Annons

Det går utför med fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Magnus Brynhagens tips om ett bra forum tycks bara gälla ägare av Nikon D70. Det kom jag fram till efter att ha "spionerat" på den sidan.
Hur menar du? Jag förstår inte alls vad du menar, om jag ska vara ärlig. Det enda jag har sett att han har skrivit i tråden är att han tycker att klimatet på fotosidan har blivit tråkigt, vilket han givetvis har all rätt att tycka!
 

Estethia

Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Magnus Brynhagens tips om ett bra forum tycks bara gälla ägare av Nikon D70. Det kom jag fram till efter att ha "spionerat" på den sidan.
då har du inte "spionerat" tillräckligt. det finns ägare av både andra nikon och av canon som huserar där.
men visst kan det vara mer intressant för nikonägare, men att det bara skulle gälla för nikonägare stämmer inte alls.
 

JocheD

Aktiv medlem
Estethia skrev:
då har du inte "spionerat" tillräckligt. det finns ägare av både andra nikon och av canon som huserar där.
men visst kan det vara mer intressant för nikonägare, men att det bara skulle gälla för nikonägare stämmer inte alls.
Nja, det är ett forum främst för Nikonägare. Bildkritikforumet och alla tävlingar är uttalat endast för Nikon DSLR ägare. Men såklart är alla välkomna att läsa och delta i debatten.
 

Estethia

Aktiv medlem
sant. och alltså får vem som helst vara med, även om man står utanför tävlingen (själv är jag ändå aldrig med i tävlingarna, jag är där för forumet).
 

surkart

Medlem
Jag tycker Fotosidan ger oss amatörer/nybörjare en fantastisk möjlighet. Att få tips av dom som är duktigare eller av yrkesfotografer är unikt. Jag har sett en del inlägg som har varit lite snarstuckna, men det faller ju bara tillbaks på skribenten.
Trots att många ställer frågor om saker som redan debatterats så är ändå tonen här vänlig för det mesta. Jag hoppas det fortsätter så!
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Estethia skrev:
då har du inte "spionerat" tillräckligt. det finns ägare av både andra nikon och av canon som huserar där.
men visst kan det vara mer intressant för nikonägare, men att det bara skulle gälla för nikonägare stämmer inte alls.
Det var väl litet sent på kvällen, så jag var nog för trött för att hinna utforska sidan, men jag deltar hellre i ett mera allmänt forum om digitalkameror. Min enda digitalkamera är en liten Kodak DC240 som jag kom över för en spottstyver. Normalt använder jag en gammal, analog spegelreflex och scannar mina färgnegativ i filmscanner.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
hansen2 skrev:
Medhålles, tycker det ballade ur mer förut.
Om ni jämför med i höst; är det färre eller fler påhopp och urspårade trådar?

Hösten var faktiskt "hemsk" med en hel del besvärliga ärenden där medlemmar som rök ihop i forum, bildkommentarer mm.

Men nu har vi inte fått in rapporter om något riktigt urspårat på länge tycker jag - vilket befäster min teori om att det är under hösten och tidig vinter som vi svenskar är som mest snarstuckna och griniga, och det påverkar också tonen i forumen. Men nu när ljuset återvänder blir vi lite gladare och mer toleranta. (Det här skulle nog någon psykologistuderande kunna skriva en avhandling om... :)
 

Estethia

Aktiv medlem
Bjoernowitsch skrev:
Det var väl litet sent på kvällen, så jag var nog för trött för att hinna utforska sidan, men jag deltar hellre i ett mera allmänt forum om digitalkameror. Min enda digitalkamera är en liten Kodak DC240 som jag kom över för en spottstyver. Normalt använder jag en gammal, analog spegelreflex och scannar mina färgnegativ i filmscanner.
jag förstår dig.
men att D70forumet är mäkta trevlig (slår fs med hästlängder) står jag fast vid.

jag ställde en fråga en gång (inte kamera-relaterat) både på fs och på D70 och fick inte bara svar på D70 utan jag fick hemskickat svaret på mina problem (några pennuddar) på posten, av en mäkta hjälpsam medlem.
på fs fick jag inte ens ett enda svar, trots att många läste mitt inlägg.
 

millimeter

Aktiv medlem
Det känns absurt att närma sig tanken att ett visst forum är bättre än ett annat som om det berodde på forumen i sig. Det finns såklart ett annat skäl, och jag tror precis som många andra att det har att göra med antalet medlemmar. Blir forum för stora så försämras överblicken och ofelbart så minskar den familjära stämningen. Fotosidan är populär - det medför ju både bra och dåliga grejer. Det bra är att jag varje dag garanterat kan hitta riktigt fina bilder om jag letar lite. Det negativa är att man inte kan omfatta allt. Jag står ut.

Det enda man kan påverka är sig själv. Visst, man kan konstatera faktum (och kanske avregistrera sig), eller så kan man göra det bästa av saken om man trots allt vill vara på fotosidan.

Många hänger nog både på FS och t ex d70sverige, så det beror inte på att det är fel folk här, och lita på att samma utvecklig är möjlig eller till och med sannolik på andra forum när de växer.

