Annons

Oskärpa med Canon EX 2,0 III/300 f2,8 USM/5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Problemmet är att vid användning av fokuspunkten i mitten på min 5D mkII tillsammans med version III av EX 2,0 och 300mm f/2,8 USM så verkar det som att skärpan hamnar 1-2 meter framför det jag fokuserade på med ca 100-150 meters avstånd till motivet.
Nu undrar jag om det går att justera i kameran med objektivjustering eller ska kombinationen objektiv och kamera lämnas in för korrigering?
Trött på bilder som ej tål att förstoras.
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Jag har ibland liknande problem. Oftast har det berott på att fokusen går på några grässtrån eller liknande som finns framför djuret jag vill fota. Tänk på att fokuspunkterna har en utbredning och är inte punktformiga. Om fokuspunkten är större än djuret får man den här effekten. Det kan anturligtvis vara så att fokus är feljusterad i din kombination, men eftersom du kan se att fokus ligger 1-2m framför har du rimligtvis marken där och du kanske har samma problem som jag beskriver. På min kamera (1Dmk4) kan man i viss mån justera fokuspunkternas storlek. Jag vet inte om det går på din kamera.

Hälsningar
Lars Hedin
 

torlju

Aktiv medlem
Yes det ska jag prova - att justera AF i kameran för den här kombinationen

Tack för svaren, i mitt fall är det inget i framkant som påverkar AF punkten. Men nu ska jag göra en justering i kameran för kombinationen som Joakim var vänlig och tipsade om. Har inte läst igenom instruktionen för den här produkten (heller).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har också märkt att hos Canon med objektiv med tunnt skärpedjup så förekommer slumpvis frontfokusfel oftare än backfokusfel. Nu menar jag inte de systematiska felen relaterade till felkalibrering. min gissning har varit den att om kameran inte vill "erkänna" att den har svårt att hitta exakt fokus så "chansar" den att sätta fokus lite framför eftersom skärpedjupet är större bakom fokuspunkten än framför. Har sett detta med mitt gamla 300/2,8 ibland även om det under kontrollerade former fokuserade exakt rätt. Så frågan är också om det dyker upp varje gång.
 

torlju

Aktiv medlem
Klar förbättring

Nu har jag tagit bilder, många bilder, på en avlägsen (100 m) takås som är byggd ca 150-160 grader bort från mig och kameran. Efter ett antal prov kom jag fram till att minus 5 till 6 gav bäst resultat med min 5D mkII. Mossan syns tydligt. Ska även testa med 60D och se om det kan bli bättre med den också, ska bara läsa i instruktionsboken om möjligheten till justering finns på den kameran. Stort tack till er som väglett mig i denna fråga.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har jag tagit bilder, många bilder, på en avlägsen (100 m) takås som är byggd ca 150-160 grader bort från mig och kameran. Efter ett antal prov kom jag fram till att minus 5 till 6 gav bäst resultat med min 5D mkII. Mossan syns tydligt. Ska även testa med 60D och se om det kan bli bättre med den också, ska bara läsa i instruktionsboken om möjligheten till justering finns på den kameran. Stort tack till er som väglett mig i denna fråga.
Om jag inte minns fel var en av de saker som bantades bort i 60D med högljutt klagande just möjligheten att mikrojustera AF.
 

torlju

Aktiv medlem
Canon 5d mk II - 60D med 300/2,8 och EX 2,0 III

Har nu gjort samma prov med 60D och blir lite förskräckt, vid croppning till samma storlek är det bilderna med 60D som är skarpast och detaljrikast. Undrar om jag fått ett måndagsexemplar av 5D mkII????? Någon annan som känner igen detta och åtgärdat det?
 
ANNONS