Annons

Gryniga bilder, fel på utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Har idag varit ute och fotat lite i skogen, och hur jag än gjort så tycker jag mina bilder är gryniga nu när jag öppnar dom på datorn. Och detta är inte bara denna gången..
Det har varit stark sol, men som sagt i skogen så mycket skugga. Har bara importerat bilderna i lightroom och kollat på dom utan att förstora men tycker ändå det är grynigt. Ett "zoomtryck" i programmet och den är fruktansvärt grynig, som att jag använt väldigt hög ISO.

Exempel på bilden är: ISO800, f/2,8, 1/250

Ett annat exempel är ISO320, f/2,8, 1/1000 och den är ännu värre
Så jäkla skakig kan man ju inte va att det blir fel på 1/1000?
Ytterliggare en bild där jag fotar skogen ISO800, f/3,5 1/200, där är allt grynigt. Jag borde höjt f/ en del men

Utrustning: Nikon D7000 med ett Tamron 17-50 f/2,8

Vad gör jag för fel eller vad är det frågan om? :)

EDIT! Bakgrunden ska ju självklart vara blurrig, men motivet blir så grynigt
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kollat inställningar?

Har du kollat inställningarna för jpg-renderingen i din kamera? Det skulle ju kunna vara så att du slagit av brusreduceringen. (kan ofta ställas i 3-5 steg där det ena är "ingen brusreducering". Fotar du i raw får du ju kolla morsvarande i ditt raw-program. För övrigt går det inte att se någon grynighet på huvudmotivet. För att vi ska kunna se det behöver du ta ett utsnitt av bilden och ladda upp i tråden. Möjligen ligger inte skärpan helt rätt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Prova att skriva ut bilden istället. Det är konstigt hur bra det brukar bli trots alla defekter man ser på skärmen.
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag hade precis den där kombinationen av kamera / objektiv under en kort period och det slutade med att jag lämnade tillbaka objektivet till fotoaffären då den hade en otrolig förmåga att bak-fokusera. D v s den lade fokus några centimeter bakom det du faktiskt fokuserat på.
Resultatet blir lätt att bilden framstår som grynig när man visar den i 100% på dagens skärmar.

Du kan undersöka om det är så det ligger till genom att ta ett kort på en linjal eller måttband, fokusera på en siffra och se om fokus ligger där du avsåg.

Du kan också ställa upp ett par kontrastrika objekt snett bakom varandra och se var fokus hamnar.

Tyvärr hade min D7000 generellt en förmåga att bakfokusera.
 

asjohem

Aktiv medlem
Jag hade precis den där kombinationen av kamera / objektiv under en kort period och det slutade med att jag lämnade tillbaka objektivet till fotoaffären då den hade en otrolig förmåga att bak-fokusera. D v s den lade fokus några centimeter bakom det du faktiskt fokuserat på.
Resultatet blir lätt att bilden framstår som grynig när man visar den i 100% på dagens skärmar.

Du kan undersöka om det är så det ligger till genom att ta ett kort på en linjal eller måttband, fokusera på en siffra och se om fokus ligger där du avsåg.

Du kan också ställa upp ett par kontrastrika objekt snett bakom varandra och se var fokus hamnar.

Tyvärr hade min D7000 generellt en förmåga att bakfokusera.

Jag sprang och testade direkt med linjal och "tyvärr" verkar det bli på rätt siffra som jag fokuserar på. Ska testa att ställa upp lite prylar och testa detta med.

Men om det nu skulle vara bak fokusering, kan man lämna in kameran för någon kalibrering eller dylikt? Vet inget om service/reparationer av kameror. Objektivet är påväg att bytas ut vare sig det är fel på det eller ej då det har en del år på sig och jag är inte särskilt nöjd med det

Tack för ditt tips!
 

AFJ

Aktiv medlem
Prova att skriva ut bilden istället. Det är konstigt hur bra det brukar bli trots alla defekter man ser på skärmen.
Det hjälper föga om man vill dela med sig av sina bilder i mail eller på sociala medier eller helt enkelt tittar på bilderna på sin skärm för sitt eget nöjes skull.

Jag tror det flesta av oss skriver ut en bråkdel av våra bilder och när vi väl gör det så väljer vi nog våra bra bilder, inte de som har tekniska defekter.

Jag tycker det är svårt att se något på exempelbilden.
 

Brix

Aktiv medlem
Tycker det är svårt att se nån direkt "grynighet", iaf. på den där lågupplösta bilden.

