Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

nho1

Aktiv medlem
Har fått upp ögonen mer och mer för fotografering, och som del att lära mig om fotografering så vill jag givetvis samtidigt skaffa mig utrustnin. Då kommer problemet, vad?..

Efter ha löst runt lite på nätet så finns det bara mer och mer alternativ.

Just nu så är det tre hus som känns mera intressant:
1) Nikon D7000
2) Canon 60d
3) Canon 7d

Pros/cons?
Fått för mig att prisbilden på Canon objektiv är lägre?
 

ollex

Medlem
Frågar du mig, go for Nikon. Gillar greppen mer och upplägget av knappar osv... har själv en D7000, mycket bra kamera för pengarna. Nikon har också billiga objektiv med bra skärpa och kvalitet för pengarna. Ex 50/1,8 eller 35/1,8 DX, bra objektiv som jag kan rekommendera att börja med.

Min åsikt.

Edit: Ska du upp till bättre objektiv så tycker jag personligen att Canons motsvarigheter är dyrare än Nikons men med ungefär liknande resultat...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canon/Nikon same same but different.
Känn på dem o välj.
Köp samma som kompisen?
Canon har ett större utbud av optik. Men i de fallen är optiken dyr.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Om du vill ha prisvärda objektiv så titta på Olympus OM-D. Jag har har bytt från Canon till m4/3 och är förvånad hur mycket mer objektiv man får för pengarna.

Ska du fotografera sport så ska du dock välja bort Olympus, Canon och Nikon har bättre AF för rörliga mål.
 

danordgren

Aktiv medlem
Har fått upp ögonen mer och mer för fotografering, och som del att lära mig om fotografering så vill jag givetvis samtidigt skaffa mig utrustnin. Då kommer problemet, vad?..

Efter ha löst runt lite på nätet så finns det bara mer och mer alternativ.

Just nu så är det tre hus som känns mera intressant:
1) Nikon D7000
2) Canon 60d
3) Canon 7d

Pros/cons?
Fått för mig att prisbilden på Canon objektiv är lägre?
Nikon vet jag väldigt lite om så den lämnar jag därhän. Canon 60D och 7D har jag båda två. Först och främst, har du någon uppfattning om vad du ska fota? Är det något som kräver snabb AF, snabb seriebildtagning och vädertätning skulle jag snegla på 7D. Den känns också mer gedigen och jag gillar reglagen bättre. 60D upplever jag ha bättre Iso-egenskaper, även den är en trevlig kamera. Lite smidigare än 7D också.

Sen finns ju även instegsmodellerna, både Canon och Nikon, som är högst kompetenta och kanske ett nog så bra köp som nybörjare.
 

danordgren

Aktiv medlem
Man bör vara medveten om att Nikon saknar AF-motor i de billigare husen. Det gör att optikvalen minskar.
Som jag skrev så vet jag lite om Nikon :)

Jag säger väl helt enkelt att man kan kolla på Canons instegsmodeller då, som ett alternativ till att lägga pengar på dyrare hus om man inte riktigt vet vad man är ute efter för specar.
 

AdamSandin

Aktiv medlem
Canon kan jag tyvärr inget om, har själv en nikon D7000 och är mkt nöjd! riktigt bra kamera, ligger skönt i handen, bra menyer osv. Har aldrig reagerat på att objektiven skall vara dyrare. sen finns ju tamron, sigma osv också och de kostar samma till canon och nikon tror jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canon kan jag tyvärr inget om, har själv en nikon D7000 och är mkt nöjd! riktigt bra kamera, ligger skönt i handen, bra menyer osv. Har aldrig reagerat på att objektiven skall vara dyrare. sen finns ju tamron, sigma osv också och de kostar samma till canon och nikon tror jag.
Canon är billigare på det JAG tittar efter.
 

hokan

Aktiv medlem
Varför ska du ha så avancerat kamerahus? Ska du fota sport eller något annat specifikt som kräver snabbheten?
Mitt råd är att istället lägga pengar på ett amatörhus som Canon 600D eller 650D eller Nikon D5100 och köp ett gäng olika objektiv istället, det är mycket roligare att experimentera med i början.

Skulle jag "börjat om" med den kunskap jag har nu så skulle jag för dom pengar som en Canon 7d kostar (ungefär) köpt en 600D med kitobjektivet 18-55mm, ett fast 50, ett 50-250 och en vinklingsbar blixt.
(sen hade jag nöjt mig med det tills jag haft råd med en FF-kamera :) )
Detta givet då att du inte är gjord av pengar. Är pengar inget problem så go for it och köp en Canon 7D. (eller nikon, men dom ligger inte lika skönt i handen :p)
 

easyrider

Aktiv medlem
Har fått upp ögonen mer och mer för fotografering, och som del att lära mig om fotografering så vill jag givetvis samtidigt skaffa mig utrustnin. Då kommer problemet, vad?..

Efter ha löst runt lite på nätet så finns det bara mer och mer alternativ.

Just nu så är det tre hus som känns mera intressant:
1) Nikon D7000
2) Canon 60d
3) Canon 7d

Pros/cons?
Fått för mig att prisbilden på Canon objektiv är lägre?
Framförallt så tycker jag att du ska känna på kamerorna i butik innan du bestämmer dig. en kamera ska kännas bra i handen. det är en fysik/praktisk relation anser jag ;-)

Om du kan tänka dig beg är en Nikon D700 fantastisk.
 

nho1

Aktiv medlem
Varför ska du ha så avancerat kamerahus? Ska du fota sport eller något annat specifikt som kräver snabbheten?
Mitt råd är att istället lägga pengar på ett amatörhus som Canon 600D eller 650D eller Nikon D5100 och köp ett gäng olika objektiv istället, det är mycket roligare att experimentera med i början.

