Annons

Varför står det att mitt DPI är för lågt i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-OlofS

Ny medlem
Dialoger på forumet?

Hej allihopa
Är helt ny på fotosidan och läste denna tråd
Jag har endast en fråga jag vill ha svar på..........
Är det vanligt att diskussionerna på forumet urartar på detta viset?
Som helt ny vill man ju veta vilken typ av seriositet det finns i forumen före man ställer frågor.
Har läst i en hel del forum och det är vanligt att det blir så här men jag trodde inte att det blev likadant bland foto grupper .
En tillfällighet?
Ha en bra dag, hoppas på bra dialoger framåt
mvh PeO
 

Falumas

Aktiv medlem
Problemet dyker som sagt upp på alla forum där det finns tillräckligt många som vet en hel del om något.
Det enkla svaret är oftast något som kompromissat lite på sanningen. Dit kommer som Nivas skriver tråden ofta ganska snabbt, sedan påpekar någon riktigt områdena där det enkla svaret kompromissat och sedan blir det snabbt väldigt tekniskt.
Många forum har börjat med att ha ett inlägg markerat som svaret på frågan och dom som tycker ämnet är intressant kan stöta och blöta detaljer.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Även jag är förhållandevis ny här, men tycker att den här tråden är ganska karaktäristisk för hur forumet fungerar. Känner igen problemet/fenomenet från andra forum.

Min analys (både här och på annat håll) är att forum fyller olika syften för olika användare. För nya och mindre frekventa besökare handlar det oftast om att få svar på någon fråga eller få hjälp att väga argument inför ett köp. För de mer inbitna och frekventa skribenterna är forumet istället en digital ”pub”, där man gärna slänger käft med gamla bekanta och kommer med inpass om både högt och lågt. Gärna många, högljudda och vagt relaterade till ämnet...

Båda typerna har såklart sitt berättigande, och de inbitna användarna sitter ofta på mycket kunskap. Utan dem skulle det också bli väldigt tyst på forumet. Tyvärr upplever jag att de ofta skrämmer bort övriga besökare, som inte orkar med jargongen och inte ids plöja genom alla ordväxlingar.

Mitt tips är att ställa din fråga. Förhoppningsvis får du svar under sida 1, sen kan du dra dig tillbaka och se på när tråden brinner upp...
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog en ganska bra bild. Att detaljer stöts och blöts upplever jag inte som något problem, som t.ex. denna tråden.
Att någon detalj fortsätts att stötas och blötas efter att bra svar kommit tycker jag också är helt ok, problemet är väl att vad som dom flesta självutnämnda experter (dit jag väl får räkna mig själv) tycker är det självklara bra svaret kanske är svårt att identifiera.
Många tekniska forum brukar ha både framröstning (av forumdeltagarna) av bra svar som hamnar högt upp och även möjlighet för trådskaparen och forumadministratörer att markera en svar som det rätta svaret.
Forum brukar dock lätt bli väldigt "torra" och väldigt tekniska om man börjar med sådant. Här är det relativt högt till tak på gott och ont. Problemet är väl att foto i grund och botten är konst, där exakta svar ofta inte finns.

Intressant diskussion detta, men på helt fel ställe. Så om någon administratör ser detta hade det kanske varit bra att lyfta ut detta till egen tråd.
 
ANNONS