Annons

stabilisering on/off, var drar ni gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag undrar lite nyfiket var ni brukar dra gränsen för att stänga av/sätta på stabilisering på objektivet (eller huset). Om man t.ex använder tele på ett halvdant stativ, använder ni stabilisering då? Eller när ni fotar med beanbag? Varierar det från objektiv till objektiv? Eller märke?
 

Third eye

Aktiv medlem
För egen del stänger jag bara av IS när jag kommer på att knappen finns, och då är jag inte ens säker på varför jag stängde av den. 99% av tiden är den på, har inte riktigt fått klart för mig varför jag skulle stänga av den. På tele är det ju underbart att hitta motivet genom IS.
Enda gången jag medvetet stänger av IS är när jag fått för mig att spara på batterierna.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Fastskruvad på stativ med spegellås och trådutlösare - AV

När man använder beanbag eller liknande är det för att man ligger på taskiga tider. Även med beanbagen blir det då svårt. Ser du i sökaren att det fortfarande är skakigt, ha då stabiliseringen på. Den kan knappast göra något annat än att förbättra :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
När det gäller stativ är det som sagt olika på olika objektiv.

När det gäller Nikon finns det två lägen på vissa objektiv. Läge 1 är normalt handhållet medan läge 2 kan vara antingen active eller stativ på olika objektiv. Active är för stora rörelser som båtar eller fordon, stativ är för att dämpa mikrovibrationer som finns även om stativet är stabilt.

Det kan finnas fler varianter, plus att vissa som 16-35/4 VR bara har ett läge. Sedan finns det visst objektiv automatiskt känner att de sitter på stativ och anpassar stabiliseringen.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Handhållet så stänger jag aldrig av den.
På stativ så på nån enstaka sekund har jag den på också särskilt om stativet anv'änds som stöd.
Extra långa exponeringar på flera sekunder används varken spegelslåsning eller IS.

/Stefan
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Stänger aldrig av. Har hittills inte kunnat se någon förbättring med att stänga av förutom livslängden på batterierna.

Stänger deffinitivt inte av på stativ, Canons IS konstaterar på egen hand när kameran sittet på stativ och då kopplas IS av automatiskt.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Alltid påslagen med alla objektiv, enda gången den inte är på är med telet på stativ och spegelfällning ihop med självutlösaren, men har även glömt slå av den då och kan inte se någon skillnad på bilderna men det står i manualen att den ska stängas av vid stativ och speglefällning.

Men kan inte säga att det märks någon skillnad alltså, med naturliga stöd och annat så är ju stabilisering ovärderlig iaf enligt mig, men det är ju delade meningar om detta och som tur är får alla göra som de vill så bara testa och gör som Du tycker blir bäst!!
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Själv behåller jag den på nästan jämt, är mest nyfiken på hur andra gör. Vid något stativtillfälle har jag testat båda och märkt att bilden blev ett uns skarpare då jag stängde av VR:en (Nikon alltså). Det var ett tillfälle då jag använde långa slutartider.
Annars är ju stabilisering oumbärlig, älskar den på mitt 70-200!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Stänger aldrig av. Har hittills inte kunnat se någon förbättring med att stänga av förutom livslängden på batterierna.

Stänger deffinitivt inte av på stativ, Canons IS konstaterar på egen hand när kameran sittet på stativ och då kopplas IS av automatiskt.
Det är bara ett fåtal nyare objektiv som den gör detta på och då genom objektivets stativring och stativets skruv. Tror jag läst om att nya 100-400/4L fungerar på detta viset.
IS rekommenderas att stängas av manuellt av Canon själva.

/Stefan
 

Karl2

Aktiv medlem
Canon Macro Lens EF-S 60 mm 1:2,8 USM har inget IS ( Image Stabilisator). Försöker undvika tider längre tider än 1/100 s på frihand. Av erfarenhet är skärpan mycket bättre än för 18-55 objektivet med IS påkopplat.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag har en Canon 70-200mm /f2,8 IS II USM och det blir inte samma bett i skärpan om jag glömmer att stänga av IS när jag använder stativ, så för att få bästa skärpa gäller det att komma ihåg att stänga av IS när jag använder stativ.

/Gunnar
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Pentax har numera av/på i menyn, så den är nästan alltid på.
Låter den vara på även vid korta tider, tror inte det har nån betydelse.
Med självutlösare, fjärr eller spegeluppfällning kopplas den ur,
så bara man kommer ihåg fjärren eller att koppla ur ....
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon 70-200mm /f2,8 IS II USM och det blir inte samma bett i skärpan om jag glömmer att stänga av IS när jag använder stativ, så för att få bästa skärpa gäller det att komma ihåg att stänga av IS när jag använder stativ.

/Gunnar
Jag har samma objektiv och har testat detta mycket. Kan inte märka någon skillnad på detta objektiv med och utan stabilisator.

Däremot kan jag se det någon enstaka gång vid seriefotografering när jag har fotograferar med Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x III på stativ. Då kan kameran komma i självsvängning och stabilisatorn hinner inte med. I det läget är mitt stativ förmodligen för vekt.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Det är bara ett fåtal nyare objektiv som den gör detta på och då genom objektivets stativring och stativets skruv. Tror jag läst om att nya 100-400/4L fungerar på detta viset.
IS rekommenderas att stängas av manuellt av Canon själva.

/Stefan
Jag vet faktiskt inte var jag läste det men det var hos Canon inför att jag beställde mitt Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM men det verkar vara bortplockat. Det stog som att stabilisatorn identifierade själv att objektivet var så stilla att den kunde stängas av. Nu hittar jag inte den texten.
Däremot är det en liten överdrift att säga att Canon rekommenderar att den stängs av. I bruksanvisningarna version 2.0 står det att den ska stängas av vid "Bulb". I övrigt står det: "Bilden stabiliseras även när man använder stativ. Beroende på stativets typ och tagningsförhållandena kan det dock ibland vara bättre att stänga av bildstabiliseringsfunktionen."
 

martinator

Aktiv medlem
Vid fotografering från helikopter kan det vara bra att stänga av IS.
Har sett resultatet av IS som hamnat i resonans med helikopterns vibrationer - det blir en smula oskarpt så att säga.
/m
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag undrar lite nyfiket var ni brukar dra gränsen för att stänga av/sätta på stabilisering på objektivet (eller huset). Om man t.ex använder tele på ett halvdant stativ, använder ni stabilisering då? Eller när ni fotar med beanbag? Varierar det från objektiv till objektiv? Eller märke?
Finns ju ingen anledning att stänga av den...som jag märkt. Kör Nikon G-optik.
 
ANNONS