Annons

Steget upp från mobilkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasa88

Medlem
Hej!

Är helt ny på fotografering, men jag känner att jag vill ha en kamera som ger mig mer kontroll än mobilen. Samtidigt ska kameran kännas hyfsat smidig att ta med sig (fullstor systemkamera känns spontant bökigt).

Det jag saknar mest är att smidigt kunna ställa in skärpa, ISO och slutartid. Även att fota i mörker utan kornighet och kunna ta en vettig bild på natthimlen. Zoomning kan också vara trevligt att ha.

Jag kommer troligtvis mest springa runt med kameran i handen för att ta både ögonblicksbilder och arrangerade bilder. Tänk personer, natur, vyer och kretskort.

Om möjligt vill jag kunna välja att ta bilder i jpeg för att hålla nere filstorlek och minska manuell efterbehandling. Tanken är i första hand en uppgradering från min mobil och då framförallt hantering/inställningar och snabbhet (min mobil tar 1 sekund på sig ibland..).

Några förslag? :)

(Budget är oklar, känner att jag inte riktigt har koll än, men tänker att det kanske går att komma undan under 10kkr och kanske t o m under 5kkr?)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Titta på beg.marknaden och då efter Sony och Fuji, som har de efterfrågade egenskaperna, åtminstone vad det gäller storlek. Att få nytt för den budgeten torde vara svårt, om du inte nöjer dig med en renodlad kompaktkamera, det vill säga.

Vill ha något att växa i (över tid), och med utbytbara objektiv (systemkamera) med de efterfrågade egenskaperna, är det (återigen) nog Sony/Fuji du bör titta efter, men du kommer inte undan med 10 lusentappar, om du vill ha nytt.

Själv har jag ingen egen erfarenhet av Sony RX 100 (V) modellerna, men dom är små och vad jag förstått, synnerligen kompetenta. Du kan nog få en ny för din budget (~10 000 :- ).
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Ingen brist på alternativ. Om man (som jag), lider av (svårartad) beslutsångest, hade det varit en delikat uppgift att bestämma sig. Tur (för mig) att det inte är jag som skall ha en ny kamera.

F ö förefaller ditt förslag vara utmärkt ! Fuji har ju gjort sig kända för att leverera utomordentligt kompetenta kameror, till (förhållandevis) humana priser, sett i ljuset av vad dom klarar av.
 

thomasa88

Medlem
Fujifilm X-T100 ser väldigt trevlig ut! Verkar gå att få både slutartid och ISO på rattar samtidigt (main command dial resp. sub command dial) och fokus på ring på kit-objektivet.

Verkar svårt att hitta ett jämförande test med andra kameror i samma klass (?).


Ska ta en kik på Canon EOS M50 också, men gillade spontant mängden rattar på Fuji:n (jag är lite av en inställningsnörd).

Kikade kort på Sony DSC-RX100 V, men jag fick för mig att det är trevligt att kunna skaffa något extra objektiv till min kamera i framtiden och Sony:n var ju något dyrare. (Tony: Beslutsångest på all-in och hålla tillbaka är stor :) )


Om jag skulle släppa på den illa formfaktorn, skulle ni ge något annat förslag?

Ska ta mig en kik på begagnade Fuji och Sony också.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Fuji har ju satsat mycket på den filosofin, med fysiska reglage, och det är förstås fint att ha den möjligheten.

För mig, som köper delvis som komplement till Canon fullformat så är förstås kompatibilitet med mina andra Canon-grejer viktigt, men det saknar ju betydelse för dig.

Personligen tycker jag också greppet på Fujis retrodesignade kameror passat mig mindre bra.

Jag värdesätter också välfungerande menyer och touch-interface.

Ta en i många avseenden kompetent kamera som Sony A6300, men den är rena tortyren om man t.ex. vill göra en så enkel sak som att flytta fokuspunkt.

Men, vi har alla olika prioriteringar, så ta en titt även på den
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej och grattis till ett steg upp i fotohierarkin och mot chansen att lyckas och misslyckas rejält - men det är du som styr kameran.

