Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv för landskapsfotografi - hjälp mig tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Driva Louise Leyonmarck

Avslutat medlemskap
Hej alla i nikonvärlden bättre bevandrade, jag planerar att köpa ett objektiv för landskap/arkitekturfotografi. Antar att det är ett vidvinkelobjektiv som behövs, men vill inte veta av något fisheye. Har just nu en D3000, men tänker nog byta upp mig inom det närmsta året; tänkte med fattning och så. Vill gärna ha ett fast objektiv som inte helt skulle ruinera mig. Vad tros? Tacksam för svar!

(Kanske även ska nämna att jag har en F65 som jag mest använt just för landskapsfotografi, eftersom jag gillar den analoga känslan just i vybilder)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Varför vill du ha ett fast objektiv? Till D3000 är det rätt ont om den varan när det gäller vidvinklar.

Vad har du för grejer nu och vad har du för budget?
 

Driva Louise Leyonmarck

Avslutat medlemskap
Eftersom jag tänkte byta upp mig inom en ganska snar framtid tänkte jag inte anpassa mig till min D3000 (som jag inte gillar så mycket). Har kvar kit-objektivet, en nikkor 50 1:8 (där AF:n inte fungerar till D3000, men jag har vant mig vid manuell fokusering och föredrar det i de flesta sammanhang) samt ett Sigma 28 - 105 mm IF, som jag fick med när jag köpte F65:an och som inte är mycket att hänga i julgranen. Budget? Kan sträcka mig till 4000. Vet att man inte kan få så bra grejer för det priset, men man måste börja klättra någonstans!
 

Driva Louise Leyonmarck

Avslutat medlemskap
Nå, det behöver inte vara extremt, men jag tycker om vybilder - berg, kust osv - så hur ska man tänka när man sedan skaffar nytt kamerahus? Ska jag vänta lite och skaffa ett 28 mm istället?
 

correctamundo

Aktiv medlem
35 mm är mer vidvinkel än 50 mm hur man än vrider och vänder på det och det går alldeles utmärkt att komponera landskapsbilder med 35 mm i APS format. Likaväl som det går bra med 105 eller 200 mm. Det beror på motivet.

Till TS: Så finns det såklart vidvinkligare objektiv. Om man vill det men det finns knappast mer bang for bucks än nikons 35/1,8G. Den är dock inte helt lämplig för fullformatssensor. Å andra sidan med en budget på 4000 så lär väl FX inte vara aktuellt i första taget. I övrigt så ger afs af på ditt hus. Sedabn finns ju nya 28/1,8G men det blir mer än 4000. Detsamma gäller nikon 10-24 som dock går att få begagnad för knappa 5000.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Landskapfotografi innebär till 99% vidvinkel och 35 anses som normal. På TS kamera.
Visst kan man fota med teleobjektiv, men det är väldigt speciella "landskapsbilder" man är ute efter.
Är man van vid 50 och är ute efter ett landskapsobjekiv så lär man bli väldigt besviken på 35:an. Är alldeles för nära 50.


/Stefan
 

nonno

Aktiv medlem
Kanske kan den här "NIKKOR Lenses Simulator" vara till hjälp? Där kan du se vad olika brännvidder innebär i förhållande till varandra. Sedan blir nästa fråga om du ska köpa originalglugg eller en piratglugg. Min upplevelse är att gluggar med autofokus blir långsammare (mer trevande) på piratgluggarna. Om nu autofokusering är en intressant variabel i sammanhanget. :)
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/
/Nonno
 

ola nikon

Avslutat medlemskap
vidvinkligt

Hej, jag kan varmt rekomendera sigmas 10-20 glugg.
Hade själv en sådan innan jag bytte upp mig till fullformat och saknar denna glugg allt som oftast.
Här får man mycket objektiv för en nätt peng :)

/ "LO"
 

pdahlen

Aktiv medlem
Börja med att använda ditt kitobjektiv för att se villken brännvidd du vill ha. Jag har Tokina 12-24/4 (tänk på att köpa den med motor så du får AF, den finns i två versioner som begagnad), men nu när jag köpte 17-55/2,8 så tycker jag det räcker bra med den. Det är ganska lurigt att få till det med för mycket vidvinkel

Vidvinkel
Tokina 12-24/4
Nikons 12-24/4
Nikons 10-24
Sigma 10-20

Normal zoomar som jag tycker funkar fint till natur
Nikon 17-55/2,8
Nikon 16-85
Tamron 17-50/2,8
Sigma 18-50/2,8

Fasta ingen AF på din
Nikon 20/2,8
Samyang 14/2,8
 

Driva Louise Leyonmarck

Avslutat medlemskap
Landskapfotografi innebär till 99% vidvinkel och 35 anses som normal. På TS kamera.
Visst kan man fota med teleobjektiv, men det är väldigt speciella "landskapsbilder" man är ute efter.
Är man van vid 50 och är ute efter ett landskapsobjekiv så lär man bli väldigt besviken på 35:an. Är alldeles för nära 50.


/Stefan
Det var det jag misstänkte...
 

Driva Louise Leyonmarck

Avslutat medlemskap
Börja med att använda ditt kitobjektiv för att se villken brännvidd du vill ha. Jag har Tokina 12-24/4 (tänk på att köpa den med motor så du får AF, den finns i två versioner som begagnad), men nu när jag köpte 17-55/2,8 så tycker jag det räcker bra med den. Det är ganska lurigt att få till det med för mycket vidvinkel

Vidvinkel
Tokina 12-24/4
Nikons 12-24/4
Nikons 10-24
Sigma 10-20

Normal zoomar som jag tycker funkar fint till natur
Nikon 17-55/2,8
Nikon 16-85
Tamron 17-50/2,8
Sigma 18-50/2,8

Fasta ingen AF på din
Nikon 20/2,8
Samyang 14/2,8

Föredrar ju som sagt manuellt fokus, så Samyang MF 14/2,8 kanske är något i sådana fall. Men är inte det fisheye?
 

Driva Louise Leyonmarck

Avslutat medlemskap
funderar lite såhär också: använder mest min gamla F65 när jag är ute och reser, samt till landskapsfotografi; måste man tänka annorlunda då när man väljer objektiv?
 
ANNONS