Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BLF's prislista - hemlig?

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår nyttan med BLF's prislista är hemlig/avgiftsbelagd. Den är väl till för att hålla bildpriserna på en lagom nivå. Genom att den inte är allmänt tillgänglig torde väl nya bildförsäljare lägga sig aningens lågt vid införsäljning av bilder?

Hur mycket säger BLF att en bild publicerad en gång i tex DN skall kosta? Skiljer det sig åt hur stor den är, om det är färg/svartvitt och var i tidningen den läggs?
 

mrsandin

Aktiv medlem
Prislistan säljs ju nästan till självkostnadspris, ett tryckt häfte för 100:-, inte mycke pengar att bråka om ifall man ska sälja bilder. Man kan nästan anse den vara gratis till det låga priset. Allt kostar ju pengar idag och de hundra kronor du betalar för prislistan täcker ju framtagning av prislistan, tryck, porto, samt en liten vinst till föreningen.
 

oloan

Aktiv medlem
Det är obegripligt att den inte finns som pdf på ngn hemsida. Det skulle ju underlätta för ovana bildköpare såväl som nya säljare.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det kostar att ta fram listan och att trycka den, med den bakgrunden är en hundring inte så mycket att yvas över.

En bild i DN kostar 650 kronor som arkivbild enligt BLF (om jag kommer ihåg rätt), men om bilden är färsk så kan du få mer. Storlek eller upplaga spelar ingen roll när det gäller dagspress enligt BLF.

Andra medier som böcker, tidskrifter, tv m fl ligger högre och beror på storlek och upplaga.

Observera att priserna bygger på att fotografen lever på sitt fotograferande och själv betalar arbetsgivaravgifter. Moms tillkommer. Prissättningen är ändå alltid fri även om det finns prislistor.
 
ANNONS