Annons

Ett problem...

Produkter
(logga in för att koppla)

abhaya

Medlem
Hejsan

Jag håller på att göra bilder i cs2 sen när jag ska ladda upp bilden här på fotosidan så blir de jätte bleka, vad beror det på? Jag brukar spara bilderna i tif, sen när jag ska ladda upp dem så öppnar jag tif filen och sparar om den i gif el. jpg.

Mvh/Jenny
 

abhaya

Medlem
Det funkar inte

Jag var in och kollade och det var inställt på sRGB redan innan. Det kanske är nått annat som jag gör fel? Skulle vara tacksam om någon kunde berätta om bästa sättet att gå till väga när jag ska lägga upp en bild på nätet, eller om det finns nån diskusion där det tagits upp.

Mvh/Jenny
 

Ablo

Aktiv medlem
Re: Det funkar inte

abhaya skrev:
Jag var in och kollade och det var inställt på sRGB redan innan. Det kanske är nått annat som jag gör fel? Skulle vara tacksam om någon kunde berätta om bästa sättet att gå till väga när jag ska lägga upp en bild på nätet, eller om det finns nån diskusion där det tagits upp.

Mvh/Jenny
Sparar du bilden med "Save for Web"?
 

abhaya

Medlem
Så fort jag sparar för webben så blir den matt! Men om jag inte sparar för webben så blir filen för stor, är det nått jag missat att man ska göra?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej

har aldrig använt spara för web

men under valet file, automation har du ett val fith within

provaatt skala ner bilden där o sen spara i ett annat namn så du inte förstör originalet

men spara för web skall inte påverka om du redan har sRGB
 

abhaya

Medlem
Re: Re: Det funkar inte

Ablo skrev:
Sparar du bilden med "Save for Web"?
Ja, jag gör det, jag är hemskt dålig på den här biten. Men jag har försökt att spara bilden som vanligt i jpg, 72 dpi och då säger fotosidan ifrån att den är för stor! Hur ska man göra?
 

Ablo

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Det funkar inte

abhaya skrev:
Ja, jag gör det, jag är hemskt dålig på den här biten. Men jag har försökt att spara bilden som vanligt i jpg, 72 dpi och då säger fotosidan ifrån att den är för stor! Hur ska man göra?
Prova att kryssa i "ICC Profile" om du inte har gjort det.

EDIT: Under pilen uppe till höger har du "Optimize for filesize".

/Johan
 

Jewster

Aktiv medlem
abhaya skrev:
...sen när jag ska ladda upp dem så öppnar jag tif filen och sparar om den i gif el. jpg.
Hej.
Jag såg att du sparar foton i gif. Gör inte det. Giffar är till för bilder med mycket färre färger än ett fotografi har, så därför kan tonade färgövergångar lätt förstöras. Bara ett tips.
/Jerry.
 
ANNONS