Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerastativ i stället för reproställ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik C

Aktiv medlem
För det första har jag inte något riktigt bra kamerastativ. Jag skulle vilja ha ett i kolfiber och som går högt. För det andra ska jag börja med att fota diabilder och negativ med kameran och då tänker jag att det kanske funkar lika bra med ett bra kamerastativ i stället för ett reproställ, vilket jag heller inte har. Smälla två flugor i en smäll tänkte jag och så spar man pengar.
 

bildsten

Aktiv medlem
Kolla efter ett stativ som du kan antingen vända mittpelaren uppochner eller där mittpelaren har ett fäste för kulled eller dylikt i botten.
Själv har jag löst det genom att göra ett fäste i mittpelarn på två av mina stativ men de är båda alu.stativ. Det är inte främst för repro, även om det funkar bra till det också, utan för att komma ner i marknivå i naturen.. Till repro av mellanformatdia och negativ och handlingar och påsiktsbilder har jag reprostativ, det ena gjort av stativet till en gammal förstoringsapparat. Nackdelen med reprostativ är obekväm arbetsställning om man inte har vinkelsökare eller vikbar skärm på kameran. Bygger man om en gammal förstoringsapparat kan man också ta tillvara negativhållarna som kan användas som negtivhållare ovanpå ljusbordet.
Ytterligarfe ett alternativ är att själv bygga en anordning av trä och/eller aluminiumprofiler eller annat material som man behärskar, där kamera och negativ/dia är fixerade till varandra vilket är en stor fördel.
Själv har jag en gammal stadig pentaxbälg från 60-talet med reprotillsats när jag fotar av småbildsdia och negativ. Med adapter kan den användas av olika kameror och med olika objektiv. Sådana kan ibland finnas begagnade på Tradera.
 

Patrik C

Aktiv medlem
Kolla efter ett stativ som du kan antingen vända mittpelaren uppochner eller där mittpelaren har ett fäste för kulled eller dylikt i botten.
Själv har jag löst det genom att göra ett fäste i mittpelarn på två av mina stativ men de är båda alu.stativ. Det är inte främst för repro, även om det funkar bra till det också, utan för att komma ner i marknivå i naturen.. Till repro av mellanformatdia och negativ och handlingar och påsiktsbilder har jag reprostativ, det ena gjort av stativet till en gammal förstoringsapparat. Nackdelen med reprostativ är obekväm arbetsställning om man inte har vinkelsökare eller vikbar skärm på kameran. Bygger man om en gammal förstoringsapparat kan man också ta tillvara negativhållarna som kan användas som negtivhållare ovanpå ljusbordet.
Ytterligarfe ett alternativ är att själv bygga en anordning av trä och/eller aluminiumprofiler eller annat material som man behärskar, där kamera och negativ/dia är fixerade till varandra vilket är en stor fördel.
Själv har jag en gammal stadig pentaxbälg från 60-talet med reprotillsats när jag fotar av småbildsdia och negativ. Med adapter kan den användas av olika kameror och med olika objektiv. Sådana kan ibland finnas begagnade på Tradera.
Det blir nog ett stativ för min del. Har varken kunskap eller ork att bygga egna saker.

Jag har kollat marknaden lite grann och det finns några märken som sticker ut. Manfrotto, 3 Legged thing, Genesis, Dörr, Sirui och Leofoto. Det ska väl vara med kulled huvud?

Jag har väl tänkt att lägga ut 3-4 k på ett stativ när jag ändå är ute efter ett, och det kanske blir lite billigare då det är rabatt på vissa stativ.

Vilket märke är "bäst"?
 

Patrik C

Aktiv medlem
Gitzo och Satchler ligger i toppen, men det går nog inte att utse ett märke som är bäst (vilket jag gissar att du redan är medveten om med tanke på din formulering).
Bäst för konsumenter kanske jag skulle ha skrivit. Behöver inget proffsstativ. Har Gitzo och Manfrotto samma ägare eller?

Eller det bästa stativet för pengarna i prisklassen 3k.
 

PMD

Aktiv medlem
För reprofoto behöver man ett mycket stabilt stativ. Kanske stabilare än vad man behöver för att fotografera snabba lagsporter, så konsument- eller proffsmodell är inte det viktigaste kriteriet.

Det finns stabila stativ hos de flesta tillverkare. Vad som skiljer mellan olika prisklasser är nog mera vikt, byggkvalitet och ergonomi. Sök i detta forum efter trådar som handlar stativ så kan du få massor av tips.

