Annons

Den felplacerade korven

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Blev lite osäker på om den ska ligga här eller i någon annan del av forumet men jag tror jag är i rätt forumdel.

Jag har tagit en bild på grillspett när jag skulle testa kameran. Tyvärr så såg jag efter att korven (i mitt tycke) förstör hela bilden. Kan man rätta till det på något sätt eller är beskärning av bilden det enda sättet? Hur skulle ni gjort?
 

Bilagor

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag hade nog gjort en potatisbit av korven med hjälp av ett justeringslager för färgbalans med lagermask.

Ett litet snabbt exempel :)
 

Bilagor

Fredrik O.

Aktiv medlem
Hehe, oj då. Jag trodde biten på spettet var en bit falukorv och att det var den som störde när den låg i mitten men det var visst en bit rödlök. :)

Då vart det lite svårare att dölja den på sättet jag tänkte.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jaja skam den som ger sig.

Ska du ha bort korven (den uppenbara ;) så skulle jag börja med att göra en kopia av lagret och klona bort den.
Sen skulle jag ta och använda verktyget oskärpa på spettens spettsar då de antagligen kommer att bli för spettsiga med tanke på skärpedjupet och för att ta bort det repeterande mönster som brukar bli när man klonar stora ytor så skulle jag använda den smarta lagningspenseln.
Jag skulle nog också ta och använda ett justeringlager för nyans/mättnad och maska bort de orangea som blir kvar efter korven på spetten.

Återigen ett snabbt exempel. Vill man att det ska bli riktigt bra får man lägga ned lite mer tid än vad jag har gjort.

Rödlökspotatisen får du på köpet ;)
 

Bilagor

fringie

Aktiv medlem
Ok då får jag öva på att klona bort den på den större orginalbilden. Om du bara visste hur jag satt och kliade mig i huvudet när jag försökte intala mig själv att korven hade blivit en potatis. Sedan såg jag min nya sorts lök :)

Tack föresten.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Guldstjärna i kanten till dig, Fredrik. Svårt att säga hur det skulle te sig på en högupplöst bild, men här tycker jag du gjort ett ypperligt jobb!
 

emtre

Aktiv medlem
Egentligen säger jag: Grilla pånytt och fota igen. Mest för att det är trevligt och gott med grill :) Dessutom tar det mindre tid än att klona bort korven, även om det går det med.
Städade bort mer än korven i bakgrunden, i ett försök att renodla bilden ytteligare :)
/Maria
 

Bilagor

JocheD

Aktiv medlem
Snyggt jobbat!

Nu vill vi såklart ha en version där de störande grillspetten som ligger framför huvudobjektet är borttagna! :)

I övrigt är det här ett bra exempel på hur viktigt det är att titta i hela sökaren när bilden tas. Något som skiljer oss amatörer från proffsen!
 

buddy_poor

Aktiv medlem
Nästa gång tycker jag att du ska ta och prova med ett korvfilter! Det fungerar ungefär som ett polarisationsfilter men "tar bort" de speciella korvvågor som korvar sänder ut. Viktigt är då att korven är fri från senap och ketchup annars kan det gå som på bilden ovan. Ja lycka till med dina korvfria vilder i framtiden!


:D

Det var längesedan jag skrattade så gott och länge som efter att jag läst de inledande inläggen, särskilt korven som blev en potatis men visade sig vara en rödlök. :D :D
 

fringie

Aktiv medlem
Haha ja rödlöken var en höjdare. Och oroa er inte, jag kommer göra massor med nybörjarmisstag så det finns en hel sjö att gräva ur :)
 
ANNONS