Däremot så måste jag säga att det inte var nån vidare fin bokeh :/ Det är ju dock objektivets fel.
 

asjohem

Aktiv medlem
Jag är inte ute efter någon kritik på bilden, jag la ut ett exempel som skulle beskriva mitt problem. Men verkar bara vara jag som ser det på min skärm x)

Jag ska ut och fota lite snart igen och ta med två objektiv och jämföra lite och se. Om det är objektivet, kameran eller bara skit bakom spakarna. Något är ju fel iaf, enligt min mening så är inget skarpt alls
 

sears

Aktiv medlem
Jag sprang och testade direkt med linjal och "tyvärr" verkar det bli på rätt siffra som jag fokuserar på. Ska testa att ställa upp lite prylar och testa detta med.

Men om det nu skulle vara bak fokusering, kan man lämna in kameran för någon kalibrering eller dylikt? Vet inget om service/reparationer av kameror. Objektivet är påväg att bytas ut vare sig det är fel på det eller ej då det har en del år på sig och jag är inte särskilt nöjd med det

Tack för ditt tips!
Du borde ha en inbyggd funktion i din D7000 som du kan använda för att finjustera focus.

Här är en liten guide.
https://digital-photography-school.com/how-to-do-autofocus-fine-tuning-on-your-nikon-dslr/

MvH
Johnny
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det hjälper föga om man vill dela med sig av sina bilder i mail eller på sociala medier eller helt enkelt tittar på bilderna på sin skärm för sitt eget nöjes skull.

Jag tror det flesta av oss skriver ut en bråkdel av våra bilder och när vi väl gör det så väljer vi nog våra bra bilder, inte de som har tekniska defekter.

Jag tycker det är svårt att se något på exempelbilden.
Det handlar om att omvärdera sina referensramar. En utskriven bild tittar man på på ett naturligt betraktningsavstånd. Om bilden blir fin då så kan man sluta leta fel.
Sådant som syns i förstoring på en datorskärm blir inte längre lika viktigt.

De allra flesta delar nog bilder via Instagram och Facebook mm. De allra flesta bilder betraktas utan inzoomning på en mobil enhet. Tror jag.


Bilden i tråden har dock ett gryn. Ett svart risgryn tvärs över modellens ögon. :)
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag sprang och testade direkt med linjal och "tyvärr" verkar det bli på rätt siffra som jag fokuserar på. Ska testa att ställa upp lite prylar och testa detta med.

Men om det nu skulle vara bak fokusering, kan man lämna in kameran för någon kalibrering eller dylikt? Vet inget om service/reparationer av kameror. Objektivet är påväg att bytas ut vare sig det är fel på det eller ej då det har en del år på sig och jag är inte särskilt nöjd med det

Tack för ditt tips!
OK, då borde det problemet iallafall vara uteslutet.
Korta svaret är att, ja, du kan lämna in det för kalibrering MEN:

* För en D7000 har du säkert ingen garanti på vid det här laget och det kan nog kosta en tusenlapp eller två att justera den.

* Kalibreringen bör lämpligen göras med det(de) objektiv du använder mest då båda är en faktor och Nikon lär ej ta in ett Tamron för kalibrering.

När jag köpte en D800E för 30 000:- 2012 fann jag att det hade samma problem som min D7000 och fick lämna in det för kalibrering tillsammans med mitt 24-70 och 50/1.4. Det blev bra efter kalibrering men då fick jag istället framfokus med mitt 300/2.8.

Sammanfattningsvis, jag tröttnade på detta och bytte system till kontrastfokusbaserat spegellöst system och slapp dessa problem helt.

Det finns möjlighet till enklare justeringar byggt i D7000 men eftersom den enbart kan sätta en kompensering per objektiv så blir den inte tillräcklig för ett zoom objektiv, jag fick aldrig detta att bli bra på varken D7000 eller D800E.
Nyare Nikon från D500 har ett mer avancerat system för fokus justering men jag har ingen erfarenhet av dessa nyare.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tycker att det ser ut som du lagt på ett filter för att göra bakgrunden suddig, kanske det har blött över till ansiktet också.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det handlar om att omvärdera sina referensramar. En utskriven bild tittar man på på ett naturligt betraktningsavstånd. Om bilden blir fin då så kan man sluta leta fel.
Jag förstår inte vad du far efter? TS är uppenbarligen inte nöjd med bilden. Då snackar du om att han skall ha andra referensramar.

