Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla godingar till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Så, vilka objektiv är "måsten" till mina digitala Pentax? =) Idag har jag smc-m 50/1.7 sms-m 28/2.8, smc-m 75-150/4. 50:an är fruktansvärt bra, 28:an har jag inte hunnit prova så mycket än. Tänkte på objektiv i samma anda, dvs gamla och bra med bra byggkvalité, samtidigt prisvärda.
 

bony

Aktiv medlem
Så, vilka objektiv är "måsten" till mina digitala Pentax? =) Idag har jag smc-m 50/1.7 sms-m 28/2.8, smc-m 75-150/4. 50:an är fruktansvärt bra, 28:an har jag inte hunnit prova så mycket än. Tänkte på objektiv i samma anda, dvs gamla och bra med bra byggkvalité, samtidigt prisvärda.
FA31 ltd, FA 43 ltd, FA 77 ltd är några förslag som egentligen du "fyller" med dina smc-m objektiv. Ett bra - men tungt - objektiv är FA 28-70/2.8 och vill du använda längre rekommenderar jag antingen FA200/2.8 eller F300/4,5 // mvh Bosse
 

strike_formation

Aktiv medlem
Bra grejer är exempelvis:

Pentax K 28/3.5
Pentax K 50/4 Macro
Pentax K 55/1.8
Pentax K 85/1.8
Pentax K 135/3.5
Pentax K 135/2.5

Pentax M 28/3.5
Pentax M 35/2
Pentax M 50/1.4
Pentax M 50/1.7
Pentax M 85/2
Pentax M 100/2.8
Pentax M 135/3.5

Pentax A 50/1.4
Pentax A 50/1.7
Pentax A 35-105/3.5

K-objektiven anses vara bättre än de andra.
A-objektiv funkar lite bättre till digitala Pentax, men byggkvaliten är sämre med delar av plast (men vissa väger mindre än respektive M varianter).

Lite dyrare godingar:

Pentax K 28/2
Pentax K 50/1.2
Pentax A 50/1.2
Pentax A 85/1.4
Pentax A 135/1.8
 

phool

Aktiv medlem
Underbart, 35/2 och 85/2 måste inhandlas, några tips om vart man kan hitta lite objektiv? Kollat på blocket, där fanns det inte mycket. Får annonsera här =)
 

VisualD

Aktiv medlem
Pentaxforums har det mesta och oftast väldigt bra säljare. Jag handlar även från Nygaard.se här i Sverige.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Underbart, 35/2 och 85/2 måste inhandlas, några tips om vart man kan hitta lite objektiv? Kollat på blocket, där fanns det inte mycket. Får annonsera här =)
Ibland besöker jag stora veteranbilsmarknader, då och då dyker det upp försäljare som har med sig massor av gamla objektiv bl.a en hel del PENTAX. Skicken på objektiven kan variera från skrot till riktiga pärlor..............................
 

Fogel70

Aktiv medlem
Personligen föredrar jag äldre m42 Takumar objektiv från 50-60 talet.
De har lite annan karaktär än modernare objektiv (oftast mjukare kontrast och mjukare bakrundsoskärpa), dessutom har de extrem hög byggkvalitet som få andra objektiv har. De är helt enkelt väldigt roliga att använda, och ett trevligt komplement till modernare grejer.

Favoriter är Auto Takumar 85/1.8 och Takumar 200/3.5, båda från tidigt 60-tal. Men objektiv från den tidan har ofta väldigt primitiv antireflexbehandling (eller saknar den helt), så i svårare ljusförhållanden kan det bli långt ifrån optimalt resultat.
 

x-country

Aktiv medlem
Ett måste är Pentax A50mm/f1.2. Önskar att dagens objektiv höll samma byggkvalitet som denna. Uttrycket "build like a tank" stämmer som handen i handsken på denna. Den går att köpa ny i låda om man vill det och det finns gott om begagnade. Vågar påstå att det är en investering. Om Pentax dessutom kommer med en fullformatare så kan du räkna med att göra vinst på den. Det här är bara mina egna spekulationer men hur som helst så tycker jag tycker att den är prisvärd.

På full öppning så fångar den drömlika bilder. Om man är svag för bokeh så blir det inte så mycket bättre. Nedbländad är den mycket, mycket skarp.
 
ANNONS