Annons

Äntligen Nikon D800

Mesch

Aktiv medlem
För er som köper dessa nya kameror.. hur har ni råd?
Sparar ni pengar varje månad eller tar ni lån o kör avbetalning?
Bör ju lägga undan minst 5000kr/mån isåfall så kan man köpa den efter ett halvår :)

Detta är för mig en gåta :)
Vad säger att man börjar lägga undan pengar när kameran presenteras?
Jag började lägga undan pengar när jag började lessna på min förra kamera :)
Något av värde lär ju finnas att köpa oavsett när man väl bestämmer sig.

Jag siktade på D700s när jag började spara, fast den kom ju aldrig.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
För er som köper dessa nya kameror.. hur har ni råd?
Sparar ni pengar varje månad eller tar ni lån o kör avbetalning?
Bör ju lägga undan minst 5000kr/mån isåfall så kan man köpa den efter ett halvår :)

Detta är för mig en gåta :)
Jag började spara när jag tyckte att ersättaren till D300s borde komma, snart har jag råd med en Porsche och ett italienskt fotbollslag ;-)

Nä, såna grejer är mer något man vet kommer att komma, vad de kommer att kosta och att man kommer att köpa dem så det är ju bara en fråga om disciplin så att man lägger undan pengar.

Nu valde jag till slut att inte köpa någon D800 (iallafall inte i nuläget) utan köpte en beg D700 och ett 70-200 VR II istället men pengarna var ju ungefär desamma.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Finns varianter på närmare håll:
https://www.24.se/universal-kamerarem--handrem-till-dslr-system-digitalkamera--videokameror-p-12934-c-1073.aspx
24.se är riktigt bra att ha att göra med. Väldigt snabba och ofta väldigt billiga. Har dok inte testat denna handlovsrem.
Här är samma till en fjärdelel av det redan låga priset... men du får vänta 2veckor.
http://www.dealextreme.com/p/pixco-universal-leather-wrist-strap-for-slr-dslr-cameras-27853?item=24
 

Orfeous

Aktiv medlem
Aha, tack för era svar..!
Så då verkar det som folk sparar och cashar upp då :)

Kanske finns det även folk som har företag som köper in dessa kameror också förstås.. :)
och får göra avdrag om den används i jobbet typ som fotograf.

Tycker ni är duktiga ni som sparar i väntans tider :)
Jag är väl den som inte klarar av att spara... är lite för mycket för impulsköp och sånt där
vilket man kan få ångra i efterhand haha.. men jag växer väl upp nångång jag också :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag kör ofta på avbetalning. Tycker det funkar bra. Ungefär som att spara fast man får produkten i hand direkt. Tycker inte merkostnader i form av aviavgifter känns särskilt betungande. Oftast kan man ju betala av tidigare än avtalad tid, vilket jag oftast gör.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Upptäckte en ny grej på min D800 igår när jag fotade loss på Gröna lund. Lägsta iso är ju 100. Korkat av mig att inte ha haft koll på det tidigare. Men det var verkligen en positiv överraskning. Det har jag saknat ända sedan jag gjorde mic av med min Canon 1D Mark III.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Testade kamerans inbyggda blixt. Den lyser ut riktigt bra. Testade med objektiven Zeiss 35 2,0 Nikon 85 1,8 G samt Nikon 180 2,8D. Alla tre med motljusskydden monterade. Blixten blev inte störd av motljusskydden utan lyste ut hela bildytorna utan problem.

Med Zeiss 35 2,0 iso 400 och bl 5,6 1/60 lyste den ut hela bildytan på motivet med ett avstånd av ca 4 meter. Tycker jag är riktigt bra. Om mer ljus skulle behövas räds ju inte kameran lite högre isotal. Jag kör ju dessutom oftast synk på andra ridån med lite längre slutartider. Blev positivt överraskad av hur bra den lyste ut bildytan.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Upptäckte en ny grej på min D800 igår när jag fotade loss på Gröna lund. Lägsta iso är ju 100. Korkat av mig att inte ha haft koll på det tidigare. Men det var verkligen en positiv överraskning. Det har jag saknat ända sedan jag gjorde mic av med min Canon 1D Mark III.
Åhå, så det var dig jag såg på Grönan i lördags med din D800, trodde nästan det! Jag hade fullt upp att jaga min dotter och hennes kompis, annars hade jag kanske stannat och pratat om att tappa fotointresset, har nämligen gjort det själv..:-( Är D800 svaret på tappade sugar :) ?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Åhå, så det var dig jag såg på Grönan i lördags med din D800, trodde nästan det! Jag hade fullt upp att jaga min dotter och hennes kompis, annars hade jag kanske stannat och pratat om att tappa fotointresset, har nämligen gjort det själv..:-( Är D800 svaret på tappade sugar :) ?
Kan vara det, men för mig återkom intresset innan jag hade hört talas om D800. Tycker dock att D800 gett mig och intresset ytterligare en liten puff.
 

jpontus

Medlem
Stämmer men inte dom som avbeställde innan leveranserna började snyft !

