, skriv inte ut vart det ligger? Är ni rädda att andra ska ta bättre bilder eller? Lägg ned barnsligheterna.
 

od_foto

Aktiv medlem
Nej, folk är rädda för att de som äger platserna ska få för många besök och helt stänga dem. Och då handlar det inte om andra fotografer, utan om utomstående som skannar Internet efter uppgifter om platser där de kan t.ex. spela painball, spraymåla osv. Dessa vill vi som fotografer _inte_ ha dit. Är det däremot någon som sitter på en adress, och som inte kan tänka sig att ge ut den i ett privat mejl till en annan fotograf, så håller jag med om att det är himla barnsligt.
 

erro.se

Aktiv medlem
Du verkar ha ett stort problem med detta? Eftersom du var tvungen att göra två inlägg?

Att många är restriktiva med att ange platser beror på att vi alltför många gånger sett hur relativt orörda platser snabbt blir nerklottrade och förstörda efter att de blir publikt kända.
 

rockmaster

Aktiv medlem
Barnsligt?

Ja, men tyvärr är det nog så att en viss försiktighet kring dessa platser är nödvändigt.

Just denna "bilkyrkogård" som tråden handlar om är ett tråkigt exempel på detta. Lite bakgrundsinfo hittar du här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1550772#post1550772.
På grund av den ökande trafiken av nyfikna barnfamiljer, skrotsamlare, biltjuvar, fotografer och annat folk (ägarinnan gjorde inte någon skillnad på vem som klättrade runt bland bilvraken) så har nu allt fraktats bort.

Vissa anser att det miljömässigt var det enda rätta i alla fall, medan andra sörjer att en underbar plats har försvunnit för alltid.


Nåja, det var mina fem cent. Lycka till i jakten på andra svunna platser, men kom ihåg att ett enkelt samtal med den som äger marken kan förhindra liknande tråkiga historier.

MVH
/Martin
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Bilkyrkogården i Morkarla/Östanå har varit borta i 1 år nu..............Finns bara RYD/Töcksfors/Delar av Bloms kvar plus en gömd skrot i Norrland som jag inte hittat. Föressten finns det en övergiven skrot i Skåne som jag ska besöka igen till våren innan dom förbannade löven mörkar ner allt :).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Du verkar ha ett stort problem med detta? Eftersom du var tvungen att göra två inlägg?

Att många är restriktiva med att ange platser beror på att vi alltför många gånger sett hur relativt orörda platser snabbt blir nerklottrade och förstörda efter att de blir publikt kända.
Så ni tycker att ni ska ha ensamrätt på platserna? jag tror knappast att några fotorgafer åker dit och klottrar. Det är dessutom inte bara när det gäller "glömda platser" samma fenomen förekommer ibland när det gäller andra fotorgafer, naturfotografer, fågelfotografer etc, man vill inte avslöja lokalen vart bilden är tagen för att man vill ha den för sig själv. Ja Man kan ju undra varför man alls är med på ett publikt forum och skriver om platser om man nu vill ha den hemlig? Precis som i detta forum då man planerar en resa dit, men den är "hemlig" ingen får avslöja vart den ligger.

Jag tycker sånt är trams och barnsligheter.
 

erro.se

Aktiv medlem
Nej, det är inte fotografer som förstör. Men tyvärr finns det andra typer av människor därute i världen också....

Det låter snarare som att du tycker att du har rätt att kräva att få veta var bilder är tagna? Med vilken rätt? Om jag lagt ner tid och efterforskning på att hitta en plats, varför ska jag då behöva dela med mig av den informationen bara för att du vill? Det torde väl vara upp till mig vem jag berättar saker för? Det händer att jag delar "hemliga" platser med andra, men då är det människor som jag vet vilka de är och som jag litar på. Att skriva det öppet i ett forum bara för att nån vill det är tyvärr detsamma som att tala om det för grafitti-grabbarna.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Nej, det är inte fotografer som förstör. Men tyvärr finns det andra typer av människor därute i världen också....

Det låter snarare som att du tycker att du har rätt att kräva att få veta var bilder är tagna? Med vilken rätt? Om jag lagt ner tid och efterforskning på att hitta en plats, varför ska jag då behöva dela med mig av den informationen bara för att du vill? Det torde väl vara upp till mig vem jag berättar saker för? Det händer att jag delar "hemliga" platser med andra, men då är det människor som jag vet vilka de är och som jag litar på. Att skriva det öppet i ett forum bara för att nån vill det är tyvärr detsamma som att tala om det för grafitti-grabbarna.
Ja för alla grafittigrabbar från förorten hänger på fotosidan för att leta platser att kladda ned... eller inte. Som sagt, jag tycker det är är trams. "min" plats.... barnsligt. Fotosidan är väl till för att dela med sig och lära av varandra? Vill man sitta o sura och ha en hemlig klubb så kanske det är fel forum. Och i detta fallet så skriverman ju om platsen men endast några få "utvalda" ska få veta vart det ligger, betonar att man inte får berätta för andra. Barnsligt.
 

afe

Aktiv medlem
Graffitigrabbarna från förorten behöver inte hänga på Fotosidan för att kunna använda Google och hitta vad som skrivs i förorten.

