Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

LGNLGN

Aktiv medlem
Det blir säkert bra! Och det blir mycket roligare att fotografera med återkoppling i sökaren. Jag var ute häromdagen och tog några närbilder, någon skärmvisning användes inte. Jag såg direkt att bilderna (en del) blev bra. Din kamera ska ju ha en riktigt bra sökare...
Lyckost!

Ja, det är ju den främsta anledningen till den efterlängtade kompletteringen. Kunna se hur bilden blir innan den är tagen. Brukar idag ta små serier om 2-4 bilder. Kolla och ta om några gånger med 2-4 bilder men med lite +/- korrigering tills jag är nöjd. Skulle tro att jag alltid har minst mellan 2-10 bilder på samma motiv. Nu kommer nog det att minska

D500:an med telet skiljer sig naturligtvis. Där ligger antalet på 10+ på varje motiv
 

Bengf

Aktiv medlem
Finurligt med ansikte-testet när folk passerade förbi ganska så raskt, så kom pilen fram, berättade att det nya ansiktet var identifierat.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har inte sett något, men rätt många sidor så kan ha missat det. Har någon definitivt konstaterat om de nya husen funkar ihop med tredjepartsobjektiv? Det finns inga stora skäl att misstänka att det inte skulle funka, men jag undrar ändå.
 

Lordhelmet

Aktiv medlem
Jag har inte sett något, men rätt många sidor så kan ha missat det. Har någon definitivt konstaterat om de nya husen funkar ihop med tredjepartsobjektiv? Det finns inga stora skäl att misstänka att det inte skulle funka, men jag undrar ändå.
Såg någon som hade stora problem med Tamron. Tror det var 24-70 2.8 G2 samt 70-200 2.8. Fokuserade ej. Nämns i en av inläggen på Nikonrunors.
 

Photocon

Aktiv medlem
Testade Z7 för fem min sen. Greppet förstörde allt med dess knappar vid fingerspetsarna.
På vilket sätt? Antar att du kom åt funktioner ofrivilligt. Vilken(vilka) var mest utsatt?
Det är fruktansvärt jobbigt att behöva hålla en kamera och tänka på att inte toucha något med grepphandens fingerspetsar.
Och lika jäkligt om knapparna sitter så till att man får treva efter dem och råkar trycka till en annan. Även om de aktiveras via lätt beröring eller man får ta i mer.

Sytstemkameror för både småbildsformat och APS-C måste byggas så pass stora att ergonomin inte störs av för många trånga små knappar ihopklämda.

Har gått för mycket mode i att spegellösa kameror ska vara så små som möjligt. Det enda som kan rädda "litenheten" är att åtminstone greppet är något så när rejält, avtrycket bra placerat och att övriga reglage är placerade så att handhållningen i greppet inte störs.

Jag har ganska små händer, men lider mycket om jag råkar ut för sådan (o)ergonomi.
 

PeterWem

Aktiv medlem
På vilket sätt? Antar att du kom åt funktioner ofrivilligt. Vilken(vilka) var mest utsatt?
Det är fruktansvärt jobbigt att behöva hålla en kamera och tänka på att inte toucha något med grepphandens fingerspetsar.
Och lika jäkligt om knapparna sitter så till att man får treva efter dem och råkar trycka till en annan. Även om de aktiveras via lätt beröring eller man får ta i mer.

Sytstemkameror för både småbildsformat och APS-C måste byggas så pass stora att ergonomin inte störs av för många trånga små knappar ihopklämda.

Har gått för mycket mode i att spegellösa kameror ska vara så små som möjligt. Det enda som kan rädda "litenheten" är att åtminstone greppet är något så när rejält, avtrycket bra placerat och att övriga reglage är placerade så att handhållningen i greppet inte störs.

Jag har ganska små händer, men lider mycket om jag råkar ut för sådan (o)ergonomi.
Knapparna satt bara i vägen. I stället för att kunna hålla i greppet med full kraft behövde jag släppa efter fingrarna eftersom de annars skulle ta emot. Jag har långa fingrar.
 

PMD

Aktiv medlem
Värsta tänkbara grepp för mig i så fall. Mina handflator är väl ganska små men jag har ”pianofingrar”.
Du har väl gitarrfingrar? (Det finns bildbevis här på Fotosidan. :)

Ju mindre en kamera är desto mindre behov av ett utformat grepp har man, tycker jag. En liten och lätt kameran kan kan hålla utan att behöva klämma så hårt med fingrarna. (Det gäller mest små kompaktkameror och systemkameror i stil med Panasonic GM{1,5}).

En spegelreflexkamera av småbildtyp måste man hålla hårdare i, men de spegelfria motsvarigheterna borde inte behöva lika väl utformade grepp. Åtminstone för oss med normallängd på fingrarna.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle nog säga att greppet på Z7 är mycket likt det hos Nikons D750. Med andra ord faktiskt större och rejälare än de flesta andra spegelfria kameror, med möjligt undantag av Canon Eos R och Fujifilm GFX (som har ungefär likartade grepp som Z7).