Mycket talar för att han har någon form av fokusproblem - det skall han förstås inte behöva leva med bara för att motivet är "fint" och det inte syns om man tittar på bilden förminskad eller på en utskrift.

Självklart skall han kunna få knivskarpa bilder under rätt förutsättningar och med den utrustning han har och rätt hanterat.

För egen del har jag haft fokusproblem på ett av mina Canon hus. Det var inte skoj. Mina Canon objektiv har varit genomgående OK. Däremot har jag haft väldigt dålig erfarenhet av en Tamron zoom, 70-200 2.8, som fokuserade så fullständigt fel att jag returnerade den med en gång och leverantören tog tillbaka den utan någon som helst diskussion då den var helt off.

Jag tycker TS bör göra några fler tester i kontrollerad miljö och lägga upp bilder i full upplösning (alternativ utsnitt i 100%) för att få mer feedback på om det kan vara fokusen som är fel eller handhavandet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad du far efter? TS är uppenbarligen inte nöjd med bilden. Då snackar du om att han skall ha andra referensramar.

Mycket talar för att han har någon form av fokusproblem - det skall han förstås inte behöva leva med bara för att motivet är "fint" och det inte syns om man tittar på bilden förminskad eller på en utskrift.

Självklart skall han kunna få knivskarpa bilder under rätt förutsättningar och med den utrustning han har och rätt hanterat.

För egen del har jag haft fokusproblem på ett av mina Canon hus. Det var inte skoj. Mina Canon objektiv har varit genomgående OK. Däremot har jag haft väldigt dålig erfarenhet av en Tamron zoom, 70-200 2.8, som fokuserade så fullständigt fel att jag returnerade den med en gång och leverantören tog tillbaka den utan någon som helst diskussion då den var helt off.

Jag tycker TS bör göra några fler tester i kontrollerad miljö och lägga upp bilder i full upplösning (alternativ utsnitt i 100%) för att få mer feedback på om det kan vara fokusen som är fel eller handhavandet.
Nu vet inte jag ifall trådskaparen är nybörjare. Men en ganska vanlig reaktion bland nybörjare är att börja tvivla på sin utrustning när bilderna granskas i datorn. Med fel referensramar görs fel bedömning.

Ingen i tråden har hittills sett trådskaparens gryn. Så vi kan vänta med de tekniska analyserna till en delförstoring visas upp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu vet inte jag ifall trådskaparen är nybörjare. Men en ganska vanlig reaktion bland nybörjare är att börja tvivla på sin utrustning när bilderna granskas i datorn. Med fel referensramar görs fel bedömning.

Ingen i tråden har hittills sett trådskaparens gryn. Så vi kan vänta med de tekniska analyserna till en delförstoring visas upp.
Jag håller med om att det vi sett hittills är för lite för att göra en bedömning om huruvida det är något fel på utrustningen, handhavandet eller förväntningarna.

Det jag vänder mig mot är tanken om att det är en utskrift som skall utgöra referensramen när man gör den bedömningen. Jag är tämligen övertygad om att alla vi som hanterar våra digitala bilder har för vana att granska dem på skärmen, ofta inzoomade, och då regelmässigt väljer bort bilder som är ur fokus eller har oönskad röresle- och skakningsoskärpa.

Hur som helst, om vi skall utgå från en utskrift så blir det i alla fall svårt att diskutera TS problem vidare i detta forum. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Hoppas detta hjälper er att se :)
Det ser inte helt skarpt ut.

Jag tycker du skall ta nya testbilder. Använd statiska motiv, t ex flaskor eller förpackningen med text på som gör det enklare att bedöma.

Använd mittfokuspunkten. Använd helst stativ. Börja med att testa med något nedbländat objektiv (alla gluggar är mjukare fullt öppna), t ex 5,6.

Har du något annat objektiv? Jämför med det!

Jämför också med bilder tagna i live view. Där använder kameran en kontrastavkännande fokus och om du får stora skillnader gentemot den traditionella fokusen indikerar det att något är fel.

Det kan vara frustrerande att felsöka sådant här så ha tålamod och jobba metodiskt.

PS: Om du kan använda någon tjänst för att lägga upp orignalfilerna är det att föredra, t ex dropbox eller OneDrive. När man lägger upp bilder så här i trådarna finns det risk att det inte blir optimalt.
 
ANNONS