Du har fått Fuji som förslag. Vill du jobba med de 3 hörnstenarna ISO, slutartid och bländare och ha en kamera som kan tas med utan mjölksyra, till ett vettigt pris, är nog Fuji det enda. Bildkvalitet etc är Fuji ökänt för att leverera, googla så förstår du.
Jag var i samma sits för några år sedan, saknade min analoga Canon F1 och led av tveksamma kompakter. Nu, klart fattigare är jag glad att jag kutade in och klämde på kamerahus, nu är dert kul att fotografera.
X-T100F är utmärkt, jag har 100S och ryser av välbehag varje gång den är med, förutom autofokus i svag belysning - men man kan ju fokusera manuellt.
X-T1 uppfyller allt du har, den kan får beg för en 4 - 5 000 eller kan finnas kvar som restlager ny. Köp den. Köp sedan t ex Samyang 12/2,0 (ca 3 500:) eller Zonlai 22/1,8 (ca 120 USD, det kan nu finnas leveranser inom EU) ) och Fujinon 27/2,8 (ca 4 000:) så har du så att det räcker. Med 27/2,8 går kameran ner i en normal jackficka.
Kitobjektiovet 18-55 är mycket bra om du får ett paket.
X-T2 börjar reas ut, ligger på ca 1 100:- USD så det kan bli prissänkning i Sverige vad de t ider.

-J!
 

Bengf

Aktiv medlem
Flytta fokuspunkt är bättre nu i senaste A7III, men jag tror det är tänkt att användas mera av filmare, jag tror att Sonys tankegångar med att dom använder så pass många sensorpunkter är att då skall automatiken hjälpa till att kunna följa över en större yta, så slipper man att flippra med flyttafokus med fingret på skärmen, man måste ju vinkla upp skärmen och vara snabb om motivet rör sig mycket. Kamera på stativ och filmning kan det nog underlätta att dutta till på skärmen om man önskar så.



Nu fins det givetvis olika åsikter om detta, precis som med tumfokus och mycket annat, men jag tror att Sony stegvis hela tiden utvecklar att kameran själv skall hjälpa fotografen, ögonfokus är en annan del som blir allt bättre, prov har visat på att ögonfokus även tagit på 20 meters avstånd. Sony har också lämnat in patent på en egen variant av Dualpixel teknik, Canon har nog den bästa autofokusen vid Full HD filmning tack vare sin Dualpixel, förmodlingen lurar nog även Nikon på något liknande.
 

dejantep

Medlem
Sony RX100

Svårt att slå denna modell..nästan vilken generation som helst tom den första men om jag skulle rekommendera en så skulle jag säga minst gen 3.

Du får vikbar skärm, sökare, en zoom som motsvarar 24-70mm i fullformat
och allt får plats i bröstfickan
 

theronsan

Medlem
Hej!

Är helt ny på fotografering, men jag känner att jag vill ha en kamera som ger mig mer kontroll än mobilen. Samtidigt ska kameran kännas hyfsat smidig att ta med sig (fullstor systemkamera känns spontant bökigt).

Det jag saknar mest är att smidigt kunna ställa in skärpa, ISO och slutartid. Även att fota i mörker utan kornighet och kunna ta en vettig bild på natthimlen. Zoomning kan också vara trevligt att ha.

Jag kommer troligtvis mest springa runt med kameran i handen för att ta både ögonblicksbilder och arrangerade bilder. Tänk personer, natur, vyer och kretskort.

Om möjligt vill jag kunna välja att ta bilder i jpeg för att hålla nere filstorlek och minska manuell efterbehandling. Tanken är i första hand en uppgradering från min mobil och då framförallt hantering/inställningar och snabbhet (min mobil tar 1 sekund på sig ibland..).

Några förslag? :)

(Budget är oklar, känner att jag inte riktigt har koll än, men tänker att det kanske går att komma undan under 10kkr och kanske t o m under 5kkr?)

