Annons

Handla utanför EU, vilka avgifter tillkommer?

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Funderar på vad som gäller för:
A, Objektiv
B, Kamerahus
c, Övriga tillbehör

Gäller samma avgifter för nytt och begagnat?
Hittade inte informationen på tullens webbsidor.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Regeln är att man betalar mervärdesskatt för allting man importerar från länder utanför EU. I praktiken behandlas det lite olika.

När man importerar via post eller åkeri tas också en expeditionsavgift ut. Posten tar 100 kronor. Det är inte någon tull på fotogrejer, så det enda man betalar är 25% moms, men det är Tullverket som hanterar skatteuttaget.

Vid försändelsevärde under 300 kronor har tullen som praxis att inte ta ut avgift, utan de låter bara de paketen gå vidare till adressaten. Formellt är man alltså skyldig att betala moms, men vid så små belopp anses det tydligen oskäligt att ta ut skatt och expeditionsavgift.

Rent praktiskt innebär det att det ibland kan vara billigare att köpa importerade artiklar via ett företag som har dem i lager än att beställa från utlandet, då slutpriset med transport, moms och expeditionsavgift kan bli högre än att köpa från importören.

Försändelsevärde är värdet av paketets innehåll plus transportkostnad, alltså det fakturerade beloppet.
 

torlju

Aktiv medlem
Påslag vid objektivimport från icke EU land

Jag bockar och tackar för svaren! Sammanfattningen blir att nya och även begagnade objektiv får kostnadspåslag som är 31,7% på summan och varans pris plus fraktkostnader, en L optik från Japan (där det borde finnas många billiga) ska räknas upp med minst 31,7%. Frakt därifrån ligger på 80£. Det blir inte någon större förtjänst på en osedd vara.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är inte någon tull på fotogrejer, så det enda man betalar är 25% moms, men det är Tullverket som hanterar skatteuttaget.
Såvitt jag vet så är elektronik utan tull i viss mån.
Därav har inte digitalkameror tull. Men jag har för mig att videokameror har det.
Dessutom har du bara garanti på digitalkameror i den "handelszon" du köpte kameran i, tex USA / Asien / EU. OM du bor i EU så måste du alltså skicka den för garantiärenden om du handlar utanför EU.
 
ANNONS