Annons

Bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

EGW

Aktiv medlem
Någon som kan berätta om bokeh? Jag använder det själv, så jag vet hur det fungerar praktiskt. Men hur definieras det i ord? Och var hittar man källan till definitionen?
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Ja, bokeh beskriver (bakgrunds-) oskärpans, och ljusreflexernas karaktär/utseende i en bild. Har inget med mängden oskärpa som det ibland antyds, utan endast dess karaktär/kvalitet.
 

PMD

Aktiv medlem
Källan är det japanska ordet ボケ som transkriberas till "bokeh" på engelska men som borde skrivas "båkke" på svenska för att bättre stämma med det japanska uttalet. Det är lika betoning på båda stavelserna.

Ordet betyder ungefär "suddighet".
 

EGW

Aktiv medlem
Tack för kommentarer!

Jag tackar så hjärtligt för dessa kommentarer. Nu har jag blivit visare :) Jag har fått veta varifrån ordet kommer och vad det anses betyda. Och att det finns en japansk definition. Det var just sådana saker som jag undrade över.

Jag tar ofta närbilder på blommor med kort brännvidd, där skärpan långsamt och gradvis minskar med ökande avstånd från skärpeplanet. Då uppstår en mycket karakteristisk bildkvalitet. Jag har uppfattat detta som bokeh, men det är kanske inte rätt ord. Och möjligen är det inte så viktigt vilka ord man använder för att beskriva subtila bildkvaliteter. Bilderna talar ju för sig själva.
 
ANNONS