Annons

Värde? Asahi Pentax Spotmatic SP

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, först vill jag klargöra att jag vet absolut 0 om foto, iallafall gammalt sådant.
Såg ett reportage på någon kanal om hur någon samlade på gamla kameror och fått dessa till väldigt bra priser då det är väldigt oklart vad dem är värda. Och sedan hade alltså samlingen vuxit till sig till en extremt dyr sådan. Och då började jag undra...

Givetvis inser jag att jag inte sitter på en guldgruva, men finns det något värde i prylarna?
Farfar dog och huset skulle tömmas, kvar i förrådet är alltså denna kamera som jag förstår är en:

ASAHI PENTAX Sportomatic SP (Helt svart)
Linser:
Super-Takumar 1:1.4/50
Super-Multi-Coated TAKUMAR 1:3.5/35
Samt en stor jäkel: POLARIS 1:5.5 f=300mm (No.310070E). YS Auto. Väger ca 0.83kg.
Blixt: Sunpak auto 4205G THYRISTOR
Bild 1, kamera + polaris lins
Alla saker

Mer detaljerade bilder går att skaffa om det krävs för att få fram någon vettig information...
Men vad tror ni, finns det något värde i detta?
Såg en annons på ebay, 2 bud. lite över 100$, men den har inga tillbehör alls ovh går inte ut förs om 7 dagar.
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Asahi-Pentax-Spotmatic-SP-Camera-Black-Body-Super-Takumar-1-1-4-50-Lens-/290951508415

Så om någon har lust får ni såklart gärna svara :)


(Moderatorn får gärna notera att jag inte visste var jag skulle skapa tråden så jag gjorde först en i pentax forumet innan jag insåg att den passar bättre här)
 

Groth

Aktiv medlem
Svårt med gamla kameror och grejer.
Jag har själv mycket av det du skriver om.

Kan väl säga så här rent krasst. Det som jag tror är högst värderat är nog optiken 50 1.4 är en grym optik att köra på sin moderna digitalkamera med m42 ovandlare.

35:an är nog också lite eftertraktad.

Telet vet jag inte. kan vara bra, kan vara skräp det får någon gärna förtydliga.

Pentaxkameran är en bra manuell kamera med pansarvagnskänsla. Jag har levt med en i hela mitt liv och den bara går och går. :) Sökaren är grymt trevlig och det säger PANG när ridån går ner.

Hittar du rätt person kan det bli några kronor men jag är rädd att det blir svårt.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
När det gäller så gamla kameror är frågan hur de fungerar också, och det är svårt att bedöma även för gamla rävar som jag.. Om slutartiderna är korrekta osv. Jag skulle lägga ut allt för säg.. 1600??? Och låta köparen kolla om huset är OK innan affär.

Men hade jag dina grejer i handen skulle jag aldrig sälja, Pentax Spotmatic var drömkameran för mig när jag var liten. Den snyggaste och mest åtråvärda kameran jag visste. Morbror hade en, själv kunde jag skrapa ihop till en Praktica Nova II....
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Hade personligen inte sålt prylarna heller, känns som om de kan ha större värde i framtiden om du (eller någon i din familj) vill börja fota, än den eventuella tusenlapp eller så du skulle få för allt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nej, hade nog inte heller sålt, den där går nog snarare upp än ned i pris om du väntar med att sälja.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Kolla på skärpedjups/ bländarskalan på ditt Super-Takumar 1:1.4/50 (eller lägg upp en bild här).

Utgå från den oranga romben i mitten. Finns det ett orange (IR) streck mellan romben och siffran 4?

Eller sitter IR-strecket mellan 4an och 8an?

IR-strecket mellan romben och 4an= 8 linselement (den tidigaste och dyraste varianten) Pris: 1000-1500 SEK?

IR-strecket mellan 4an och 8an= 7 linselement (en senare och något billigare variant).

Mitt råd: behåll grejerna, M42-objektiv kan du använda på många nya digitala kameror med adapter. Och Super-Takumar 1:1.4/50 är ruskigt skarpt och har en fin bokeh, perfekt för t.ex. porträtt.

Testa också att fota en rulle med Spotmaticen, det är kul med film och gamla kameror! Dessutom är svarta Spotmaticar rätt kaxiga, själv har jag bara en blank :-(
 
ANNONS