Annons

Min 5d mk IV hittar inte min Speedlight 580 ex II trådlöst vad kan felet vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, ungefär. Den är inte så mycket till blixt, men den har mastercapacitet, i stil med vad de kameror med inbyggd blixt mäktar med.

Vill man ha något märkesoberoende finns det förstås all anledning att titta på något från Godox eller Profoto eller vad de nu heter. Nackdelen är att då och då slutar de systemen att fungera, om man exempelvis skaffar en ny kamera, även om den är av samma fabrikat.
Tvärtom min kär Watson. Jag har Odin triggers och mottagare för Canon blixtar. Har fungerat under många år nu. De fungerar med 1D MKIIN från 2006 och fungerar fortfarande med 5D MK IV. Fast numera kör jag bara med Godox. En trigger för Canon och en annan för Fuji. Det gör att jag kan använda samma blixtar för både Canon och Fuji. Styr båda från kameran och kan variera dem var och en för sig. Köra en manuellt och den andra med TTL om jag vill. Canons blixtar kan slänga sig i väggen. De är dubbelt så dyra och sämre. Jag får en Godox 680II med uppladdningsbart batteri för mindre än hälften av vad en Canon 600 kostar som inte har uppladdningsbart batteri och därför laddar blixten långsammare.

Byter jag från Fuji och Canon till Sony behöver jag bara köpa en ny trigger för 750 kronor och blixtarna fungerar på den kameran.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tvärtom min kär Watson. Jag har Odin triggers och mottagare för Canon blixtar. Har fungerat under många år nu. De fungerar med 1D MKIIN från 2006 och fungerar fortfarande med 5D MK IV. Fast numera kör jag bara med Godox. En trigger för Canon och en annan för Fuji. Det gör att jag kan använda samma blixtar för både Canon och Fuji. Styr båda från kameran och kan variera dem var och en för sig. Köra en manuellt och den andra med TTL om jag vill. Canons blixtar kan slänga sig i väggen. De är dubbelt så dyra och sämre. Jag får en Godox 680II med uppladdningsbart batteri för mindre än hälften av vad en Canon 600 kostar som inte har uppladdningsbart batteri och därför laddar blixten långsammare.

Byter jag från Fuji och Canon till Sony behöver jag bara köpa en ny trigger för 750 kronor och blixtarna fungerar på den kameran.
Odin har haft strul med 1D X. En firmware för 1D X och en för alla andra Canon.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om prylar från Godox är bättre eller sämre än andra prylar kan nog bedömas ur olika perspektiv.

Jag har recenserat min Godox radiotrigger:
https://www.fotosidan.se/prylar/blixt/blixttillbehor/godox-x1t-c-ttl-wireless-flash_26094

Jag hade gärna betalat lite mer för prylar från Canon om jag hade gått den vägen från början.
Bättre, knappast, men betydligt billigare. O det kan vara en fördel att ha en extra blixt om nu en pajar när man jobbar proffisionellt.
Dessutom så finns AD200 & AD600 om man vill stega upp o ändå vara portabel.
Vill man ha bättre så är det väl Profotos lösningar som gäller?
 
ANNONS