Annons

Ricoh FF-1s Analog kamera, fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Litchen

Aktiv medlem
Hej.-

Köpte en röd Ricoh FF-s på loppis, snygg och funkar fint.
Framkallade en svartvit rulle hemma, det fungerade.

Min fråga är om någon har nån koll på denna kamera?
Jag är rätt ny inom analogt foto, vissa av bilderna blev rätt exponerade, tror det var dom som jag satte bländaren på A.
Men någon som vet hur man mäter ljuset?
Många bilder blev helt överexponerade. Det finns ingen mätare som gör så att jag ser?
I större systemkameror finns det ju en ljusmätare eller vad man ska säga på sidan när man kollar i sökaren.
Jag kan ändra ASA och bländare och såklart skärpan.

Men ska bara man anta vilken bländare och ISO man ska ha?
Som sagt, hur mäter man ljuset? exponeringen innan man tar bilden? Är det något fel på kameran tro?

// Robin
 

saethwr

Ny medlem
Hej Robin!

Jag kan just inget om den specifika kameran, men när jag använder kameror som saknar ljusmätare använder jag mig av Sunny 16-regeln; bländare f/16 och slutartid motsvarande filmens ISO-tal eller det närmsta min kamera har, dvs när jag använder ISO 100-film sätter jag slutartiden till 125

Om du söker på Sunny 16 rule hittar du mer ingående information om hur du kan tänka :)

Hoppas detta hjälpte och lycka till med din nya kamera!
 

Litchen

Aktiv medlem
Hej Robin!

Jag kan just inget om den specifika kameran, men när jag använder kameror som saknar ljusmätare använder jag mig av Sunny 16-regeln; bländare f/16 och slutartid motsvarande filmens ISO-tal eller det närmsta min kamera har, dvs när jag använder ISO 100-film sätter jag slutartiden till 125

Om du söker på Sunny 16 rule hittar du mer ingående information om hur du kan tänka :)

Hoppas detta hjälpte och lycka till med din nya kamera!
Ah Tack för svar :)

Grejen är att jag inte har någon slutartidsväljare vad jag kan se...
endast ISO (ASA) och bländare 2,8 - 16. Samt skärpan..

kan ej hitta någon slutartidsväljare:S
Men det är ju en kompaktkamera, analog så det kanske inte går.. Hm..

/Robin
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Billigare kompakter med fixfokus brukade ha en tid på mellan 1/80 & 1/125 dels sek.
Andra kameror hade 2 tider att välja mellan.
Hur just denna är vet jag inte.

& Daniellas användning av sunny 16 innebär att det skall vara en solig dag.
Är det molnigt.. kanske 8 istället.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Manualen är ju klockren. Finns också annan info från användare om man googlar. Detta också sagt till er vänliga människor som lägger tid på att svara TS men inte kollar fakta innan, det tog 30 sekunder att få reda på all fakta om just den här kameran. Inget illa ment, bara en reflektion.

Robin, en så gammal om än fin kamera kan dessutom ha vissa problem som ger felaktiga exponeringar. Batteriet kan vara gammalt (och svårt att ersätta), slutaren kan vara "trött", rätt vanligt på gamla kameror, och en banal sak till: ljuset mäts ju genom det lilla hålet framtill bredvid sökaren, tänker du på att inte ha fingrarna där :) ?

Ditt problem är ändå lite underligt, det är som att kameran när du använder manuell bländare tror att du har full öppning och ställer slutartiden efter det. Och det har ju inte med batteri eller slutare att göra. Eftersom du köpt kameran på loppis och batteriet säkert är jättegammalt så skulle jag föreslå att du i första hand kollar om det går att byta mot nytt. Där finna det många på FS, dock inte jag, som har järnkoll på gamla sorters kamerabatterier.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nu fick jag äta upp mina egna ord... Av nyfikenhet började jag läsa manualen och där står ju klart och tydligt att man bara ska använda manuella bländartal vid blixtanvändning, annars blir det felexponerat.

Alltså alltid A på bländarringen utom om du använder blixt. Där satt den.
 

Litchen

Aktiv medlem
Nu fick jag äta upp mina egna ord... Av nyfikenhet började jag läsa manualen och där står ju klart och tydligt att man bara ska använda manuella bländartal vid blixtanvändning, annars blir det felexponerat.

Alltså alltid A på bländarringen utom om du använder blixt. Där satt den.
Ja precis, men du, jag har faktiskt letat massa, och manualen kunde jag inte öppna,
o hittar ingen som hade info om detta, därför frågade jag här ;) Men tack för svar, skönt , har en färgfilmsrulle i nu, som jag knäppt upp . ska lämna in o framkalla o scanna in negativen imorgon.
Som tur är, misstänkte jag detta och har fotat hela rullen med Auto bländare (Utan blixt.)
Vad batterierna beträffar bytte jag dom direkt innan jag började använda.

Nu ska det bli intressant att fortsätta, och framför allt att få se bilderna.
Tack där :)
 
ANNONS