Annons

Nikon D6 på gång

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vad tror ni kan vi få se en A9 sensor i en nikon d6a?

https://m.dpreview.com/news/8287272527/nikon-shares-d6-development-teasers-on-social-media-before-taking-them-down


Vad kan de förbättra mot d5?

AF, kan de göra en af som täcker större yta?
Video, ja går att förbättra mycket
Mer bilder per sekund? Nja möjligtvis i liveview.
Bättre batteritid - kanske mer nyare elektronik
Bättre display, kanske touch,

Men lägg märke till orden today we annouce the devlompent. Det betyder att det kommer ta till jul kanske innan den är klar?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Intressant att man går ut med att de håller på att utveckla nästa generation. Är inte det ganska självklart att det jobbet alltid fortskrider direkt man släppt en kamera? Börjar skissa på nästa alltså.
Hur går det med Nocton 58/0.95 och batterigreppet till Z-kamerorna som de också sa sig hålla på att utveckla?

/Stefan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Intressant att man går ut med att de håller på att utveckla nästa generation. Är inte det ganska självklart att det jobbet alltid fortskrider direkt man släppt en kamera? Börjar skissa på nästa alltså.
Hur går det med Nocton 58/0.95 och batterigreppet till Z-kamerorna som de också sa sig hålla på att utveckla?

/Stefan
Det är klart att de inte börjar utveckla kameran nu. Den är i princip klar när de kommer med sånt här.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är klart att de inte börjar utveckla kameran nu. Den är i princip klar när de kommer med sånt här.
Jodå, jag vet. Är ironisk faktiskt. Det kommer en till PR om när den släpps. För mig är det mer logiskt att skippa denna löjliga PR och bara gå direkt på den officiella när de vet den kommer ut på marknaden. De hade lika bra kunnat ha den PR en vecka efter D5 släpptes. Annan logisk förklaring till såna här PR är när de känner sig hotade av att kunder hoppar på ett annat märke pga dessa släppt en grym kamera. Kan dock inte tycka Nikon är i ett sånt läge.
Är det bara Nikon som kör denna typ av reklam för sig själva?

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det här är väl den största icke-nyhet de kan släppa? En nyhet hade varit att de INTE jobbar med en D6. Det hade verkligen varit en nyhet inför OS 2020.

Vad som däremot är en nyhet tycker jag är att de utvecklar en 120-300/2,8 med en ny förkortning i alfabetssoppan bakom siffran. Någon som kan gissa på denna?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag vet inte, men gissa kan jag. Min gissning är att det är någon motsvarighet till de nyare metoder för antireflexbehandling som Canon släppt senaste året, eller om det är åren.

Att Canons 1DX Mark II kan ta 14/16 stillbilder per sekund borde väl inte heller lämna dem någon ro. D5 klarar 12/14, om jag inte minns fel, vilket är i paritet med (förhållandevis) gamla 1DX.
 

nivas

Aktiv medlem
Jodå, jag vet. Är ironisk faktiskt. Det kommer en till PR om när den släpps. För mig är det mer logiskt att skippa denna löjliga PR och bara gå direkt på den officiella när de vet den kommer ut på marknaden. De hade lika bra kunnat ha den PR en vecka efter D5 släpptes. Annan logisk förklaring till såna här PR är när de känner sig hotade av att kunder hoppar på ett annat märke pga dessa släppt en grym kamera. Kan dock inte tycka Nikon är i ett sånt läge.
Är det bara Nikon som kör denna typ av reklam för sig själva?

/Stefan
Budskapet har två syften:
- Dels att få de som ev funderar på att köpa en annan kamera att avvakta tills D6'an finns.
- Dels att få gratis PR, vilket de helt klart har lyckats med iom den här tråden. Dom sparar många dollars på marknadsföring när dessa budskap får genomslag på nätet
 

Göran R

Aktiv medlem
DSLR lever fortfarande.

Det är Nikons sätt att bekräfta att även om det är mycket attention på "Spegellöst" så är det traditionella D "single digit" segementet fortfarande viktigt för företaget och ett fokus för utvecklarna.
Företagets status som "Proffskamera" leverantör vill man värna om.

Att trådar som denna är en del av marknadsföringen är dom så klart väl medvetna om.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag träffade en chef på Nikon Europa igår. Han sa några saker som kan verkar ha med D6 att göra:

– Vissa nyhets- och sportfotografer efterfrågar snabbare filöverföring. En del bildbyråer vill ladda över varje exponering som deras fotografer tar direkt efter att bilden tagits.

– Vissa sportfotografer gillar inte elektroniska sökare eftersom de ger en liten fördröjning.

– Inget problem att bygga in bildstabilisering i ett fullformats DSLR-hus om de vill. Det finns ju redan andra som gjort det, ex Pentax K-1
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag träffade en chef på Nikon Europa igår. Han sa några saker som kan verkar ha med D6 att göra:

– Vissa nyhets- och sportfotografer efterfrågar snabbare filöverföring. En del bildbyråer vill ladda över varje exponering som deras fotografer tar direkt efter att bilden tagits.
1
Gör inte wt 6 det redan?
 

PMD

Aktiv medlem
För att vara oberoende av om det finns ett WiFi-nät i närheten (och som man har access till) så ska väl överföringen helst göras med hjälp av ett mobilnät (4G,5G).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att vara oberoende av om det finns ett WiFi-nät i närheten (och som man har access till) så ska väl överföringen helst göras med hjälp av ett mobilnät (4G,5G).
Vilket är lätt ordnat med en portabel 4/5G wi-fi-router så länge kameran har wi-fi eller lan-kontakt.

Visst vore det smutt med inbyggd 4/5G i huset. Men om man tittar på shoppingvagnen med prylar som sportfotografer släpar med sig så skulle en separat router inte ens märkas.
 
ANNONS