I fallet med just den här bilkyrkogården var det ju så att det var för många som besökte den, vilket ledde till att bilarna fraktats bort. Att det var så många som var där berodde troligen på att det via Google gick att söka rätt på var den var någonstans.
 

casting

Aktiv medlem
Så ni tycker att ni ska ha ensamrätt på platserna? jag tror knappast att några fotorgafer åker dit och klottrar. Det är dessutom inte bara när det gäller "glömda platser" samma fenomen förekommer ibland när det gäller andra fotorgafer, naturfotografer, fågelfotografer etc, man vill inte avslöja lokalen vart bilden är tagen för att man vill ha den för sig själv. Ja Man kan ju undra varför man alls är med på ett publikt forum och skriver om platser om man nu vill ha den hemlig? Precis som i detta forum då man planerar en resa dit, men den är "hemlig" ingen får avslöja vart den ligger.

Jag tycker sånt är trams och barnsligheter.
Ett tips är att googla lite med hjälp av dom ledtrådar folk lämnar. Jag har nästan aldrig misslyckats med att klura ut vad det är för ställen när folk vill hålla dom hemliga. Men jag kan förstå både din och andras synpunkter. Lite fånigt är det att vara hemlig när det ändå finns på nätet sen innan. Men samtidigt så kan det ju vara ett sätt åtminstone dra ut på exponeringen.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Ett tips är att googla lite med hjälp av dom ledtrådar folk lämnar. Jag har nästan aldrig misslyckats med att klura ut vad det är för ställen när folk vill hålla dom hemliga. Men jag kan förstå både din och andras synpunkter. Lite fånigt är det att vara hemlig när det ändå finns på nätet sen innan. Men samtidigt så kan det ju vara ett sätt åtminstone dra ut på exponeringen.
Jo jag hittade uppgifterna och att det inte längre fanns på andra vägar än fotosidan. Jag skulle kunna förstå resonemanget om det var någon som hade hittat ett eget lite smultronställe i skogen eller så. Men detta rör en sedan tidigare känd plats, en av få som finns i Sverige. Och om alla resonerade som dessa herrar så hade de ju inte vetat om platsen heller eller kunnat vara där, men det de har fått tillgång till vill man inte förunna andra, jag tycker det är barnsligt.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bilkyrkogården i Ryd (Kyrkö Mosse) är inte vad den varit förut. Många som letat delar till sina gamla veteranfordon har rotat och tagit sönder bilarna ännu mera. Synd att det blivit så, en del människor har varken respekt eller förstånd att låta saker och ting få vara ifred. De hyvlar sig fram genom tillvaron och roffar åt sig av allt de ser, utan minstra tanke på var de befinner sig eller vad det är de tar för sig av. Nu kanske det inte är brottsligt, men vad jag förstått har länstyrelsen i Kronobergs län utfärdat något slags skydd för platsen, och då borde det väl vara ett brott att börja plocka sönder bilarna eller ta delar av dom?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Bilkyrkogården i Ryd (Kyrkö Mosse) är inte vad den varit förut. Många som letat delar till sina gamla veteranfordon har rotat och tagit sönder bilarna ännu mera. Synd att det blivit så, en del människor har varken respekt eller förstånd att låta saker och ting få vara ifred. De hyvlar sig fram genom tillvaron och roffar åt sig av allt de ser, utan minstra tanke på var de befinner sig eller vad det är de tar för sig av. Nu kanske det inte är brottsligt, men vad jag förstått har länstyrelsen i Kronobergs län utfärdat något slags skydd för platsen, och då borde det väl vara ett brott att börja plocka sönder bilarna eller ta delar av dom?
Ja den platsen har någon form skydd, men frågan är om man inte bara har skyddat platsen med ett bygglov som sträcker sig till ett visst årtal. Det är förjäkla illa att folk förstör! Respektlöst!
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Rydskroten ja.........Har besökt stället ett antal gånger och för varje gång har den vandaliserats yterliggare, inte kul. Under min tid som skrotograf har ett antal fina skrotar försvunnit: Paradiset, Arbrå bildemo å Östanåskroten bl.a. Norröver finns fortfarande en del gömt i skogarna, har hittat en del bilder här på fotosidan! Ibland dyker det en del nya tipps upp men en del är dessvärre blindgångare.........
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Ja, bilskroten Kyrkö Mosse är ett exempel hur det kan gå när allt fler hittar till en plats som tidigare låg i glömska. Jag såg ett bildspel från Kyrkö Mosse där bilderna var tagna för massor av år sedan. Det var vackert att se när solen blänkte i vindrutor och lyktglas. I dag tror jag inte att det finns något glas som är helt. Tittar jag tillbaka på mina bilder från Kyrkö Mosse som är tagna 2004, så finns det några sidorutor som är hela och en hel del instrumentpaneler som är i fint skick. När jag var där för ett år sedan så lade jag märke till att många fina instrumentpaneler nu var förstörda. Några hade kommit på att där fanns det lite glas som man kunde krossa när allt annat glas var sönderslaget.

Så jag förstår de som inte vill berätta om sina fina platser. Jag får själv erkänna att om jag hade hittat en fin bortglömd bilskrot, så hade jag inte berättat var den låg för vem som helst. Jag accepterar naturligtvis om någon annan inte vill dela med sig fina platser till mig av en eller annan anledning.

/Gunnar
 
ANNONS