Annons

Ang fokus på D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

p_stman

Aktiv medlem
hejsan allihopa, jag har precis köpt en Nikon D7000.
Jag har lite funderingar över kamerans focus system.

Tex, har jag läst att någon valt 9 focus punkter i AF-S läge? det kan inte jag.
Jag kan enbart välja mellan 1 punk eller 39 i auto.

jag hittade något i menyn om focus som hette AF-F? vad är det?

(jag har läst manualen flera ggr, men inte fått klarhet i detta)

är det ok att köra på AF-A? jag fotar allt möjligt och vill kunna dra upp kameran snabbt nästan oberoende om vad jag ska fota.


jag kommer säkert komma med mer fundringar, denna kamera var mer avancerad än vad jag trodde. :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo, du har nog bara börjat förstå hur avancerad den kameran är ;-)

Du kan inte växla snabbt mellan de olika antalen punkter, du går in i menyerna och väljer hur många du vill ha i läget där du har 9 nu, dynamiskt fokusområde eller något kan det heta.

Du kan använda nio punkter, men lika gärna en om du inte fotar rörliga motiv. AF-A känns lite svårt att komma under fund med riktigt. Kameran gissar om motivet rör sig eller inte och det är inget jag skulle förlita mig på i svåra lägen.

Mitt tips är att du börjar fokusera med AF-ON istället, då har du alltid följande fokus på och har kopplat bort fokusaktiveringen från avtryckaren, istället fokuserar du med tummen på AF-L/AE-L på baksidan. Om du har ett stillastående motiv trycker du tills kameran har fokuserat och släpper, så kan du komponera om som du vill och aldrig tappa fokus. Fokuserar du med avtryckaren måste du hålla den halvtryckt, tappar du den får du fokusera om. På rörliga motiv håller du fokuspunkten på motivet och håller inne AF-ON. Vill du fokusera manuellt låter du bara bli att trycka på något och vrider på fokusringen. Du har alltså alla tre fokusmetoderna på tummen och full kontroll över hur du använder dem.

Du behöver ändra till Pennmenyn > Autofokus > AF-aktivering: OFF och kontroller > AE-L/AF-L: Endast AF-ON.

Du kommer att behöva vänja dig i en vecka eller två, men när du har vant dig tror jag du kommer att gilla det!
 
ANNONS