Sedan är Peters reaktion på den nya utformningen av Fn-knapparna inte ovanlig. Själv tycker jag att de känns helt ok (trots att jag har stora händer), men jag har sett en hel del andra (t.ex. Dpreview) som inte gillar utformningen av dem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att greppet på Z7 är mycket likt det hos Nikons D750. Med andra ord faktiskt större och rejälare än de flesta andra spegelfria kameror, med möjligt undantag av Canon Eos R och Fujifilm GFX (som har ungefär likartade grepp som Z7).

Sedan är Peters reaktion på den nya utformningen av Fn-knapparna inte ovanlig. Själv tycker jag att de känns helt ok (trots att jag har stora händer), men jag har sett en hel del andra (t.ex. Dpreview) som inte gillar utformningen av dem.
Chris Nicolls (tidigare TCSTV, nu DPRTV) hade väl motsatt problem och svårt att nå en eller båda knappar på framsidan.
 

Photocon

Aktiv medlem
Du har väl gitarrfingrar? (Det finns bildbevis här på Fotosidan. :)

Ju mindre en kamera är desto mindre behov av ett utformat grepp har man, tycker jag. En liten och lätt kameran kan kan hålla utan att behöva klämma så hårt med fingrarna. (Det gäller mest små kompaktkameror och systemkameror i stil med Panasonic GM{1,5}).

En spegelreflexkamera av småbildtyp måste man hålla hårdare i, men de spegelfria motsvarigheterna borde inte behöva lika väl utformade grepp. Åtminstone för oss med normallängd på fingrarna.
Piano eller gitarr. Långfingrad är jag iaf:)
Du har rätt till viss grad men sätt en tyngre zoom av ljusstark typ på liten FF så märker du hur viktigt greppets storlek o utformning är.
Med små gluggar kan man dock ”ta det piano” :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Piano eller gitarr. Långfingrad är jag iaf:)
Du har rätt till viss grad men sätt en tyngre zoom av ljusstark typ på liten FF så märker du hur viktigt greppets storlek o utformning är.
Med små gluggar kan man dock ”ta det piano” :)

Jag drar mig till minnes hur du sa för några år sedan att en något tung kamera, kan upplevas som lättare med ett väl utformat grepp, det fastnade i tankarna liksom. Jag har också långa fingrar, stöter på problem när greppet är för grunt, jag vill helst att kameran skall gå in i handloven först för bästa avlastning, med flera kameror ramlar tummen nästan in till skärmen, så man får nypa till med fingrarna på ett litet konstgjort sätt, den gamla EOS5DMKII och A900 kändes mycket bra, fast det var korta stunder man kände på dem.


Kanske inte vore så dumt och få måttet från tumhållet bak till greppet fram, man gröper också hur greppet lite för mycket på flera kameror precis där längsta fingret omsluter under avtryckaren ( en typ av glidskydd förmodar jag )
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att greppet på Z7 är mycket likt det hos Nikons D750. Med andra ord faktiskt större och rejälare än de flesta andra spegelfria kameror, med möjligt undantag av Canon Eos R och Fujifilm GFX (som har ungefär likartade grepp som Z7).

Sedan är Peters reaktion på den nya utformningen av Fn-knapparna inte ovanlig. Själv tycker jag att de känns helt ok (trots att jag har stora händer), men jag har sett en hel del andra (t.ex. Dpreview) som inte gillar utformningen av dem.
Blev lite orolig när jag läste Peters kommentar, men är den ganska lik D750 i ergonomi som du påstår så är det extremt positivt. Trivs personligen enormt bra med det greppet.

(Återstår dock för mig att själv testa Z7 när jag har tid och möjlighet.)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag drar mig till minnes hur du sa för några år sedan att en något tung kamera, kan upplevas som lättare med ett väl utformat grepp, det fastnade i tankarna liksom. Jag har också långa fingrar, stöter på problem när greppet är för grunt, jag vill helst att kameran skall gå in i handloven först för bästa avlastning, med flera kameror ramlar tummen nästan in till skärmen, så man får nypa till med fingrarna på ett litet konstgjort sätt, den gamla EOS5DMKII och A900 kändes mycket bra, fast det var korta stunder man kände på dem.


Kanske inte vore så dumt och få måttet från tumhållet bak till greppet fram, man gröper också hur greppet lite för mycket på flera kameror precis där längsta fingret omsluter under avtryckaren ( en typ av glidskydd förmodar jag )
Inte nödvändigtvis "tung" men åtminstone ha greppvänliga mått. Tung är ju ett relativt begrepp. På den tiden körde jag kameror som vägde ensamma c:a 1,5 kg (Typ Canon 1D-serien och Nikon D3) och med en längre ljusstark "snabel" på upplevdes de inte som så tunga.

