Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

gtk80

Avslutat medlemskap
Mycket har man läst på forum, kollat youtube .. överlag tycker jag att det gnälls oförskämt mycket kring Nikon Df.. varför, vi är många som har väntat på en kamera som denna. Jag säger Äntligen(!) en snygg kamera med fantastisk sensor / ISO prestanda och reglage lättillgängliga ovanpå kamerahuset!

(Video, wifi och galet höga megapixeltal etc bryr iaf inte jag mig det minsta om)

Som att köpa bil, stor stark motor för det behövs då o då, den skall se bra ut och vara bekväm :)

Jag kan bara gratulera Nikon till att komma ut med detta verktyg, Canon har just förlorat en lång och trogen konsument.
 

phool

Aktiv medlem
Jag kan bara gratulera Nikon till att komma ut med detta verktyg, Canon har just förlorat en lång och trogen konsument.
Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Du har allt att vinna om du väntar till våren. Jag gör en Tore och gör lite punkter
1. Den kan bara bli billigare
2. En pina att använda på vintern eftersom reglagen sitter så tätt. Om du nu ska använda handskar.
3. Den kanske har massa barnsjukdomar
4. Canon kommer att svara
5. Den är inte på nåt sätt speciell förutom förbannat snygg.
 

afe

Aktiv medlem
Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Du har allt att vinna om du väntar till våren. Jag gör en Tore och gör lite punkter
1. Den kan bara bli billigare
2. En pina att använda på vintern eftersom reglagen sitter så tätt. Om du nu ska använda handskar.
3. Den kanske har massa barnsjukdomar
4. Canon kommer att svara
5. Den är inte på nåt sätt speciell förutom förbannat snygg.
Punktlistor verkar poppis när man spånar fritt men vill ha det att se ut som fakta, så ...

1) Inte nödvändigtvis - om samlarna får för sig att den kommer att vara en engångsföreteelse (som FM3A) kommer de att köpa upp alla de kommer över :D

2) Helt riktigt - de där rattarna i kombination med låsen är förmodligen inte lätthanterade med lovikavantarna på.

3) Knappast - det här är en kamera där Nikon tagit återvinningen till en hög nivå. Nästan allt finns ju i tidigare kameror och är väl utprövat ;)

5) Varför skulle de svara på en kamera som i grunden är ganska ointressant för 95% av kameraköparna, när de kan fortsätta som de gör och vara störst på marknaden ändå?

4) Den är bara snygg framifrån och ovanifrån (det senare om man lyckas bortse från tjockleken).

7) Punktlistor är ganska trist och jag kan inte skriva dem ordentligt.
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Du har allt att vinna om du väntar till våren. Jag gör en Tore och gör lite punkter
1. Den kan bara bli billigare
2. En pina att använda på vintern eftersom reglagen sitter så tätt. Om du nu ska använda handskar.
3. Den kanske har massa barnsjukdomar
4. Canon kommer att svara
5. Den är inte på nåt sätt speciell förutom förbannat snygg.
Så sant, men tänk om de svarar med en "EOS M" dvs. sist ut på banan med nåt som inte lever upp till konkurensen.. sen för oss som gillar retrodesign, har canon ens gjort en estetiskt tilltalande kamera bakåt i tiden? Visst design är inte allt men ändå nåt vi skall leva med varje dag utan att skämmas, så sätter de en 1DX sensor i ett stiligt kamerahus med åtminstone 5d mark III:s autofokussystem till ett lägre pris då.. då först.. kommer jag ångra mig även om den skulle vara dyrare än Nikon Df!!
Men magkänslan är att de kommer ta 6D sensorn med dess autofokus och då är det inte lika lockande längre oavsett om de ligger några lax under vid lansering.

Är det så mycket smidigare att använda en 5D Mark II eller III på vintern med handskar, mja kanske kanske inte, barnsjukdomar visst risken finns alltid, bara o hoppas de tänkt på allt under tiden de utvecklade huset.
 

beetle

Aktiv medlem
Mycket snyggt gjort Kjell! Först trodde jag det var Nikons reklambild men sedan såg jag frammatningsarmen. Du har ju fått till alla detaljer perfekt!
Tack Pär! Du är den förste som uppmärksammat det! Det tog en liten stund för att få ihop det - du har gjort min dag/kväll :)
 

afe

Aktiv medlem
Canon har säkerligen varit medvetna om den här kameran ett bra tag, så om de gör ett motdrag (vilket jag betvivlar) har det redan varit under utveckling ett bra tag. Hur länge Df varit under utveckling hos Nikon vet vi förstås inte, men det är naturligtvis inte ett direkt svar på Sony A7 som det spekulerats i ibland.

