Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt byte AF C till AF S på D500

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Självklart

Skillnaden är att med aktivering av AF på tumknappen så kan man frikoppla slutaravtryckaren helt från AF-funktioner.
Visst är det så. Men om man t.ex. använder af-c i 70-90% i sitt fågelfotograferande (ett exempel) så kan det t.ex. vintertid, med tjocka handskar ge bättre kontroll av af-funktionen om man slipper pricka rätt även med tummen. Skulle jag t.ex. fotografera statiska förmål som en sittande pippi oftare än rörliga djur kanske jag hade föredragit den vanliga tumfokusen. Allt är ju upp till vad och hur du fotograferar. Eftersom handskar är på mina händer 5-7 månader om året (2-4 grader Celsius med frän nordostvind och fuktig havsluft känns definitivt som -20 grader på landbacken) så är jag glad att slippa tumfokusen när jag ändå bara nyttjar fördelen av den till 10-30% av mina djurbilder. Med fokus lock har du ju samma möjligheter att kunna omfokusera och låsa fokus - du trycker in knappen i stället för att släppa upp den. Same same but different. Med alla mina teleobjektiv få jag även manuell fokus genom att trycka in knappen som är programmerad till funktionen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, visst kan det finnas anledning att inte frikoppla slutaravtrycket från AF. Jag ville bara klargöra att det det får konsekvenser i andra delar av systemet beroende på om man väljer att använda AF-ON-knappen som AF-aktiveringsknapp eller som AF-låsknapp. Det ena är inte a priori bättre än det andra. Det beror på personliga preferenser och arbetssätt vilket som passar en bäst.

(Själv har jag använt "tumfokus" sen cirka 1991 och gamla hundar kan ju inte lära sig sitta, sägs det. :)
 

kn1

Aktiv medlem
Det här var en mycket större fråga än vad jag trodde från början. Dagens kameror ger ju så många olika möjligheter till anpassningar, det finns inget generellt rätt eller fel utan det finns bra eller mindre bra funktioner för den enskilda användaren. Så vad jag förstår är det bara att ut och testa tills man hittar något som passar de egna kraven man har.
 

pojakobsson

Aktiv medlem
Jag rekommenderar stark att du ställer in och tränar på att använda tumfokus med af-on knappen.

Sedan ställer du in Pv knappen till att aktivera en-punkts fokusområde när den hålls intryckt.
Då får du normal läget med alla fokuspunkter/grp-punkt område och håll inne Pv knappen om fågel sitter i grenverket och är svår att få fokus på.
Jag lyckas inte hitta hur man skall göra detta. Alltså tilldela Pv enpnktsfokus. Kan du förtydliga.
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle som sagt rekommendera att du provar den arbetsmetod som sidådär 95 % av alla yrkesfotografer och väldigt många entusiaster (av goda skäl) kör: Tumfokus via AF-ON. Det innebär att du aldrig ens behöver fundera på att växla mellan AF-S och AF-C eftersom du har bägge tillgängliga hela tiden :)
Det är t o m tre funktioner utan att ändra några inställningar:

- Intryckt: AF-C
- Tryck och släpp: AF-S
- Ej intryckt: Manuell fokus

Att man rubbar kameran mindre när man släpper en knapp än när man trycker in en är bonus.

När man väl provat vill man aldrig gå tillbaka och det blir t o m svårt att hantera en kamera som har AF kopplat till avtrycket.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag har ställt in min kamera på tumfokus och normalt Grp och afc. Sen har jag på joysticken single Point. Nu gjorde jag det igår och möjligt att man vänjer sig, men hade lite problem att man tryckte snett, och då fungerar det inte. Sen har man några knappar där framme som man skulle kunna använda t ex för D25, men vet inte om det blir lite svårt att hålla nere någon där framme och samtidigt trycka på avtryckaren? Har inte provat än. Har inte haft min D500 så länge än, så håller på och testar olika inställningar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har ställt in min kamera på tumfokus och normalt Grp och afc. Sen har jag på joysticken single Point. Nu gjorde jag det igår och möjligt att man vänjer sig, men hade lite problem att man tryckte snett, och då fungerar det inte. Sen har man några knappar där framme som man skulle kunna använda t ex för D25, men vet inte om det blir lite svårt att hålla nere någon där framme och samtidigt trycka på avtryckaren? Har inte provat än. Har inte haft min D500 så länge än, så håller på och testar olika inställningar.
Jag hade samma problem med joysticken, så jag tog bort knappfunktionen på den, tryckte snett. Jag har lagt GrP samt singel på de två främre knapparna. På AFon har jag AFoff, jag låser istället AF än att sätter AF med knappen, men det är ju vad man gillar bäst. Jag har oftast AF-C och en punkt inställd och skiftar temporärt med knappen till GrP, är det mycket flygande så har jag antingen D25 eller GrP fast och skiftar då till singel med knappen
 
ANNONS