Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkvalite: Canon 5D mk II mot 1D mk IV vad är bästa allroundval?

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
Undrar om någon har erfarenhet av dessa två och kan dela lite erfarenheter med mig. Har den första och söker en snabbare vädertätad som ersättning till Canon 60D. Undrar lite över 7D´s bildkvalite i jämförelse också, har hört lite om begränsad färgrikedom med den därför mera nyfiken på 1D mk IV trots prisnivån (siktar på begagnad om den rekommenderas som klart bättre).
Mvh
Torsten
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Brusmässigt så är det nog ganska lika mellan 5D2 och 1D4. Lägg därtill bättre vädertätning, snabbare FPS och allmänt "mer kamera" i 1D4. Men det är inte alltid en fördel. Det blir väsentligt tyngre och klumpigare.

Hur extrem vädertätning efterlyser du, samt behöver du så många FPS uppåt 10? 5D Mark 3 gör i övrigt bättre ifrån sig på i stort sett varenda område jämfört med 1D4. Och den bör du få ny till ungefär samma pris som de begagnade 1D4:eek:rna ligger listade på.

Bara en tanke...5D:an har förändrats.
 

torlju

Aktiv medlem
Brusmässigt så är det nog ganska lika mellan 5D2 och 1D4. Lägg därtill bättre vädertätning, snabbare FPS och allmänt "mer kamera" i 1D4. Men det är inte alltid en fördel. Det blir väsentligt tyngre och klumpigare.

Hur extrem vädertätning efterlyser du, samt behöver du så många FPS uppåt 10? 5D Mark 3 gör i övrigt bättre ifrån sig på i stort sett varenda område jämfört med 1D4. Och den bör du få ny till ungefär samma pris som de begagnade 1D4:eek:rna ligger listade på.

Bara en tanke...5D:an har förändrats.
FPS har ju förbättrats på 5Dmk3 jmf med tvåan, men hur är det med fokushastighet mellan 5D3 och 1D4 på All Servo inställningen, skiljer det mycket? Med L objektiv och USM motorer i dem.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag kör med 5D Mark II hus och 1D Mark IV hus.

Man ser ingen större skillnad mellan dessa hus, möjligtvis
har 1D Mark IV något lägre färgbrus.

Tänk också på bufferten när det gäller att plåta jäkla massa bilder i serie.
1D Mark IV är klart bättre på detta, 5D husen kommer inte upp i den bufferten.

Sedan är AF fantastisk i 1D Mark IV huset..

Bara att bränna iväg bilder, spot on.
Ha då i åtanke att har man slö glugg spelar det ingen roll
hur snabb AF är i huset.

Storleken då, nja, jag tycker 1D Mark IV är lagom stor, skön att hålla i,
och då har jag ändå små händer ;-)

Skulle aldrig byta bort det huset mot en 5D Mark III.

Har du vägarna förbi får du gärna testa mina hus.

MVH Julle.
 
ANNONS