Mvh. /LEE
Jag avbeställde när Fotokungen kunde leverera i början av juni. För min del har det varit värt några tkr att ha fått nöjet att fota (och filma) med en suverän kamera under hela sommaren. En bidragande kvalitetshöjare blev förstås att jag fick ett bra skäl att skaffa Nikkor 24-70 2.8 (numera sitter inte primärt primes på kamerahuset). Som hobbyfotograf skjuts drygt 50% av alla bilder maj till början av augusti. Hade helst velat haft den redan i maj dock. Jag märker att det hänt en hel del sedan min D300 inköptes (som fortfarande är en mkt bra kamera under bra ljusförhållanden).
 

iSolen.se

Guest
...
Tycker ni är duktiga ni som sparar i väntans tider :)
Jag är väl den som inte klarar av att spara... är lite för mycket för impulsköp och sånt där
vilket man kan få ångra i efterhand haha.. men jag växer väl upp nångång jag också :)
Sparar för oförutsedda händelser, en månadslön bör alltid finnas snabbt tillgänglig om frysen eller bilen pajar eller så. Vägrar att köpa saker på kredit.

Läs Poor dad, Rich dad om att inte leva på lånade pengar...och bli rik.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag avbeställde när Fotokungen kunde leverera i början av juni. För min del har det varit värt några tkr att ha fått nöjet att fota (och filma) med en suverän kamera under hela sommaren. En bidragande kvalitetshöjare blev förstås att jag fick ett bra skäl att skaffa Nikkor 24-70 2.8 (numera sitter inte primärt primes på kamerahuset). Som hobbyfotograf skjuts drygt 50% av alla bilder maj till början av augusti. Hade helst velat haft den redan i maj dock. Jag märker att det hänt en hel del sedan min D300 inköptes (som fortfarande är en mkt bra kamera under bra ljusförhållanden).
Samma här jag ville absolut inte förlora sommarens bilder.
Så jag tog första D800E som dök upp innan JP fick sina leveranser som lät ovissa.

Höstbilder är ju också något trevligt och eftersom man nu haft kameran en tid så vet man om hur dens egenskaper funkar och bilderna blir bara bättre och bättre. Inkörd och klar för framtidens bilder.

Mvh. /LEE
 

fishnose

Aktiv medlem

AWid

Aktiv medlem
Aha, tack för era svar..!
Så då verkar det som folk sparar och cashar upp då :)

Kanske finns det även folk som har företag som köper in dessa kameror också förstås.. :)
och får göra avdrag om den används i jobbet typ som fotograf.

Tycker ni är duktiga ni som sparar i väntans tider :)
Jag är väl den som inte klarar av att spara... är lite för mycket för impulsköp och sånt där
vilket man kan få ångra i efterhand haha.. men jag växer väl upp nångång jag också :)
En bild som kanske är svar på din fundering ;-)

(Bilden är tagen i juni 2000 vid Eskilstuna Open i segelflyg. Kompaktkamera från 1999 med 2 MP, Canon S10. Skaplig kvalitet med tanke på kameran. Texten fanns på sidrodret på en tyskregistrerad kärra.)
Anders W
(Länk till lite bättre kvalitet) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2728975.htm
 

Bilagor

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Sparar för oförutsedda händelser, en månadslön bör alltid finnas snabbt tillgänglig om frysen eller bilen pajar eller så. Vägrar att köpa saker på kredit.

Läs Poor dad, Rich dad om att inte leva på lånade pengar...och bli rik.
Och nu blir det mer OT! :)

I princip håller jag med dig om kreditköp, men vissa rejält dyra kapitalvaror, som t.ex. bilar och bostäder, accepterar jag att köpa på kredit. Idealet vore förstås att inte behöva det, men åtminstone för mig så skulle det ta alldeles för lång tid att spara ihop till en bostad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Och nu blir det mer OT! :)

I princip håller jag med dig om kreditköp, men vissa rejält dyra kapitalvaror, som t.ex. bilar och bostäder, accepterar jag att köpa på kredit. Idealet vore förstås att inte behöva det, men åtminstone för mig så skulle det ta alldeles för lång tid att spara ihop till en bostad.
Nu skulle jag aldrig köpa vare sig bil eller D800 på kredit, men en D800 skulle kännas bättre att köpa på kredit än en bil eftersom bil med all säkerhet tappar mycket i värde. Köper man en bil på kredit är skuldens storlek med största sannolikhet någon gång under lånets gång större än värdet på bilen.

/Karl
 

keckax

Aktiv medlem
Nu skulle jag aldrig köpa vare sig bil eller D800 på kredit, men en D800 skulle kännas bättre att köpa på kredit än en bil eftersom bil med all säkerhet tappar mycket i värde. Köper man en bil på kredit är skuldens storlek med största sannolikhet någon gång under lånets gång större än värdet på bilen.

/Karl
Köper du alltid bilen cash så har du antingen en bra rörlig ekonomi, eller så köper du en billig bil.

/K
 

Falumas

Aktiv medlem
Köper du alltid bilen cash så har du antingen en bra rörlig ekonomi, eller så köper du en billig bil.

/K
Köper prisvärda prylar som D800 och V70R. :)

Min förra bil köpte jag faktiskt cash, men det har mer att göra med hur oflexibla bilhandlarna är här i Schweiz. När jag köpte denna tyckte handlaren att han litade på mig och gav mig bilen och ett inbetalningskort, vilket kändes betydligt bättre än att behöva åka omkring med en ansenlig summa pengar i innerfickan.

D800-handlaren tog betalkort.

Det är på inget sett billigare att köpa något på kredit, att använda kredit på annat än boende är lyxkonsumtion.

/Karl
 
ANNONS