Annons

Staden i mitt hjärta

Produkter
(logga in för att koppla)

bony

Aktiv medlem
På SVT Play finns sedan 2013 en dokumentär https://www.svtplay.se/video/13909748/staden-i-mitt-hjarta som visar vår huvudstad från förr till nutid. En fin skildring om hur politiker från femtiotalet och framåt förstörde de kulturella värden som fanns sedan 1600-talet i city.

Idag åker vi till Köpenhamn, Paris, Prag för att nämna några huvudstäder i Europa och förundras över arkitekturen, när vi haft möjlighet att se vår egen huvudstad i samma skimmer.

Se gärna filmen och begrunda, är det bara gott med utveckling (=rivning av stadsdelar)?

Tyvärr är detta inte endast vår huvudstad som råkat för detta, även ex.vis Västerås har fått ge vika för det nya moderna under sextio- och sjuttiotalet.

Så, fortsätt att plåta och dokumentera städer och landsbygd!
 

Perssonkateri

Avslutat medlemskap
Jag såg på filmen, och även om detta hände innan jag var född (sjuttiotalist) så blev jag väldigt illa berörd av vad de gjort med stan på den tiden och hur mycket som förstörts utan någon som helst respekt för stans historia. Och när man ser det i dagens perspektiv så ser man även likheter med mycket av det som händer idag, även om det inte har med rivningar att göra. Tack för länken! Ska ge den till min pappa med som var med på den tiden, han kommer säkert att vilja se detta.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur f**n kan man riva hus från 16-1700-talet !? Och dessutom ersätta dom med dessa groteska 60-70-tals betongklossar !? Samma sak hände här i Blöteborg, med bl. a Masthugget och Haga. På senare tid har det höjts röster om att man vill riva Kronhusbodarna i Blöteborg

Ofattbart !!
 

PMD

Aktiv medlem
En stad ska väl i första hand vara funktionell, så man måste kompromissa mellan funktionalitet och estetik.

Alltför många fula hus medför olyckliga stadsinvånare så när man moderniserar bör man gå varsamt fram och vid nybyggen se till att den nya bebyggelsen harmonierar någorlunda med befintlig bebyggelse.

Dessutom måste alla inse att allting inte kan få plats i stadens centrum om man vill behålla en omodern medeltida stadskärna.
 

bony

Aktiv medlem
Dessutom måste alla inse att allting inte kan få plats i stadens centrum om man vill behålla en omodern medeltida stadskärna.
Det är sant. Men åker vi till Köpenhamn Prag, Budapest, Paris (för att nämna några huvudstäder) har man trots förstörelsen under andra världskriget ändå behålla atmosfär, funktionalitet och utveckling till en fullt fungerande och modern (inte byggnaderna) citykärna. Måste allting finnas i stadens centrum?

Filmen visar den hets som var i Sverige och framförallt i Stockholm, med som man sade "infuenser från USA". Jag hoppas att medvetandet är större idag även om det är nya rivningsprojekt som skett under senare år och som är på gång.
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Jag tillbringar en hel del tid i Polen (Bydgoszcz) och här har man lite av samma problem. Man försöker bevara en del av stadskärnan medan andra delar byggs om med två- eller trefiliga vägar. Det skapar dock enorma problem och köer i eftermiddagstrafiken när det i stadskärnan endast är en fil åt ena hållet, som dessutom skall samsas med spårvagnar och stoppljus. Jag håller dock med, sitter gärna i kön och njuter av att titta på de gamla byggnaderna, som även de håller på att renoveras och snyggas till. En del byggnader är riktigt vackra och en solig söndagsmorgon skall jag ge mig av ut med kameran i högsta hugg och dokumentera lite kontraster, gammalt och nytt.

// Krister
 

lonian

Aktiv medlem
Händer väl i princip alla städer att det rivs och byggs nytt? Här i Umeå byggs det hela tiden. Finns enstaka kulturbevarade byggnader. Sen har det poppat upp byggnader som inte alls passar in och liknar Finlandsfärjor.
 

PMD

Aktiv medlem
Filmen visar den hets som var i Sverige och framförallt i Stockholm, med som man sade "infuenser från USA". Jag hoppas att medvetandet är större idag även om det är nya rivningsprojekt som skett under senare år och som är på gång.
Inflytandet, rent allmänt, från USA är väl ännu större idag?
 

PMD

Aktiv medlem
Händer väl i princip alla städer att det rivs och byggs nytt? Här i Umeå byggs det hela tiden. Finns enstaka kulturbevarade byggnader. Sen har det poppat upp byggnader som inte alls passar in och liknar Finlandsfärjor.
En av de i filmen bespottade byggnaderna, parkeringshuset Parkaden, är numera "blåklassad" av Stockholms stadsmuseum, vilket innebär att byggnaden anses ha mycket högt kulturhistoriskt värde.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För bara ett par dagar sedan var jag inne på en sajt där man kunde ladda upp nu-och-då-bilder. Många bilder föreställde samma person i en stadsmiljö med kanske trettio år emellan. Riktigt roligt. Men jag minns inte urlen.
 

cango

Avslutat medlemskap
En av de i filmen bespottade byggnaderna, parkeringshuset Parkaden, är numera "blåklassad" av Stockholms stadsmuseum, vilket innebär att byggnaden anses ha mycket högt kulturhistoriskt värde.
Visa på det korta minnet vi/samhället verkar ha
 

ztenlund

Aktiv medlem
Visa på det korta minnet vi/samhället verkar ha
En byggnad har inte lågt kulturhistoriskt värde bara för att det har stått en annan där tidigare, eventuellt med högt dito. Notera att man däremot rev parkeringshuset Elefanten och byggde bostäder istället.

Just Parkaden ska för övrigt få någon utomhusträningsanläggning på taket.
 

PMD

Aktiv medlem
Visa på det korta minnet vi/samhället verkar ha
Jag tycker inte att det är vettigt att aldrig riva och bygga nytt. De flesta av de fina 1700- och 1800-talshus som begråts i filmen uppfördes på platser där tidigare bebyggelse låg. Var den mindre värd? Varför i så fall?

Dock var just förnyelsen av Stockholms centrum på 1960-talet lite väl brutal. Det var bra att man ersatte slumbebyggelse med moderna hus, men man kunde ha gjort det varsammare och smidigare. Det gick väl också prestige i saken och Hjalmar Mehr lär inte ha varit världens mest smidiga och diplomatiska person.
 

cango

Avslutat medlemskap
En byggnad har inte lågt kulturhistoriskt värde bara för att det har stått en annan där tidigare, eventuellt med högt dito.
Nej, såklart. Du har rätt. Men visst är det märkligt? Ironiskt om inte annat. De som tog beslutet var säkert blöjbarn när allt rivande härjade som värst.
 

PMD

Aktiv medlem
I filmen/videon hörs musik i bakgrunden från 39:41 till 41:43 som jag känner igen men inte kan identifiera.
Är det någon här i tråden som är bekant med musiken?
 

cango

Avslutat medlemskap
I filmen/videon hörs musik i bakgrunden från 39:41 till 41:43 som jag känner igen men inte kan identifiera.
Är det någon här i tråden som är bekant med musiken?
tyckte det kunde låta som mozart requiem (nån version) men inte så insatt. kanske det kan ge dig en riktning
 
ANNONS