Kameror som är spegellösa kan mycket väl ha en vikt på 500-600 gram och klara ganska tunga objektiv utan monterat vertikalgrepp. Ett bra exempel är Fuji X-H1 i kombination med 16-55/2.8. Kameran väger styvt 600 gram med batteri och objektivet något mer.
Här spelar storleken på huset tillsammans med ett ganska djupt grepp stor roll för det plus att det har IBIS.

Tyngre och längre gluggar än så fordrar för min del vertikalgrepp. Nu är Fujin en APS-C så när det handlar om FF istället blir det än viktigare.

En Sony A7RII väger ungefär detsamma som Fujin men är ändå lite mindre fast greppet är hyfsat ändå. Sätter man på ett FF-objektiv som ska teckna ut småbildsformatet och motsvara Fujiobjektivet något så när blir det ett 24-70/2.8 och det ekipaget känns inget vidare bekvämt. Då blir vertikalgrepp nästan ett måste.

Men det är min åsikt och andra må tycka annorlunda. Sedan är det ju så att även om man tycker att en kamera känns lite konstig i greppet vänjer man sig med tiden. Åtminstone har det blivit så för mig. Men det bästa är ju om det känns rätt från början.
 

johanjajja

Aktiv medlem
En grymt överprissatt kamera för över 40.000 som inte är specificerad att klara minusgrader! Även om den gör det anges inte detta, märkligt, och kan bli en tvist vid ett garantiärende. 24-70 zoomen måste alltid startas i 24 läget om jag tolkat det rätt. Cirka 300 bilder kan tas på en laddning. (I praktiken blir det betydligt mindre).

En "adapter" som är som en ful ankunge och buktar där man placerar händerna - det suger ergonomiskt sett. Hur håller Nikons utvecklare sin kameror i händerna? Hela idén går ju bort med en modern, smidig och smäcker kamera med denna fula adapter, ännu en pryl att hålla reda på. Vikten är bra och där har Nikon lyckats. Ett mycket begränsat objektivprogram än så länge.

Kameran ser bra ut och är mycket lik Olympus och har även en del influenser från Sony. Men drygt 40.000 för ett småbildskamerahus som relativt snabbt blir omodernt...
Jag har testat. Och tog 800 bilder med kameran och då var det 20% kvar i batteriet. Och det med mkt granskning.
Jag vill påstå att den är möjligen 20% sämre än min d-750
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Inte nödvändigtvis "tung" men åtminstone ha greppvänliga mått. Tung är ju ett relativt begrepp. På den tiden körde jag kameror som vägde ensamma c:a 1,5 kg (Typ Canon 1D-serien och Nikon D3) och med en längre ljusstark "snabel" på upplevdes de inte som så tunga.

Kameror som är spegellösa kan mycket väl ha en vikt på 500-600 gram och klara ganska tunga objektiv utan monterat vertikalgrepp. Ett bra exempel är Fuji X-H1 i kombination med 16-55/2.8. Kameran väger styvt 600 gram med batteri och objektivet något mer.
Här spelar storleken på huset tillsammans med ett ganska djupt grepp stor roll för det plus att det har IBIS.

Tyngre och längre gluggar än så fordrar för min del vertikalgrepp. Nu är Fujin en APS-C så när det handlar om FF istället blir det än viktigare.

En Sony A7RII väger ungefär detsamma som Fujin men är ändå lite mindre fast greppet är hyfsat ändå. Sätter man på ett FF-objektiv som ska teckna ut småbildsformatet och motsvara Fujiobjektivet något så när blir det ett 24-70/2.8 och det ekipaget känns inget vidare bekvämt. Då blir vertikalgrepp nästan ett måste.

Men det är min åsikt och andra må tycka annorlunda. Sedan är det ju så att även om man tycker att en kamera känns lite konstig i greppet vänjer man sig med tiden. Åtminstone har det blivit så för mig. Men det bästa är ju om det känns rätt från början.
Om du har rejält tunga objektiv oavsett system blir tyngdpunkten normalt sett i objektivet. Då bärs din utrustning med handen/armen under objektivet (hänger den i remmen förutsätter jag att inte för tunga objektiv är monterade, det är ingen angenäm hantering) och inte i kamerahuset. Vikten är det den är och inte relativ, det är tyngdpunkten som förändrar känslan av hur klumpigt systemet är. Oavsett används ju två händer i gängse fattning när bilden ska tas.

Däremot tror jag att folk som nu köper små spegellösa kameror inte har vant sig vid att huset är smidigt medan objektiven fortfarande i småbildsformatet och andra format måste byggas stora med ljusstyrka och långa brännvidder om man vill ha det.

Det kan ju också vara så att man köpt nytt men vill att det ska vara likt och kännas som de gamla dinosauriegrejerna. Det tar tid att vänja sig vid nya grejer...
 
ANNONS