Ska vi in på gamla analoga kameror föredrar jag Canon F1N före den samtida Nikon F3 vilken dag som helst - mycket snyggare, och bättre och enklare exponeringsmätare.
 

phool

Aktiv medlem
5) Varför skulle de svara på en kamera som i grunden är ganska ointressant för 95% av kameraköparna, när de kan fortsätta som de gör och vara störst på marknaden ändå?
Helt enkelt för att visa att man är minst lika anrik som ärkerivalen, och inte låta
Canonfolket känna saknad av en FF retrokamera nu när Nikonisterna har det i sitt program.
Finns inte en sportkepa att dom inte svarar, bara en tidsfråga =)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Canon började ju med EOS under åttiotalet och har väl aldrig blickat tillbaka. Tror inte det ligger i deras affärsanda att plötsligt släppa en retromodell. Gamla EOS-gluggar, finns det något fulare?
 

Krille

Aktiv medlem
Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Du har allt att vinna om du väntar till våren. Jag gör en Tore och gör lite punkter
1. Den kan bara bli billigare
2. En pina att använda på vintern eftersom reglagen sitter så tätt. Om du nu ska använda handskar.
3. Den kanske har massa barnsjukdomar
4. Canon kommer att svara
5. Den är inte på nåt sätt speciell förutom förbannat snygg.
Nikon började med utvecklingen av Df för 4 år sedan. Så om inte Canon redan är igång med en retromodell, och har hunnit långt i processen, kan du nog inte vänta dig en digital F1 N de närmaste åren.

Jag tycker dock det är tveksamt att de skulle släppa en sådan kamera överhuvudtaget, i vanligt DSLR-utförande. Det är ju knappast läge att bygga en digitalkamera för de gamla FD-objektiven. Och hur snyggt blir det med en EOS-glugg på en digital F1 N? Enda alternativet är då att sätta ihop en rad nya retrodesignade objektiv med EF-fattning. Och det verkar inte särskilt troligt att de skulle göra. Marknaden är för liten. I Nikons fall passar ju de gamla objektiven på Df, så där finns inget problem med utbudet.

Vad Canon möjligen skulle kunna göra är en spegellös systemkamera med drag av deras gamla fina mätsökarmodeller. Sätta ihop några lagom retroinspirerade objektiv. Och så erbjuda en adapter för FD-gluggarna. Registeravståndet är ju inga problem om de slopar spegeln.

Ett annat alternativt är en kamera i stil med Fuji X100s, alltså med fast optik och stor sensor. Nuvarande G1 X drar ju redan åt det hållet, designen har ju onekligen mätsökardrag.
 

Sabud

Aktiv medlem
Lite snack på NIKONGEAR COM med Björn Rörslett om hur Nikon Df är att fokusera manuellt.
Han säger att det inte är några problem att sätta fokus med ett 50/1,2 och får då frågan om hur
sökaren står sig i jämförelse med D800.

Svaret blir: Lightyears ahead!!!

Enligt uppgifter från Nikon använder man samma typ B bright wiev clear matte MkVIII-skiva som i D800
Och då undrar jag, kan man verkligen tro på det här? Vill Nikon att detta skall bli en trevlig överraskning för den som köper kameran;)

http://nikongear.com/live/index.php/topic/51938-impressions-of-the-nikon-df/page-2

/Stephan
 

gors

Aktiv medlem
Och då undrar jag, kan man verkligen tro på det här? Vill Nikon att detta skall bli en trevlig överraskning för den som köper kameran;)
Lika bra att förhålla sig skeptisk tills motsatsen är bevisad. Men Rørslett har ju sett en och annan kamera genom åren, så det är ju intressant att det är just han som säger det.

Med tiden kommer vi alla att kunna göra våra egna förstahandsjämförelser.
 

PMD

Aktiv medlem
Smaken är olika. Har både den nya och gamla, bifogar en bild, är det bara jag som tycker att den är snygg? Har även dom flesta Nikon från den tiden, är ingen utpräglad nikonist eller canonist, bägge gjorde snygga kameror på den tiden tycker jag.
Jo, jag har också båda, och de är verkligen härliga att använda, men knappast snygga. Nikon gjorde snyggare kameror på den tiden. (Jag har F och F2, men inte F3).