Skulle jag "börjat om" med den kunskap jag har nu så skulle jag för dom pengar som en Canon 7d kostar (ungefär) köpt en 600D med kitobjektivet 18-55mm, ett fast 50, ett 50-250 och en vinklingsbar blixt.
(sen hade jag nöjt mig med det tills jag haft råd med en FF-kamera :) )
Detta givet då att du inte är gjord av pengar. Är pengar inget problem så go for it och köp en Canon 7D. (eller nikon, men dom ligger inte lika skönt i handen :p)
Tyvärr inte gjord av pengar...
Kände på D5100 och D7000 i butik, och gillade bättre grepp på D7000. D5100 känns för liten.
Att jag funderat på lite dyrare hus är att man inte vill "växa ur" för snabbt.
Att jag tig med 7D var att jag i så fall skulle kolla efter en beg sådan.
Hmmm, svårt detta.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Canon kan jag tyvärr inget om, har själv en nikon D7000 och är mkt nöjd! riktigt bra kamera, ligger skönt i handen, bra menyer osv. Har aldrig reagerat på att objektiven skall vara dyrare. sen finns ju tamron, sigma osv också och de kostar samma till canon och nikon tror jag.
Att man ska behöva nöja sig med billighetsoptik om man vill ha vettiga grejor till vettigt pris säger ju en hel del kan jag tycka.. okej sigma o tamron ä'r bra, men det finns alltid NÅN kompromiss!
 

correctamundo

Aktiv medlem
Att man ska behöva nöja sig med billighetsoptik om man vill ha vettiga grejor till vettigt pris säger ju en hel del kan jag tycka.. okej sigma o tamron ä'r bra, men det finns alltid NÅN kompromiss!
Det kan ju hända att det är så i canonvärlden men som nikonian har man inte det problemet.

On topic: Angående att AF-motor i huset saknas på D5x00 och D3x00 så beror det på om man föedrar att leta gamla beg objektiv till sitt system eller om man som person söker det senaste. Alla nya nikon objektiv (G) har af-motor i objektivet.

D5200 släpps nästa vecka. Det kan vara värt att begrunda. Annars D7000 av valen i första inlägget alla dagar i veckan. Den är ju objektivt sett bäst i i stort sett allt. 7D är säkert också en förträfflig kamera men är nu ganska gammal. Då finns ju D300S som alternativ men inom den digitala tekniken skulle inte jag köpa in mig på för gammal teknik.

Som det är nu så är ju canon akterseglade när det gäller sensortekniken men har fortfarande allt annat top-notch egentligen och det är ju ett system man köper in sig i. När det gäller digital fotografi så är sensorn en väldigt viktig del men inte allenarådande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
On topic: Angående att AF-motor i huset saknas på D5x00 och D3x00 så beror det på om man föedrar att leta gamla beg objektiv till sitt system eller om man som person söker det senaste. Alla nya nikon objektiv (G) har af-motor i objektivet.

...det är ju ett system man köper in sig i.....
Cyberphoto:
Canon 50/1,8 990 kr
Nikon 50/1,8 AF 1290kr = ingen AF
Nikon 50/1,8 AFS 1690kr = AF

Nikon Ingen AF i mm:
16, 20, 105, 135

Pris Ingen AF / AF
24 - 4500 / 17000
85/1,8 3500 / 4000

Några exempel på skillnader.
Men visst de flesta optiker finns med AF o mindre prisskilllnader än de uppräknade.
Men om man lämnar instegssegmentet för optik så är det skillnad i Nikons fall.
 

nho1

Aktiv medlem
Kommer en Nikon D5200 släppas nästa vecka?
Sökte på nätet, såg på nåt ställe om att den skulle släppas först i April?
Någon som vet när, pris och skillnad mot D5100?
 

correctamundo

Aktiv medlem
Kommer en Nikon D5200 släppas nästa vecka?
Sökte på nätet, såg på nåt ställe om att den skulle släppas först i April?
Någon som vet när, pris och skillnad mot D5100?
Enligt nikonrumors så kommer den att presenteras den sjätte november. Det är förvisso lite skralt med detaljer och specifikationer. Han brukar dock vara rätt träffsäker den gode Peter.
 

correctamundo

Aktiv medlem
Cyberphoto:
Canon 50/1,8 990 kr
Nikon 50/1,8 AF 1290kr = ingen AF
Nikon 50/1,8 AFS 1690kr = AF

Nikon Ingen AF i mm:
16, 20, 105, 135

Pris Ingen AF / AF
24 - 4500 / 17000
85/1,8 3500 / 4000

Några exempel på skillnader.
Men visst de flesta optiker finns med AF o mindre prisskilllnader än de uppräknade.
Men om man lämnar instegssegmentet för optik så är det skillnad i Nikons fall.
50 AFS G är en betydligt modernare konstruktion. 1700 för det objektivet är inte mycket att snacka om. Men visst lite dyrare är det ju. Från 14-24 mm är knappast prime av intresse i Nikonsystemet. Sådär finns AF så det räcker och blir över. 18 och/eller 20 mm 1,8 AFS G
har de patent på men när de kommer är ju svårare att säga. 105 med AF finns ju visst som AFS G VR. 135 är dock manuell fokus men då får du istället defocus control som är ganska sött =).

Hur som haver så finns vissa skillnader emellan systemen men det är också klart och tydligt att nikongluggarna inte överlag är dyrare. Företagen väljer dock att prisssätta lite olika och nyligen uppdaterade blir i allmänhet lite dyrare.
 
ANNONS