Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D850 där SD-kortet inte vill fastna i kameran - fler som har detta fel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej, redan från början märkte jag att SD-kortet inte fastnade direkt på första försöket att sätta tillbaka det i kameran. Ibland måste jag trycka dit det fyra fem gånger innan det slutligen sitter kvar på sin plats så att luckan på kameran kan stängas.

Det kan verka som ett mindre problem men om det slutar med att kortet ALDRIG fastnar går det väl heller inte att stänga luckan och använda kameran. Jag vill av olika skäl ha ett SD och ett XQD i kameran samtidigt.

På en så här dyr kamera borde detta fungera. Vill nu gärna höra om det är fler som har eller har haft samma problem och om ni i så fall skickat in till Nikon som garantireparation.
//Frippe
 

frwe

Aktiv medlem
Du har förstås provat med ett annat kort? Annars verkar det självklart att lämna in kameran. Jag har haft XQD-kort där plasten har gått sönder och korten inte har "fastnat" när jag tryck in dem. /Frode
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Bra tips, ska prova igen med ett annat minneskort. Det är för övrigt bara SD som krånglar. Det andra sitter snällt på plats.
Frippe
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Har provat nu, och det verkar kunna vara kortets fel. Det som krånglar är ett typ II. Vet inte om det kan spela någon roll att det är UHS-II.
Frippe
 

cowboy

Aktiv medlem
Felet beror nog inte på att det strulande kortet är ett typ II

Mitt Sandiskkort SDXC UHS-II i D850 fungerar bra, jag har inte alls sådana besvär som du beskriver, mitt funkar hur säkert som helst, det ’fastnar’ direkt och distinkt på första försöket.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har provat nu, och det verkar kunna vara kortets fel. Det som krånglar är ett typ II. Vet inte om det kan spela någon roll att det är UHS-II.
Frippe
Det är helt troligt ett mekaniskt problem på kortet. Alltså någon del av plasten som inte är i paritet med standardspecifikationen. Antingen fel från fabrik eller helt enkelt slitet. (Alltså det som frwe var inne på i sitt svar)
 

cowboy

Aktiv medlem
Mitt Sandiskkort SDXC UHS-II i D850 fungerar bra, jag har inte alls sådana besvär som du beskriver, mitt funkar hur säkert som helst, det ’fastnar’ direkt och distinkt på första försöket.
Mitt Sandiskkort (som alltså fäster bra) är sprillans nytt, köpte det från Dustinhome om jag minns rätt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Har provat nu, och det verkar kunna vara kortets fel. Det som krånglar är ett typ II. Vet inte om det kan spela någon roll att det är UHS-II.
Frippe
Du har förstås tittat efter att det inte sitter någon lossnad etikett eller något annat skräp inne i slotten? Micro-USB kontakter på mobiltelefoner vägrar att låsa fast om man får in en mikroskopisk mängd ludd i kontakten..
 

frwe

Aktiv medlem
Om du tittar noga på kortets sidor och jämför med ett som sitter som det skall så kan du nog se att det fattas någon litet bit eller så. Vänd kameran och skaka den litet försiktigt med minneskortets lucka öppen och neråt. När mina XQD-kort strulade låg det kvar någon liten plastbit nere i hållaren. Skönt att det var kortet och inte kameran.

Släng det kortet som krånglar så det inte fastnar i kameran. /Frode
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Tack för alla svar

Tror jag ska returnera minneskortet inom garantitiden, för det var på hela 64GB och bland de allra dyraste som fanns i våras. Ids inte slänga ett sådant kort när alla andra fungerar felfritt i kameran.
TACK
 

snap01

Aktiv medlem
Tror jag ska returnera minneskortet inom garantitiden, för det var på hela 64GB och bland de allra dyraste som fanns i våras. Ids inte slänga ett sådant kort när alla andra fungerar felfritt i kameran.
TACK
sandisk har garanti på korten jag har skickat flera till min återförsäljare o fått nya tillbaka.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tror jag ska returnera minneskortet inom garantitiden, för det var på hela 64GB och bland de allra dyraste som fanns i våras. Ids inte slänga ett sådant kort när alla andra fungerar felfritt i kameran.
TACK
Glöm inte att radera/skriva över ordentligt om du vill minska risken för att bilder hamnar på villovägar. Eliminera kanske inte går helt om man inte klipper isär kortet. Men då får du förstås inte ut på garantin :).
 
ANNONS