Jag menar inte att vara en gnällspik nu, men sådana här trådar är faktiskt värre i mina ögon än de problem som tråden pekar ut. :)

MVH
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Ibland, som just nu, tycker jag att det är för snabba ryck i debatten. Därför kan väl Fotosidan införa ett chatforum där inläggen inte sparas. Då belastas inte de övriga forumen med en massa inlägg som ingen orkar eller hinner läsa.
 

JocheD

Aktiv medlem
Att ett nikondedikerat forum är trevligare än ett där även canonister är välkomna är väl det bästa empiriska beviset över det vi alla vet innerst inne: "Nikonister har roligare"

:-D
 

mbn65

Aktiv medlem
När jag startade tråden var jag ganska arg efter att ha snubblat över ett par trådar som blev ”droppen” för mig vid det tillfället.
Jag erkänner villigt att jag överreagerade en smula men det kan jag inte göra något åt nu. Samtidigt så tycker jag att stämningen emellanåt var ganska ”låg”, men den senaste tiden har jag glädjande nog inte sett de här tendenserna särskilt ofta.

Jag hänvisade till D70forumet som ett exempel på god stämning inte för att det skulle vara bättre, jag tycker att båda är bra och kompletterar varandra bra.

Om man skriver när man är arg så borde man nog vänta tills dagen efter med att publicera det, det gjorde inte jag, om jag gjort det skulle nog tonen varit lite mjukare.

/ Magnus
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag förstår faktiskt inte varför folk bryr sig så mycket. Det finns alltid idioter bland oss, och det gäller lika mycket på nätet som IRL. Ska man sitta och granska alla inlägg så kommer det verkligen bli dålig stämning, lita på det. Vem vill skriva nåt om det först måste kontrolleras för att se om det duger? Inte jag i alla fall.
För övrigt är stämningen här ljusår bättre än på många andra forum.

Precis som i verkliga livet måste man lära sig att inte ta åt sig av all skit som folk vräker ur sig. Det är ju ändå "hetsare" som bråkar med varandra, och om man väljer att skita i jobbiga personer så kommer de bara att bråka med varandra istället.

Sen är det ju helt sjukt var vissa drar gränsen för påhopp, till exempel i tråden om mössan. Tål man så lite att man inte kan ta lite bryska kommentarer så bör man nog avstå att använda internetforum tyvärr. Hur känslig får man bli?
 

Damocles

Aktiv medlem
Well DUH!

Att vissa forum som är inriktigade på något mer specifikt känns lite gemytligare och strömlinjeformade är inte så konstigt då personerna i forumet har mer likartade åsikter.

Om vi tar ett forum dedikerat för ett märke(D70, Apple, PC, Porsche, OSV) så lär det vara mindre mothugg än om du har ett forum som uttalad tillåter alla märken och deras konkurrenter.

Den stora fördelen är ju dock också att åsikterna går isär vilket visar olika sidor av allting. Annars kan det lätt bli en bunt insnöade människor som inte vet bättre. Och där finns det folk på de flesta sidor. Speciellt Apple - PC debatten brukar infekteras av en bunt dylika människor.

Delvis så fortsätter ju det när medlemsantalet växer. Fler medlemmar, fler åsikter, flera knäppa människor över huvud taget. Även om de som är lite udda är få, så syns ju dessa klart mer än enbart antalet tyder på.
 

millimeter

Aktiv medlem
magnus@brynhagen.com skrev:
När jag startade tråden var jag ganska arg efter att ha snubblat över ett par trådar som blev ”droppen” för mig vid det tillfället.
Jag erkänner villigt att jag överreagerade en smula men det kan jag inte göra något åt nu. Samtidigt så tycker jag att stämningen emellanåt var ganska ”låg”, men den senaste tiden har jag glädjande nog inte sett de här tendenserna särskilt ofta.

Jag hänvisade till D70forumet som ett exempel på god stämning inte för att det skulle vara bättre, jag tycker att båda är bra och kompletterar varandra bra.

Om man skriver när man är arg så borde man nog vänta tills dagen efter med att publicera det, det gjorde inte jag, om jag gjort det skulle nog tonen varit lite mjukare.

/ Magnus
Jag är ledsen Magnus, jag menade inte att hoppa på dig!

Min poäng var egentligen att jag tycker forumet är väldigt trevligt, men att det är trist när någon annan inte känner så. Så jag menar alltså inte att det är såna inlägg som ditt som förstör forumet för mig, utan de antyder att forumet kanske inte är så trevligt i allas ögon och det är *det* jag tycker är trist.

Jag inser att mitt inlägg kunde läsas som hård kritik mot dig för att du öppnade munnen. Sorry.. :)
 

mbn65

Aktiv medlem
millimeter skrev:
Jag är ledsen Magnus, jag menade inte att hoppa på dig!

Min poäng var egentligen att jag tycker forumet är väldigt trevligt, men att det är trist när någon annan inte känner så. Så jag menar alltså inte att det är såna inlägg som ditt som förstör forumet för mig, utan de antyder att forumet kanske inte är så trevligt i allas ögon och det är *det* jag tycker är trist.

Jag inser att mitt inlägg kunde läsas som hård kritik mot dig för att du öppnade munnen. Sorry.. :)
Ingen fara!
Jag tog inte illa upp.

/Magnus
 
ANNONS