Annons

Hjälp mig överraska min flickvän :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Asiajohn

Ny medlem
Hej
Tänkte köpa en systemkamera till min flickvän till hennes födelsedag.
Hon har en Fujifilm X-A3 med deras standardobj. Kit lens: 16-50mm f/3.5-5.6 som hon köpte för ca 3 år sedan.
Jag kan knappt något om systemkameror så behöver er hjälp.
Hon tar nästan bara bilder utomhus i dagsljus. Mycket naturbilder på både kort och långt avstånd. Hennes kunskap om fotografering är väl på en 2:a av 5. :)
Vet hon vill ha en vikbar display.
Har försökt läsa mig till lite vad jag ska ha men blir inte klok.
Budget på ca 6000.
Har kollat lite på nikon5600 men undrar om det är en uppgradering eg. med deras standardobj. eller man ska satsa på ett annat objektiv.
Ska man kanske behålla hennes kamera och satsa pengarna på ett bättre objektiv?
Tack på förhand
 

Brix

Aktiv medlem
Hej
Tänkte köpa en systemkamera till min flickvän till hennes födelsedag.
Hon har en Fujifilm X-A3 med deras standardobj. Kit lens: 16-50mm f/3.5-5.6 som hon köpte för ca 3 år sedan.
Jag kan knappt något om systemkameror så behöver er hjälp.
Hon tar nästan bara bilder utomhus i dagsljus. Mycket naturbilder på både kort och långt avstånd. Hennes kunskap om fotografering är väl på en 2:a av 5. :)
Vet hon vill ha en vikbar display.
Har försökt läsa mig till lite vad jag ska ha men blir inte klok.
Budget på ca 6000.
Har kollat lite på nikon5600 men undrar om det är en uppgradering eg. med deras standardobj. eller man ska satsa på ett annat objektiv.
Ska man kanske behålla hennes kamera och satsa pengarna på ett bättre objektiv?
Tack på förhand
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet så ett bättre objektiv är det som kommer ge störst skillnad rent bildkvalitetsmässigt. Och speciellt för 6000:- så är det nog ett bättre objektiv jag skulle rekommendera då du inte lär få nåt direkt bättre än det hon har om du ska köpa både kamerahus och objektiv.
Om hon t.ex vill ha mer räckvidd så skulle du ju kunna kolla på ett Fujinon 50-230/4,5-6,7 som ju skulle komplettera hennes nuvarande objektiv bra(dock är kanske inte bildkvalitén direkt bättre). Sen finns ju också det bättre Fujinon 55-200/3,5-4,8 t.ex. Kostar drygt 6k och lär ha lite bättre bildkvalité samt att det är gjort av metall. Båda dessa objektiv har dessutom stabilisering.

Annars finns ju t.ex Fujinon 23/2 eller Fujinon 35/2 som båda ligger inom prisramen. Båda dessa objektiv har riktigt fin bildkvalité och är väldigt bra allround-objektiv.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hur skulle det vara om du köpte en fotokurs åt henne istället? När hon kan/vet mer om foto kan hon bestämma bättre vad hon vill ha av en kamera. Det borde gå att hitta någon studiecirkel i er närhet tycker jag. Det ger dessutom bättre utdelning i form av bättre bilder per krona i kostnad. (Jag förutsätter att hon är nybörjare, skulle hon inte vara det blir läget annorlunda.)
 

Asiajohn

Ny medlem
Om hon t.ex vill ha mer räckvidd så skulle du ju kunna kolla på ett Fujinon 50-230/4,5-6,7 som ju skulle komplettera hennes nuvarande objektiv bra(dock är kanske inte bildkvalitén direkt bättre). Sen finns ju också det bättre Fujinon 55-200/3,5-4,8 t.ex. Kostar drygt 6k och lär ha lite bättre bildkvalité samt att det är gjort av metall. Båda dessa objektiv har dessutom stabilisering.

Annars finns ju t.ex Fujinon 23/2 eller Fujinon 35/2 som båda ligger inom prisramen. Båda dessa objektiv har riktigt fin bildkvalité och är väldigt bra allround-objektiv.
Låter bäst att satsa på ett nytt objektiv då.
Faktiskt läst på lite om det där Fujinon 50-230/4,5-6,7 och verkar vara ett ok budgetobjektiv om jag fattat det rätt. Ligger på 3600:-
Kanske blir ett sådant då och en fotokurs som Uffe fantastiskt föreslog. Att jag inte tänkt på det 🙈
Ska bara hitta en i Thailand där jag bor...kan bli en utmaning :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om hon ligger på 2 av 5 i fotokunskap så är hon ingen novis, så en ytterligare utmaning är att hitta en kurs som passar hennes nivå. Det är rätt tråkigt att gå en kurs där man redan kan allt som kursen handlar om.
 

jemostrom

Aktiv medlem
Det finns flera olika stället som erbjuder online-kurser, vilken som passar kan vara lite svårt att veta. En är Kelbyone.com som innehåller både info om själva fotandet och hur man tar hand om/redigerar bilder, men det finns fler.
 

Asiajohn

Ny medlem
Frågade igår diskret om hur intressant det var med att ha zoom på kameran och det var tydligen det hon ville ha mest nu. Hoppas ingen misstanke höjdes men tror jag inte.
Hittat Fujinon XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS II till 2800 sek. Låter som ett bra pris så får bli ett sådant.

Får kolla upp onlinekurs också.
Tack för hjälpen
 

Bilagor

VargenW

Aktiv medlem
Håller med Flash Gordon! En bra normalzoom är alltid det man har mest nytta av.
Ju större brännviddsomfång, desto sämre bildkvalitet är en lite tillspetsad men gångbar sanning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Normalzoom har hon ju redan. Så mkt mer glädje tror jag inte en nyare hade gett henne. Bättre med ett omfång hon inte redan har eller ett mycket ljusstarkare fast objektiv hade nog skänkt mer lycka.

/Stefan
OK. g
Då skulle jag påstå att ett 10-24/4 OIS är nästa steg..
Båda är 50-140/2,8 OIS

Båda är riktigt bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Frågade igår diskret om hur intressant det var med att ha zoom på kameran och det var tydligen det hon ville ha mest nu. Hoppas ingen misstanke höjdes men tror jag inte.
Hittat Fujinon XC 50-230mm f/4.5-6.7 OIS II till 2800 sek. Låter som ett bra pris så får bli ett sådant.
Vill hon ha en bättre zoom som ersätter den hon har (bättre både skärpa och färger) så instämmer jag i tidigare rekommendation av denna normalzoom:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440308 (5000.-)

Vill hon ha ett teleobjektiv med zoom så finns denna som jag hört bra om (men har inte använt den själv):
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1939283 (6000.-)

Vill hon ha en sk. superzoom (som täcker ett stort omfång från vidvinkel till tele) så använder jag denna själv vid resa med Fujisystemen (dock blir det alltid de sedvanliga kompromisserna med den typen av objektiv):
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2703454 (7400.-)

Alla dessa är generellt mycket bra och tillhör den bättre XF-serien.

XC-serien som du talar om ovan skulle jag dock generellt undvika då kvaliteten normalt inte är speciellt hög på de (varken optiskt eller mekaniskt). Fujifilm är ju kända för att göra mycket fin optik, men XC-serien är inte normalt några av de där de lyser.
 
ANNONS