Annons

Finns det andra program förutom Nikon Capture som kan trigga en avfyring av kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

JocheD

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns fler program förutom Nikon Capture som kan fjärrstyra kameran från datorn?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Wia-drivrutinen som nämns ovan är ju inte Photoshop. Det är programvara som Nikon lagt in i datorn som Photoshop använder som "plugin" på samma sätt som när man ansluter t ex en skanner.

Frågan är vilket Nikonprogram wia-drivrutinen kommer med. Jag misstänker starkt att det är Nikon Capture.
 

hazard

Aktiv medlem
jimh skrev:Frågan är vilket Nikonprogram wia-drivrutinen kommer med.[/B]
På åtminstonde XP så borde det fungera direkt. Jag tror inte jag installerade något Nikonprogram på min maskin på jobbet när vi testade med D70/D70s för ett tag sedan. Windows skall känna igen PTP -enheter själv. Annars går drivrutinerna till Nikon View att ladda hem från support.nikon.se, och de skall vara samma som från Nikon Capture om jag förstått rätt.

/Andreas
 

hazard

Aktiv medlem
JoeCole skrev:
Vad menas med ptp-läge ?
PTP = Picture Transfer Protocol.

Kameran går att ställa in i Mass-storage eller PTP.

I mass storage-läget ser datorn kameran som en extern hårddisk. Det går dock inte att använda kameran under tiden den är ansluten. I PTP-läget så fungerar kameran i princip som en scanner (från datorn sett).

/Andreas
 

M_Holmberg

Aktiv medlem
Var tvungen att testa. Photoschop elemnets 2 kan ockå fjärrstyra en D50.

Men en fråga. Vad skall det vara bra för..???
Finns det nån nytta med det förutom att det går?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är användbart t ex vid produktfotografering i studio när man skall ta många bilder av olika saker i samma uppställning.
 

M_Holmberg

Aktiv medlem
JA just ja det har du rätt i. Och efter lite funderande så kom jag på en sak till. Och det är om man vill ta en bild med väldigt lång slutartid och man inte vill köra med självutlösaren som start. Då kan man ju trigga igång det hela med datorn. Rör man inte kameran så borde det ju bli skarpare bilder.

Finns det något sätt man kan se bilden samtidigt via PTP?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag testade att fjärrstyra D2X från PS CS och det funkar, men om man istället använder Nikon Capture Control har man möjlighet att ställa in bländare, slutare mm, inte bara utlösa kameran.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
M_Holmberg skrev:
JA just ja det har du rätt i. Och efter lite funderande så kom jag på en sak till. Och det är om man vill ta en bild med väldigt lång slutartid och man inte vill köra med självutlösaren som start. Då kan man ju trigga igång det hela med datorn. Rör man inte kameran så borde det ju bli skarpare bilder.

Finns det något sätt man kan se bilden samtidigt via PTP?
Finns trådutlösare (elektroniska såna). Tar lite mindre plats i ryggan.
 
ANNONS