Df är väl så snygg man kan vänta sig, med tanke på att det måste få plats en digitalkamera innanför skalet, men estetiken har tyvärr fått överskygga funktionen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Lite snack på NIKONGEAR COM med Björn Rörslett om hur Nikon Df är att fokusera manuellt.
Han säger att det inte är några problem att sätta fokus med ett 50/1,2 och får då frågan om hur
sökaren står sig i jämförelse med D800.

Svaret blir: Lightyears ahead!!!

Enligt uppgifter från Nikon använder man samma typ B bright wiev clear matte MkVIII-skiva som i D800
Och då undrar jag, kan man verkligen tro på det här? Vill Nikon att detta skall bli en trevlig överraskning för den som köper kameran;)

http://nikongear.com/live/index.php/topic/51938-impressions-of-the-nikon-df/page-2

/Stephan
Möjligtvis kan de ha förbättrat prismat så att de får mindre ljusförluster, men att det skulle vara ljusår bättre är osannolikt. För egen del är jag fullt nöjd om sökaren funkar lika bra som på D800.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Lite snack på NIKONGEAR COM med Björn Rörslett om hur Nikon Df är att fokusera manuellt.
Han säger att det inte är några problem att sätta fokus med ett 50/1,2 och får då frågan om hur
sökaren står sig i jämförelse med D800.

Svaret blir: Lightyears ahead!!!

Enligt uppgifter från Nikon använder man samma typ B bright wiev clear matte MkVIII-skiva som i D800
Och då undrar jag, kan man verkligen tro på det här? Vill Nikon att detta skall bli en trevlig överraskning för den som köper kameran;)

http://nikongear.com/live/index.php/topic/51938-impressions-of-the-nikon-df/page-2

/Stephan
Mycket intressant det där. Ser fram emot fler utlåtanden på ämnet.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Fler annonser på Blocket för D800?

Är det någon mer som tycker att antalet annonser på blocket för fräscha D800 plötsligt har ökat?
Jag har inte räknat annonser nu och jämfört med tidigare men spontant tycker jag det ser ut som om det nu finns fler ute. Och fler för gamla D700 också.
Bra läge om man är på jakt efter en fin begagnad D800...
 

FiCa1

Aktiv medlem
Har kollat tråden om Nikon Df, Har haft Nikon sedan 1969 (Nikkormat, Nikon F1 Photomic + motor, Nikon F2 Photomic, Nikon FM2, Nikon D50, Nikon D300) och kör f.n. D300 när det behövs. Retro-Nikon - jag hade velat ha en digital F2. Utan AF (utan focus peaking ditt och datt), med helmekaniskt objektiv (= bländar- och fokusring) - en analog kamera rätt och slätt, men utan film. Mitt retroval blev (efter en Fuji X100 = en mycket trevlig och snygg liten sak) Leica M Monochrom, Leican har förutom inställningar av bildkvalitet (DNG, JPEG) och några andra digitala val i menyerna, följande finesser:
- ratt för slutartid
- val av bländare
- val av ISO (extremt enkelt åtkomligt med dedicerad knapp)
- mätsökarfokusering manuellt (enbart)
- eh ... well, that's it

Plus att man enbart kan ladda den med "svart-vit film". Och att serietagningen endast är 2 bilder per sek, dvs. ungefär den hastighet man hann att mata fram filmen med på den analoga tiden. För mig är detta en digital kamera som inte ens är retro - den är designad i stort sett som den har varit allt sedan den kom ut på marknaden i början av 50-talet, bortsett från att man kan utnyttja fördelarna med ett digitalt mörkrumsarbete. Monochrom är så nära analog fotografi som man komma - less is more sometimes.

Nikon skulle enligt min uppfattning haft modet att lansera en lika kompromisslös produkt - varför inte en digital Nikon F1 med det klassiska prismat och med analog hantering? Att sedan sälja huset tillsammans med ett objektiv utan bländarring, är för mig mycket svårt att förstå. Själv hade jag använt huset tillsammans med mitt Micro-Mikkor 55 mm (och favoriten Nikkor 20 mm).

/ FiCa1
 
ANNONS