Annons

Canon 70-200 2.8 släpp-bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

llge

Aktiv medlem
Hoppas jag använder rätt vokabulär i rubriken :) Är lite missnöjd med hur detta objektiv (70-200 IS ll) avbildar övergången mellan skärpa och oskärpa, det blir en mycket skarp övergång tycker jag.
Hur är det med denna lins har den normalt denna karaktär ?
Finns det nån teknik så det kan reduceras som tex. vinkeln mellan kamera och objekt????

lg
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hoppas jag använder rätt vokabulär i rubriken :) Är lite missnöjd med hur detta objektiv (70-200 IS ll) avbildar övergången mellan skärpa och oskärpa, det blir en mycket skarp övergång tycker jag.
Hur är det med denna lins har den normalt denna karaktär ?
Finns det nån teknik så det kan reduceras som tex. vinkeln mellan kamera och objekt????

lg

Skarp övergång låter som något eftersträvansvärt! Om inte kan du blända ner. Eller har jag missförstått något?

MVH
PER
 

MrGoose

Aktiv medlem
Om du har en bakgrund, t ex en vägg i typ 45 grader ända inpå motivet som försvinner bort så tror jag att du ser en avtagande skärpa...
Beroende på vilken brännvid du använder så går det väl att styra lite kanske..
Annars har ju f2.8 på 200mm vid ett t ex halvkropps porträtt väldigt kort skärpedjup, så då finns det ju inte speciellt mycket "toning" mellan skarpt och väldigt oskarpt....

Mvh. Henke
 

eskil23

Aktiv medlem
Hoppas jag använder rätt vokabulär i rubriken :) Är lite missnöjd med hur detta objektiv (70-200 IS ll) avbildar övergången mellan skärpa och oskärpa, det blir en mycket skarp övergång tycker jag.
Hur är det med denna lins har den normalt denna karaktär ?
Finns det nån teknik så det kan reduceras som tex. vinkeln mellan kamera och objekt????
Tillräckligt skärpedjup för att täcka in huvudmotivet och tillräcklig bakgrundoskärpa för att få huvudmotivet att framstå mot bakgrunden är det man brukar eftersträva.

Någon "mycket skarp" övergång mellan skärpa och oskärpa tror jag aldrig att jag har sett något objektiv göra, inte ens storformatare. Det är något som brukar uppstå när man fejkar bakgrundoskärpa i efterbehandlingen.

Men om du vill ha mjukare övergång mellan skärpa och oskärpa, välj en kortare brännvidd och större bländare.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Hoppas jag använder rätt vokabulär i rubriken :) Är lite missnöjd med hur detta objektiv (70-200 IS ll) avbildar övergången mellan skärpa och oskärpa, det blir en mycket skarp övergång tycker jag.
Hur är det med denna lins har den normalt denna karaktär ?
Finns det nån teknik så det kan reduceras som tex. vinkeln mellan kamera och objekt????

lg
Har den gluggen och jag kan hålla med om det. Men det beror ju också på vad man jämför med. Min favorit är 135mm f2.0 vilket ger än väldigt mjukt och fint skärpesläpp och även en mycket mjukare bokeh.
 
ANNONS