Annons

När upphovsrätten har upphört?

Produkter
(logga in för att koppla)

WipeWipe

Ny medlem
Hej! Jag undrar, vad gäller för ett fotografi när upphovsrätten upphört? Får vem som helst beskära bilden? Göra ett montage av bilden?

Jag bifogar ett montage för att förstärka frågan. Vad säger lagen om detta? Den äldre bilden är tagen 1903, den nya av mig under 2000-talet.

Min egen tolkning är att upphovsrätten har slutat gälla. Det är tillåtet att redigera bilden. Fotografen har sin ideella rätt kvar dvs hens namn ska stå som fotograf.

/WIlliam Persson
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Hej! Jag undrar, vad gäller för ett fotografi när upphovsrätten upphört? Får vem som helst beskära bilden? Göra ett montage av bilden?

Jag bifogar ett montage för att förstärka frågan. Vad säger lagen om detta? Den äldre bilden är tagen 1903, den nya av mig under 2000-talet.

Min egen tolkning är att upphovsrätten har slutat gälla. Det är tillåtet att redigera bilden. Fotografen har sin ideella rätt kvar dvs hens namn ska stå som fotograf.

/WIlliam Persson
70 år efter fotografens död är gränsen.
 

eskil23

Aktiv medlem
70 år efter fotografens död är gränsen.
För fotografiska verk, ja. Det är dock ganska få bilder som når upp till den nivån av "varaktigt konstnärligt eller vetenskapligt värde". För fotografiska bilder gäller 50 år efter att bilden togs. Skyddstiden ändrades från 25 till 50 år 1994, men inte retroaktivt, så bilder tagna före 1969 är fria. Det finns massor av sådana bilder uppladdade på Wikimedia Commons.
 
ANNONS