Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med två trådlösa blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
Behöver hjälp med två trådlösa blixtar

Jag har en SB-800 och en SB-600. Jag kör gärna allting manuellt, men tydligen kan SB-600 inte köra manuellt.

Så jag kör SB-600 trådlöst med commandern i kameran och SB-800 med SU-4. SB-800 står nu bakom modellen och SB-600 sitter i paraplyt.

Dock tycker kameran allting är klart så fort SB-800 blinkat, resulterande i en perfekt upplyst bakgrund och en fin skuggig modell.

Hur skall jag ställa in det här för att det skall funka ordentlig - är utan idéer just nu.


Jag sätter standard för skisser:
 

Bilagor

JocheD

Aktiv medlem
Jajamen. Stänger jag av SB-800 så blixtrar det fint om SB-600. Problemet är att SB-800 är 'för snabb' så kameran tycker den fått det ljus den behöver.

Uppdatering:
Nu satte jag rubbet på manuellt, kamera, blixtar bla bla. Då funkar det. Det är ok i studiomiljö, tristare på fältet dock.
 
Senast ändrad:

johan.morck

Aktiv medlem
Är det så att sb-800:an slår igång på förblixten som sänds ut till sb600:an eller är jag ute och cyklar. Pröva att välja FV-lock, custom setting 15 och skjut av förblixt med AE-låsknappen och sedan på antryckaren för exponering. Då kommer ingen förblixt att skjutas iväg utan den föregående har redan gjort nödvändig mätning och expineing kan ske med hänsyn till denna information.


PS. Ser fram emot att se den färdiga bilden då jag själv kanske skaffar mig någon/några till SB-X00 ;-) DS.
 

RolandM

Aktiv medlem
Fungerar i studio = Ja

Fungerar i fält med samma inställningar som i studio = Nej

I fält finns det inga väggar att studsa IR-signalen i (eller vad den nu signalerar med), vilket gör att det krävs att sändande enhets sändare ser den mottagande enhetens mottagare. Risken är annars att signalen blir för svag när den dämpas och studsar i naturen.
 
ANNONS