Själv har jag ett Manfrottostativ (plus en kulled) som är föregångaren till det här: länk.
Det är ganska stabilt för vanlig fotografering, men jag skulle inte använda det för repro.

Jag känner tyvärr inte till ägandeförhållandena för Manfrotto och Gitzo.
 

GeoMac

Ny medlem
Jeg har brukt et rimelig Velbonstativ VS 443D som har en kolonne plassert til siden for sentrum slik at den kan vinkles. Har avfotografert tusenvis av slides med bra resultat. Også fint til macrofotografering.

Betalte ca 1600 norske kr for stativet.

Til slides brukte jeg Tamron 90mm f2,8 Macrolinse på Sony a7 med 1:1 macro på fullformat sensor.
Med Sony Remote app kontrollerte jeg kamera ( eksponering, fokus, avtrykk fra en ipad og fikk lagret raw plus jepeg på minnekort pluss jpeg rett til ipad. Siden jeg ikke berørte kamera eller stativ og brukte 2sek. Forsinkelse på utløser var rystelser/ kamerastabilitet ikke et problem.
 

Bilagor

Patrik C

Aktiv medlem
Den här killen ser ut att ha ett vanligt stativ. https://www.youtube.com/watch?v=xO-md8tiA6U

Visserligen blir det inte proffskvalitet på scanningarna, men det är jag heller inte ute efter. Diabilder och negativ som jag vill ha proffsutförande på lämnar jag då in till en proffsfirma.

Här är ett reprostativ för 4.495 kr, men om man måste upp i dom summorna för ett stabilt kamerastativ om man ska fota repro så kanske det inte är värt det.

Jag är ändå ute efter ett kamerastativ till vanlig fotografering. Lätt och stabilt och som inte tar så mycket plats vill jag då ha.

Gitzos hemsida är Manfrotto så jag antar att det är samma ägare och tillverkare.

https://www.manfrotto.us/gitzo/tripods
 

Patrik C

Aktiv medlem
Jeg har brukt et rimelig Velbonstativ VS 443D som har en kolonne plassert til siden for sentrum slik at den kan vinkles. Har avfotografert tusenvis av slides med bra resultat. Også fint til macrofotografering.

Betalte ca 1600 norske kr for stativet.

Til slides brukte jeg Tamron 90mm f2,8 Macrolinse på Sony a7 med 1:1 macro på fullformat sensor.
Med Sony Remote app kontrollerte jeg kamera ( eksponering, fokus, avtrykk fra en ipad og fikk lagret raw plus jepeg på minnekort pluss jpeg rett til ipad. Siden jeg ikke berørte kamera eller stativ og brukte 2sek. Forsinkelse på utløser var rystelser/ kamerastabilitet ikke et problem.

Ja ungefär så tänker jag mig. Är det ett ljusbord eller lampa?
 

GeoMac

Ny medlem
Brukte en led-fotolampe med en skive hvit akryl(?) plast fra Biltema over. Lagde et hjørne av plast som jeg limte fast slik at det var enkelt å plassere slidene i rett posisjon under kamera. Tok bare noen sekunder å bytte slide og eksponere i motsetning til mange minutter pr bilde med en scanner..
 

lenelg

Aktiv medlem
Utöver stativlösningen så är det guld värt om du kan styra kameran - och kolla sökarbilden - från din iPad eller dator!
 

Patrik C

Aktiv medlem
Jag har nu beställt ett kamerastativ och ett litet bordsstativ som klarar av 50 kg i belastning, tänker först prova det. Nu är frågan om jag ska köpa ett 100 mm macro eller använda mitt befintliga 50/1.2 och köpa en extension tube. Jag tänker använda ett ljusbord så det borde inte vara några problem med att 50/1.2 kommer för nära och skymmer ljuset.

Frågan är vad som ger bäst bildkvalitet. 100/2.8 eller 50/1.2 L.
 

Patrik C

Aktiv medlem
Vilket bra stativ jag har köpt. När jag lossade på fjärde delen av benet föll den ur med två plastbitar. Hela stativet känns ganska instabilt. Leofoto - Made in China. Inte konstigt att det var 30% rabatt. Det är ska jag lämna tillbaka. Jag skulle ha köpt Manfrotto från början. Förbannat.
 
ANNONS