Ricoh GR II eller Fujifilm X70? Båda är lätta att alltid ha med sig, t.ex att bära i handen, i en jackficka, eller i en väska. Priset för en ny ligger runt 6000 kr.

De kanske inte är optimala för att fota i mörker utan kornighet. Tror X70 är något bättre vid höga ISO-tal än vad Ricoh GR II är.

Om du vill ta bilder i JPG för att hålla nere filstorlek och slippa efterbehandling så levererar ju X70 fina JPG-bilder.

Nackdelen(?) kanske är att det är fast optik på båda dessa kompaktkameror. Både GR II och X70 har en brännvidd på 18.5mm (28mm) vilket motsvarar brännvidden du ser på de flesta (alla?) smartphones. Men det skulle kunna vara en fördel om du är van att fota med en smartphone. Det går även att köpa en Wide Convertion Lens till X70, och även till GR II tror jag.

Båda dessa modeller är kanske 2-3 år gamla och det ryktas om att det kommer en uppdaterad modell av dessa kameror. Vet dock inte när de kommer i sådana fall.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Steget upp från mobilen kan förstås vara en kompaktkamera. Det finns flera bra. Men det kommer också hela tiden nya mobiltelefoner med allt bättre kamera.
Oavsett vad som väljs får man inte allt i en kamera utan måste kompromissa eller skaffa flera kameror.
(Inte ens en Fuji klarar allt) ;)

Jag tycker inte en kompaktkamera ger samma kontroll som en systemkamera. Men bättre än många mobiler är de åtminstone. Några fantastiska stjärnhimlar ska man nog inte räkna med.
Systemkamera är å andra sidan större och tyngre och det behövs objektiv beroende på vad man vill fotografera. Om man inte kompromissar där också och nöjer sig med en allroundzoom.
Inget brus i mörker finns inte ens i dagens systemkameror, även om man kommit en bra bit på vägen.

Ville bara säga att "steget över mobilen" inte löser alla situationer. Men det hade du nog inte räknat med.
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Varför inte en Nikon Coolpix P900. Den har det mesta som en systemkamera har och tar förvånansvärt skarpa bilder. Kanske inte den minsta kameran, men du slipper släpa på en massa objektiv då den täcker 24-2000mm (83x zoom) Wifi, GPS och NFC. Har en själv sedan några år och är mycket nöjd med den.

// Krister
 

thomasa88

Medlem
Har kikat runt mer och jämfört X-T100 med flera kameror som föreslagits här. Har fastnat för att kunna byta objektiv och hyffsat stor sensor, även om det finns mindre kompaktkameror (Coolpix P900 var dock väldigt djup). Ber om ursäkt om jag missat att kolla upp någon kamera - blir lite snurrigt med alla modeller :). Har förstått att färre antal nollor i Fuji-namnen betyder proffsigare kamera.

Jämfört med X-T1 och X-T2 har X-T100 inbyggd blixt och jag gillar spontant de tilldelningsbara rattarna. Dock har ju storasyskonen redan rattarna satta till det jag letade efter från början och de är väl vassare. Kikade också lite på tradera/här/blocket och såg inget i närheten - och känner spontant inte för att köra med posten.

Som ni hör så har jag, mer eller mindre genomtänkt, fastnat för X-T100. Kit-objektiv kanske inte är det bästa, men det känns som ett enkelt sätt att starta på. :)
 

lonian

Aktiv medlem
Som ni hör så har jag, mer eller mindre genomtänkt, fastnat för X-T100. Kit-objektiv kanske inte är det bästa, men det känns som ett enkelt sätt att starta på. :)
Kul att höra. Funderat själv på en sådan eller xt2. De har ju samma typ av sensor. Just x-t100 verkar ge mycket för pengarna. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kul att höra. Funderat själv på en sådan eller xt2. De har ju samma typ av sensor. Just x-t100 verkar ge mycket för pengarna. :)
Nja, X-T100 har ett vanligt bayer-färgfilter och inte X-trans som de flesta Fuji. Beroende på vad man tycker om X-trans så kan man ju se det som både positivt och negativt.
 
ANNONS