Annons

Tips och tricks manuell fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Jag har börjat få upp ögonen för vissa manuella optik och köpt mig en samyang 35mm till Canon. Tänkte dock först köpa nikonvarianten och köra med en adapter med kontakter för att få fokusconfirm. Men det sket sig med adaptern så nu har jag inte möjlighet att få fokusconfirm. Och jag har en 5D3 så det ska enligt rykten inte gå att byta mattskiva för att underlätta fokuseringen. Så finns det några hemligheter förutom att kolla på liveview och förstora några ggr för att det ska bli lättare att fokusera manuellt? Tycker att det är roligare och det ger mer när man får koncentrera sig och tänka mer innan man knäpper av. Så lite tips och tricks skulle uppskattas :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har börjat få upp ögonen för vissa manuella optik och köpt mig en samyang 35mm till Canon. Tänkte dock först köpa nikonvarianten och köra med en adapter med kontakter för att få fokusconfirm. Men det sket sig med adaptern så nu har jag inte möjlighet att få fokusconfirm. Och jag har en 5D3 så det ska enligt rykten inte gå att byta mattskiva för att underlätta fokuseringen. Så finns det några hemligheter förutom att kolla på liveview och förstora några ggr för att det ska bli lättare att fokusera manuellt? Tycker att det är roligare och det ger mer när man får koncentrera sig och tänka mer innan man knäpper av. Så lite tips och tricks skulle uppskattas :)
Bästa knepet är nog att byta till en D800 som både har en bättre mattskiva och fokusconfirm.

Annars låter det som att dom två bästa trumfkorten vid manuell fokusering är blockade. Du får fokusera fram och tillbaka och lära dig var i det skarpa spannet fokusen är.

/Karl
 

phool

Aktiv medlem
Bästa knepet är nog att byta till en D800 som både har en bättre mattskiva och fokusconfirm.

Annars låter det som att dom två bästa trumfkorten vid manuell fokusering är blockade. Du får fokusera fram och tillbaka och lära dig var i det skarpa spannet fokusen är.

/Karl
Haha nej byte är det inte tal om :) men jag vet också att D800 har en fin mattskiva. Det är många manuella gluggar till Canon som också har fokusconfirm, bland annat Zeiss gluggarna. Om man fastnar för mf så kommer jag mest troligt att slå till på nån fin Zeissglugg sen. Men det är som jag tror med andra ord? Bara att vrida på fokusringen tills det ser bra ut. Det är nog träning som behövs kanske :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Haha nej byte är det inte tal om :) men jag vet också att D800 har en fin mattskiva. Det är många manuella gluggar till Canon som också har fokusconfirm, bland annat Zeiss gluggarna. Om man fastnar för mf så kommer jag mest troligt att slå till på nån fin Zeissglugg sen. Men det är som jag tror med andra ord? Bara att vrida på fokusringen tills det ser bra ut. Det är nog träning som behövs kanske :)
Om mattskivan inte är optimerad för MF kommer det vara ett span där det ser bra ut. Fokusen brukar dock sitta på samma ställe i spannet. Dvs början, mitten (oftast), slutet eller var det nu är.

/Karl
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det finns massor med kameror där det "inte går att byta mattskiva", men surfar man till focusingscreen.com finns det ändå. Och lätt är det att byta. Om de inte redan har till mark 3 så kommer det säkert snart.

Petter ...
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag beställde nyligen en mattskiva från Katzeye till min D700. De verkar kunna göra mattskivor för väldigt många olika kameramodeller på beställning. Jag beställde ny mattskiva för jag lyckades inte för nåt i världen pricka skärpan rätt genom att bara titta i sökaren, skärpan hamnade alltid för långt bak.

När jag väl fick min nya mattskiva installerad (det var väldigt enkelt) blev det tydligt att det var sökaren som var felkalibrerad. När jag rattade fokus rätt efter vad jag såg i sökaren så hamnade fokusen solklart för långt fram. Efter lite googlande fick jag fram att det behövdes extra skimskivor mellan sökaren och mattskivan, och jag beställde några sådana från JAS Tekniikka här i Finland i olika storlekar. Hittade en formel på fredmiranda-forumet för uträkning av hur mycket extra skimskivor jag behövde, och kom till ungefär 0,33mm. Jag installerade en 0,2mm och en 0,15mm skiva (fick ingen tunnare än 0,1mm) och efter det satt skärpan perfekt så som den borde enligt vad jag såg i sökaren. Är väldigt nöjd med uppgraderingen på alla sätt och vis. Nu funkar manuell fokus alldeles utmärkt, bara att börja handla gamla manuella objektiv som t.ex. ett nikkor 50/1,2 bara man får råd igen... :)

Tyvärr verkar Katzeye inte ha mattskivor för så många olika Canonmodeller, men kanske nån annan leverantör har...
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Hej Mahdad,
det finns en mastodont tråd på Fred Miranda om det här.
Jag har inte läst så noga eftersom jag inte har en Mk3, men Philber som jag har stor respekt för säger i alla fall i början av tråden att manuell fokusering fungerar väldigt bra med Focus confirm vilket det inte gjorde på 5DMk2.
Om de senare i tråden kommer fram till att det inte stämmer har jag inte hunnit fram till......

Ett citat från Philber i alla fall:

"Jochen, that is not how I read Bob's statement, but he will have to comment on that. As for me, focusing through the stock screen seems easy enough, without using the focus confirm. I tried with ZE 25, 50P and 85P, all wide open and at MFD, which, AFAIAC is the hardest focus to achieve with a given lens. But what works for me might not work for others...."

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1099192

Ett chip antar jag behövs på Samyang för att AF-confirm ska fungera, men flera rapporterar att det går riktigt bra att använda standard fokusskivan i 5DMk3 för att fokusera manuellt.
 
ANNONS