Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den lite bättre kompaktkameramarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
(...eller om inte kompaktkamera, åtminstone kompakt kamera)

Hej! Det här är kanske inte direkt köpråd, mer marknadsundersökning. Känns ändå som rätt forumdel.
Så här är läget: jag har en rejäl systemkamera som det av storleksskäl inte alltid är praktiskt att ta med sig, fast jag skulle vilja fotografera. Jag har en Canon S90 som för all del är hygglig, men som snabbt tappar i lite sämre ljus, och så är inte fokushastigheten något att skriva hem om. Jag fantiserar nu om en ersättare till den (på land, när jag dyker i varma klara vatten lär den få fortsätta göra tjänst).
Helst vill jag ha min D800, fast liten som en S90 och till en kostnad som en mindre säck potatis. Jag förstår att det kan bli knepigt.
Men såhär då:
Bättre bildkvalitet i skum belysning är största delen av poängen.
Den får gärna gå ned i byxficken, men då blir utbudet väldigt begränsat. Låt säga jack-/kavajinnerficka.
Snabb fokusering vore trevligt. S90 är ofta besvärande långsam. Det här är relativt viktigt.
Någon form av användbar sökare är inte ett krav men vore trevligt. Externa tillbehörssökare gills.
Zoomomfånget är inte jätteviktigt. Underordnat det mesta andra i alla fall.
Inbyggd wifi är en trevlig bonus men knappast något som kommer fälla något avgörande.
Min budget är just i dag blygsam. Kan förstås ändras medelst sparande.

Så låt mig nu se om jag greppat marknaden någorlunda.

* Det finns ett antal kompakter i samma skola som S90. Givetvis uppföljarna tom S120, Panasonics LX7, Olympus XZ-2 och Samsungs vaddennuheter. Ska jag tro mitt minne och dxomark verkar det inte ha hänt så mycket på sensorfronten sedan S90. Ja, de nya konkurrenterna har lite bättre sensorer, men skillnaderna verkar vara ganska små. Förbättringar i dunkla miljöer lär komma främst från ljusstarkare optik och då mest i långa änden. Hur det är med autofokusen vet jag inte.

* Sonys RX-100(II) verkar vara den enda kameran i klassen med dramatiskt bättre sensor. I övrigt ganska lik S90, ljussvag i långa ändan, något större. Lite dyr för mig i dag.

* Fuji X20 verkar vara en stark kandidat, om än kanske på gränsen till för dyr. Frågetecken för om sökaren verkligen är användbar. Rykten om tveksam jpg-kvalitet (jag vill gärna kunna använda jpg direkt även om jag ofta kör raw). Och är den inte nästan lika stor som en X100s? Och går den ned ens i en kavajficka med det där objektivet?

* X100s kan vi väl ta på en gång. Ooo, vill ha vill ha villhavillhaVILLHA! Den har i stort sett allt, och då kan jag leva med det något restriktiva zoomomfånget. Men den är, just i dag, alldeles för dyr. Och väl stor också. Funkar absolut inte i byxficka, tveksamt med kavajficka.

* Nikon 1. Rent tekniskt inte en kompaktkamera, men det gör inget. Både J1 och V1 kan med lite möda hittas riktigt billigt, antingen med 10-30 som antagligen är för stort eller med 10/2,8 som ger en i mitt tycke lite knepig bildvinkel men möjligen uppfyller kraven på portabilitet. Bättre sensor än S90-klassen, snabb autofokus i bra ljus i alla fall. Bonusen för att jag redan kör Nikon är liten eftersom FT1-adaptern inte funkar med de flesta av mina objektiv.

* Godtycklig billig lite äldre m4/3-kamera med pannkaka. Blir förmodligen dyrt med lämpligt objektiv. Funkar storleksmässigt om Nikon 1 funkar. Har dock inte provat. Bättre sensor än S90-klassen, och har väl ofta ganska snabb autofokus? Det kanske inte gäller alla.

