Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotografera vuxna barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
Ponera följande:

Ett barn, en flicka, elva år, mitt i puberteten.

Hon älskar att stå framför kameran och tar alla poser hon lärt sig från TV och magasin, dock inte poser som ett barn skulle (borde enligt mig) gjort.

Det finns en sexualitet även i barn, det är ingen tvekan om det, men den skall inte förstärkas, förändras eller ens dokumenteras.

Hur skall jag ge regi vid fotograferingen för att det inte skall bli sex eller sensualism över det hela?

När jag var elva för 25 år sen fanns det, vad vi grabbar fattade iaf, inget sex alls. Tjejer hade baskelusker och var dumma i huvet. Och den inställningen hade vi kvar åtminstone till 13-14års åldern.

Nu verkar alla bli 'mognare' fortare och tjejerna kan vara fullt utvecklade i sex-sju år innan åtminstone jag anser dom inte vara barn längre.

Det här är ett bekymmer, jag vill absolut inte på något sätt bidra med sexualiseringen av våra småtjejer, men o andra sidan vill jag inte heller vara motvalls och vägra fotografera den unga damen i fråga. Hur skulle ni gjort?
 

0Andreas0

Avslutat medlemskap
Visst lever vi i en värld som sexualiserar även barn, men det är allas skyldighet att sätta gränser, oavsett om småbarn härmar och tar efter poser och attityd efter ex. Britany Spears el. liknande.

Skillnaden är att vi som vuxna förstår sexuella budskap, på ett sätt som barn varken kan eller ska förstå.
Du skriver att flickan i fråga gör poser som hon enligt dig "inte borde" göra, och där tror jag att du har svaret på din fråga, och ditt ställningstagande.
 

JocheD

Aktiv medlem
Jag blev inte ett dugg klokare av ditt svar.

Hur skall jag för en elvaåring förklara det olämpliga med att puta med rumpan eller framhäva brösten? Än mer intressant är det hur jag skall förklara varför jag tycker det är olämpligt.
 

JocheD

Aktiv medlem
Tack KG - jag följde den evighetstråden en stund i början, men då berörde den egentligen mest fotografens relation med modellen. Jag läste de fyra sista sidorna nu och blev inte nått klokare ändå.

Min frågeställning är inte om man skall eller inte skall fotografera. Det är inte ens fråga om att fotografera erotiskt.

Det är egentligen mer en fråga om TVs 'småstjärnorna' är okej eller inte. Skall våra barn få leka vuxna?

I en rörlig lek kommer det 'vuxna' fram då och då, men i en flamsig fotosession fryser man ett ögonblick som blir verkligheten den 1/250 sekunden. En verklighet som ljuger ohyggligt.

Om någon kan länka till studiobilder av barn ålder 10-15 så får jag se hur det kan se ut - det kanske räcker. <-- Alltså goda exempel för fan!
 

KGS

Aktiv medlem
klart du ska fota tösen, står hon framför spegeln med hopprepet som mikrofon o leker sin popidol är det självklart att det ska dokumenteras. Det är ju en del av HENNES barndom... varför tveka?
 

Walle

Aktiv medlem
"Det finns en sexualitet även i barn, det är ingen tvekan om det, men den skall inte förstärkas, förändras eller ens dokumenteras."

Varför ska den inte dokumenteras? Vad är det egentligen för fel på att även barn har en sexualitet? Det är fullkomligt naturligt att även barn har en sexuell utveckling, så har det varit sedan tidernas begynnelse. Att man inte ska förstärka den eller förändra den är självklart, men varför inte dokumentera?
 

JocheD

Aktiv medlem
Walle skrev:
"Det finns en sexualitet även i barn, det är ingen tvekan om det, men den skall inte förstärkas, förändras eller ens dokumenteras."

Varför ska den inte dokumenteras?
Vet inte.

Jag höll på med den meningen rätt länge. Antagligen är svaret att jag som man är livrädd att vara pedofil och det är då politiskt korrekt att inte dokumentera händelsen.

Ni, du och KG har rätt. Jag skall sluta att vara så nojig och börja fota tösen rakt upp och ner som hon är. Tack för det enkla svaret och för hjälpen att komma fram dit.
 

KGS

Aktiv medlem
Bra! motsatsen är ju att låta pedofilerna regera liksom... då får vi en värld utan barnbilder tillslut... vore rätt trist, de är ju rätt roliga de små...
 
ANNONS