* Nikon Coolpix A, Ricoh GR: Lite dyra, och en bildvinkel som jag inte riktigt vill ha som enda. Stor fördel i portabiliteten, men förutom det (och trots allt priset) känns X100s mer lockande.

Så... har jag missat något väsentligt?
Det är inte alls säkert att jag är på gång att göra ett köp, men det kändes som läge att i alla fall sondera marknaden.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har inte provat alla modeller du funderar på, så jag nöjer mig med ett tips:
http://www.fotokungen.com/panasonic-lumix-dmcgf5--1442-x-pz-p-5982-c-410.aspx

För 2990 (eller med ett 16GB kort för 200 till) får du en mycket kompakt systemkamera med en mycket kompakt pannkakszoom. Jag har haft GF3 med denna zoom och det är en smidig lösning som samtidigt ger mycket bättre bildkvalitet och är mycket snabbare än de flesta kompaktkamer under en månadslön.

Går lätt ner i de flesta fickor, mycket kapacitet för storleken och pengarna. Dock ingen sökare.
 

perstromgren

Aktiv medlem
* Fuji X20 verkar vara en stark kandidat, om än kanske på gränsen till för dyr. Frågetecken för om sökaren verkligen är användbar.
Det verkar så, faktiskt! Jag beställde just en X20 att ha som resekamera, efter att klämt på en X10, som har samma optiska sökare. X20 har fått info i sökaren också, vilket jag uppskattar.

Bildkvalitet är inte högst prioriterat hos mig (vi skriver mest ut 10x15 på papper), så jag vill inte uttala mig den saken. För mig duger den med all säkerhet.

Per.
 

ErlandH

Aktiv medlem
X20 är väldigt trevlig, sökaren riktigt användbar; till skillnad från X10 visar den ju relevant info, inklusive fokusområde. Den går ner i jackficka, men hänger bättre över axeln. Dessutom snygg nog att visa upp!

Jag tyckte att jpg direkt ur X10 var väldigt fina. Har inte hunnit granska jpg ur X20 så noga, men hoppas och tror att de är lika bra. Annars lär ju raw-filerna från X20 vara lättare att hantera.
 

horvendile

Aktiv medlem
Leo S:
Inte ointressant tips! Jag vet inte mycket om den kameran - lite synd att det inte är Olympus med inbyggd stabilisering. Men man kan inte få allt när budgeten är tajt. Ska nog nöjesläsa en recension eller två.

ErlandH:
Annars lär ju raw-filerna från X20 vara lättare att hantera.
Menar du lättare än raw-filerna från X10? Varför det? Bättre mjukvarustöd nu än när X10 kom, eller något annat?
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
I en stor ficka kan en Nex3-5-6 rymmas med ihoppfällbart objektiv eller pancake, bra grepp vilket gör att jag gärna går och håller den i handen, alt hänger på axel, blir väldigt bra bilder med stor sensor till modest pris. Sen så kan du ha ett längre objektiv med dig i packning/bil ta fram vid speciella behov.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Leo S:
Inte ointressant tips! Jag vet inte mycket om den kameran - lite synd att det inte är Olympus med inbyggd stabilisering. Men man kan inte få allt när budgeten är tajt. Ska nog nöjesläsa en recension eller två.
Både Panasonic och Olympus har ju mellan varven supererbjudande på paket, t ex kostar ju pannkakszoomen normalt ca 3600, nu får man med en kamera för 600 mindre!, den har förresten inbyggd stabilisering.

Annars är det inte otroligt att Olympus någonstans har liknande supererbjudanden, leta lite och kolla tester.

Det är mycket kamera per kvadratcm med MFT i alla fall, och jag fick plats med en hel utrustning - kamera med nomalzoom, telezoom, plus en pannkaka 20/1,7 och en blixt i en midjeväska!

Tillägg: det är alltså pannkakszoomen som har inbyggd stabilisering.
 
ANNONS